خواستن توانستن است

کمتر از يک سال از تصميم مسئولان شرکت دولتي ارتباطات سيار براي راه اندازي سرويس GPRS مي گذرد و اين شرکت موفق شده است تقريبا در مدت زمان وعده داده شده به تعهدات خود براي اجراي اين پروژه مهم عمل کند ؛به طوري که طبق گفته مسئولان اين شرکت ۲۲ ميليون مشترک همراه اول مي …

کمتر از يک سال از تصميم مسئولان شرکت دولتي ارتباطات سيار براي راه اندازي سرويس GPRS مي گذرد و اين شرکت موفق شده است تقريبا در مدت زمان وعده داده شده به تعهدات خود براي اجراي اين پروژه مهم عمل کند ؛به طوري که طبق گفته مسئولان اين شرکت ۲۲ ميليون مشترک همراه اول مي توانند طي چند روز مانده تا پايان سال جاري توسط موبايل به اينترنت دسترسي داشته باشند.
مسلم است که اپراتور اول با ارائه سرويس GPRS  به مشترکان خود طبق موعد مقرر ثابت خواهد کرد که خواستن توانستن است و آن چه که در اين بين اهميت ويژه اي دارد عزم و اراده راسخ اين اپراتور براي عرضه اين سرويس است؛ با اين وجود اپراتور اول نشان      خواهد داد که اگر شرايط مهيا باشد مشکلي براي اجراي تعهدات خود نخواهد داشت؛ چيزي که چند سالي است کمتر از شرکت هاي دولتي ديده مي شود!
شايد بتوان گفت با فعال شدن اپراتورهاي مختلف در کشور و تلاش براي جذب مشترک، رقابت در عرصه تلفن همراه به حدي زياد شده است که هر يک از اپراتورها سعي دارند در اين عرصه پررنگ تر ظاهر شوند.
به طور قطع اپراتورهاي فعلي از لحاظ تعداد مشترک و پوشش دهي نمي توانند با اپراتور دولتي ارتباطات سيار رقابت کنند اما دست آن ها براي ارائه سرويس هاي ارزش افزوده از طريق شبکه همراه باز بوده و مي توانند در اين عرصه نوپا بازار را در اختيار بگيرند به اين ترتيب اپراتور اول نيز براي رقابت بايد تلاش بيشتري انجام دهد تا در ارائه سرويس هاي ارزش افزوده شبکه تلفن همراه از رقبا باز نماند.
البته نبايد حمايت دولت را در هموار کردن مسير براي عرضه اين سرويس همراه اول ناديده گرفت به نحوي که بسياري از تحليلگران ممنوعيت ارائه سرويس MMS را که توسط اپراتور دوم عرضه مي شد همزمان با تصميم اپراتور اول براي ارائه سرويس GPRS از جمله راهکارهاي حمايتي دولت مي دانند تا اپراتور اول نيز بتواند در اين عرصه شروع به فعاليت کرده و بازار خود را از دست ندهد.
از اين رو برخي تحليلگران بر اين باورند که يکي از انگيزه هاي مهم وزارت ارتباطات براي ارائه پيشنهاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، فراهم کردن فرصت کافي براي اپراتور اول بود تا بدون هيچ شتابي زمينه هاي ارائه خدمات GPRS و MMS از طريق شبکه خود را آماده کند.
آن ها مي گويند که آيين نامه MMS که قرار بود حدود ۶ماه پيش از اين نهايي و ابلاغ شود ، درست زماني به نتيجه مي رسد که اپراتور اول تلفن همراه امکان ارائه عمومي اين سرويس را پيدا کند و بتواند باز هم سهم بيشتري از اين بازار پر درآمد را به همراه اپراتور دوم به دست آورد.
در زمان حاضر با نهايي شدن تست سيستم GPRS  همراه اول، ابلاغيه کميته تخصصي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد آيين نامه  MMS  نيز پا به ميدان مي گذارد و اين ابلاغيه به اپراتورها اين امکان را مي دهد که در فروردين ماه ۸۷ ارسال صوت و تصوير توسط تلفن همراه را براي مشترکان فراهم کند.
به هر حال عزم راسخ شرکت ارتباطات سيار براي دور نماندن از بازار رقابتي اپراتورهاي تلفن همراه  کشور که قرار است اپراتور سوم نيز به زودي به جمع آن بپيوندد سبب شده است تا سرانجام پروژه  GPRS مانند ديگر پروژه ها با اما و اگر روبرو نشود و بدون درنگ به نتيجه نهايي برسد.
معصومه بخشي پور
 128/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا