” ماساژ خبري”!

اين خبر نخستين بار در اواخر دي ماه سال گذشته و در جريان برگزاري همايش جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش مخابرات از زبان مدير عامل شرکت مخابرات ايران شنيده شد و روز ۲۱ فروردين ماه نيز مجددا ،به شکلي کاناليزه از سوي معاون وزير ارتباطات در اختيار رسانه هاي گروهي قرار گرفت. در واقع …

اين خبر نخستين بار در اواخر دي ماه سال گذشته و در جريان برگزاري همايش جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش مخابرات از زبان مدير عامل شرکت مخابرات ايران شنيده شد و روز ۲۱ فروردين ماه نيز مجددا ،به شکلي کاناليزه از سوي معاون وزير ارتباطات در اختيار رسانه هاي گروهي قرار گرفت.
در واقع مردم در نخستين روزهاي کاري خود در سال جديد از کاهش قيمت سيم کارت هاي دولتي از ۲۸۸ هزار توماني به ۱۵۰ هزارتومان مطلع شدند . گزارش هاي مربوط به بازار سيم کارت تلفن همراه نيز نشان مي دهند، با وجودي که کاهش قيمت وعده داده شده احتمالا مربوط به اواخر بهار است ، با اين حال اين بازار از شوک ناشي از آن بي نصيب نماند.
آنچه مسلم است، انتشار اين خبر اگرچه بيشتر به وعده وعيدهاي دولتي شبيه بود ، با اين حال از اين واقعيت حکايت مي کند که مديران وزارت ارتباطات با انتشار اين خبر قصد ارزيابي واکنش بازار و کارشناسان اقتصادي را داشتند.
چرا که اگر چنين قصدي در کار نبود ، دليلي نداشت تا پيش از خصوصي سازي کامل شرکت مخابرات ايران، خبر قطعي درباره قيمت خدمات آن منتشر شود آن هم در شرايطي که رقيب بخش غير دولتي اين شرکت بي ترديد تحت تاثير اخبار رقيب دولتي قرار خواهد گرفت و واکنش نشان خواهد داد.
ايرانسل با کاهش ۵۰ درصدي قيمت برخي سيم کارت هاي خود به اين تصميم همراه اول واکنش نشان داد و بازار نيز به شکلي تلويحي تر تحت تاثير قرار گرفت.
با اين وجود ، بعد اطلاع رساني اين اقدام شرکت ارتباطات سيار به ساير ابعاد آن مي چربيد و به همين دليل هم کمتر کسي به انگيزه هاي اصلي انتشار آن توجه کرد.
اما، روز گذشته اين آزمايش خبري دوباره تکرار شد و مخابرات ايران از طريق شبکه هاي مختلف صدا و سيما آنچنان اين خبر را “ورز” داد که به نظر مي رسد، کمتر کسي از شهروندان ايراني وجود دارد که آن را نشنيده باشد.
اين اقدام اخير مخابرات ايران که بي ترديد با همکاري صدا و سيما انجام شد در عالم خبر به ” ماساژ خبر” معروف است و هدف آن حقنه کردن يک موضوع در ذهن مخاطبان است که بسته به انگيزه هاي آن مي تواند خوب يا بد تلقي شود.
اما سئوالي که پس از اين ماساژ خبري ذهن بسياري از کارشناسان و منتقدان رسانه اي را مشغول کرد اين است که کدام هدف دنبال مي شود.
آيا ، موضوع رقابت تجاري در کار است يا ….؟  


۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا