اینترنت بی سیم دوای درد، اما گران

با ظهور اینترنت، بخشی از نیاز دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباط در هر زمان و مکان دلخواه، مرتفع  و  نیازمند به دسترسی کاربران درحال حرکت به خدمات و سرویس های مخابراتی ایجاد شد.این نیاز موجب پیشرفت فن آوری های بی سیم باند وسیع سیار و ابداع فن آوری های نوین در عرصه این صنعت …

با ظهور اینترنت، بخشی از نیاز دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباط در هر زمان و مکان دلخواه، مرتفع  و  نیازمند به دسترسی کاربران درحال حرکت به خدمات و سرویس های مخابراتی ایجاد شد.این نیاز موجب پیشرفت فن آوری های بی سیم باند وسیع سیار و ابداع فن آوری های نوین در عرصه این صنعت شد. از بین فن آوری های ابداع شده، M-WiMAX می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد و نیاز کاربران به سرویس های ارایه شده توسط شبکه‌های اینترنت ثابت و شبکه‌های مخابرات سیار را همراه با سرویس های جدیدتر و کارآمدتر در یک شبکه یکپارچه مرتفع کند.
تضمین موفقیت هر فن آوری، منوط به پیاده سازی آن در سطح تجاری است. این موفقیت به شرطی کسب می‌شود که  سرویس های گوناگون آن ساده و کم هزینه باشد. فن آوری M-WiMAX از بهترین فن آوری های منطبق با این شرایط است. این فن آوری، سرویس های ارزش افزوده‌ای مانند پخش زنده تصویر و دریافت اطلاعات با سرعت بالا و صوت با کیفیت بالا و … ارایه می‌دهد. با توجه به نکات مذکور و خصوصیات برجسته و ویژه‌ای این فن آوری، نیاز به استفاده از آن در ایران نیز حس می‌شود. هرچند بعلت نبود زیرساخت ها و پیش نیازهای مورد نیاز، راه نسبتاً طولانی تا محقق شدن و نیل به این هدف در پیش داریم. لیکن برای هموار و روشن کردن  مسیر، ابتدا سرویس های ارزش افزوده این فن آوری معرفی شده و سپس به بررسی پیش نیازها و زیرساخت های لازم برای ایجاد بسترمناسب انتقال آن به ایران، پرداخته می‌شود.
 شرکت های برنده مزایده وایمکس در کشور، موظف شده اند تا آذر ماه سال جاری سرویس های خود را راه اندازی کنند. وایمکس سرعت بالایی در راه اندازی برای کاربر و شرکت دارد و سرعت انتقال داده نیز در آن به مراتب بهتر  و سریع تر ازADSL است. اما نرخ بالای اینتنرنت معضل جدی برای کاربران خانگی و شرکتی است. این معضل همچنان لاینحل مانده است. وزارت ارتباطات چندین بار به ظن خود برای ارزان کردن اینترنت تلاش کرد. اما به دلیل بالا بودن بهای پهنای باند دریافتی از زیرساخت، این امکان برای کاربر خانگی فراهم نشد.
وایمکس  که به صورت پایلوت در چند استان راه اندازی شده، قرار است تا پایان سال جاری در استان های کشور راه اندازی شود. باز هم در این مقوله گران بودن حداقل قیمت وایمکس است.  حداقل نرخ برای ۱۲۸ کیلو بیت برثانیه ۲۰ هزار تومان است.این نرخ برای کاربر خانگی بالاتر از ADSL و دیال آپ است.
بنابراین پیش بینی نمی شود که بهای اینترنت بی سیم ” وایمکس ”  برای کاربران ارزان شود.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا