چرا خارجی ها نیامدند؟

خصوصی شدن مخابرات ایران سال گذشته کلید خورد و تابستان سال ۸۷ حدود پنج درصد سهام این شرکت به بخش غیر دولتی واگذار شد.از آن زمان مقدمات عرضه مابقی سهام مخابرات آغاز شد.از ماه های گذشته که بحث واگذاری ۵۰ بعلاوه یک درصد سهام مخابرات مطرح شد، مسوولان مخابرات ایران اخباری از تمایل جدی شرکت …

خصوصی شدن مخابرات ایران سال گذشته کلید خورد و تابستان سال ۸۷ حدود پنج درصد سهام این شرکت به بخش غیر دولتی واگذار شد.از آن زمان مقدمات عرضه مابقی سهام مخابرات آغاز شد.از ماه های گذشته که بحث واگذاری ۵۰ بعلاوه یک درصد سهام مخابرات مطرح شد، مسوولان مخابرات ایران اخباری از تمایل جدی شرکت های خارجی برای در دست گرفتن سهام بلوکی مخابرات را منشترکردند.
برخی از حضور اروپایی ها، ترک ها و روس ها برای خرید سهام بلوکی مخابرات خبر می دادند.حتی در ماه های گذشته که هیاتی از ترکیه برای دیدار با مسوولان مخابرات ایران دیدار و گفت وگو کردند، شایعاتی مبنی بر حضور قطعی ترک ها در مخابرات منتشر شد.
با نزدیک شدن به زمان اعلام آگهی فراخوان سازمان خصوصی برای عرضه بلوکی سهام مخابرات گمانه زنی برای اعلام اسامی شرکت های علاقه مند برای خرید سهام این شرکت آغاز شد.
در هفته با انتشار اسامی شرکت های علاقه مند برای حضور در مزایده فروش سهام مخابرات مشخص شد که خارجی ها تمایلی برای حضور در بازار مخابرات ایران ندارند.
تنها دو شرکت داخلی برای خرید سهام مخابرات ابراز علاقه کردند.” پیشگامان کویر یزد ” و ” توسعه مبین ” که دومی تقریبا شبه دولتی است.
نیامدن خارجی ها برای خرید سهام عمده مخابرات دلایل متعددی می تواند داشته باشد.فضای سیاسی روز کشور، تغییرات متعدد قوانین، تصمیم گیری های خلق الساعه، بهای بالای هر سهم و رکود اقتصادی در بازار ها را می توان از جمله این دلایل برشمرد.
برخی از کارشناسان امر معتقدند که سرانجام نافرجام اپراتور سوم یکی از دلایل اصلی عدم حضور شرکت های خارجی در بازار مخابرات ایران است.
برخی دیگر از کارشناسان حساسیت بالای مخابرات و ترجیح واگذاری این شرکت به خودی ها را یکی دیگر از دلایل نیامدن خارجی ها به کشور برای خرید سهام مخابرات ایران با وجود سود بالا می دانند.
در هر صورت هفته جاری سهام عمده مخابرات واگذار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که سپردن امور مخابرات به داخلی ها و شبه دولتی ها چه سرانجامی خواهد داشت.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا