فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

در اینجا نام ۱۰ نفری مجرم سایبری آورده شده است که بزرگترین تخلفات را انجام دادند و هنوز دستگیر نشده‌اند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – سازمان پلیس فدرال آمریکا (FBI) روز گذشته لیست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب را منتشر کرد و بر اساس آن مشخص شد از بین افرادی که بیشترین تخلفات مالی را انجام دادند ۲۷ نفر هنوز دستگیر نشده‌اند. این لیست در حالی منتشر شد که سازمان پلیس فدرال آمریکا میزان جرایم سایبری را رو به افزایش خواند و اعلام کرد دامنه آن تا زندگی روزمره مردم هم کشیده شده است.

با توجه به تکرار جرایم سایبری بزرگ برای کسب‌وکارها، کاربران عمومی و سازمان‌های دولتی، این مسئله بیش از هر زمان دیگر مهم به نظر می‌رسد که بتوانیم جرایم سایبری را مدیریت کنیم و جلوی بیشتر شدن آنها را بگیریم. در اینجا نام ۱۰ نفری مجرم سایبری آورده شده است که بزرگترین تخلفات را انجام دادند و هنوز دستگیر نشده‌اند.

 

«بورن دانیِل سوندین»

نوشته های مشابه

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: FBI اعلام کرد هر فردی که بتواند اطلاعاتی از او منتشر کند که به درد دستگیری سوندین بخورد ۲۰ هزار دلار جایزه می گیرد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او به دنبال همکاری در یک حمله سایبری بین‌المللی وارد لیست FBI شد. در این اتفاق بیش از یک میلیون نسخه نرم‌افزار جعلی فروخته شد و پلیس فدرال آمریکا با بررسی‌های بیشتر متوجه شد از سال ۲۰۰۶ به بعد یعنی زمان آغاز این عملیات سایبری اعضای گروه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. سوندین و هم‌گروهی‌هایش از فرآیند سرقت مبتنی بر مرورگر اینترنتی، اسکن‌های جعلی و پیغام‌های خطا استفاده کردند تا کاربر را متقاعد کنند یک نرم‌افزار موبایلی بخرد. سوندین که اهل کشور سوئد است با دو فرد اکراینی این عملیات را دنبال می‌کند. سازمان FBI برای شناسایی بهتر این شخص توسط شهروندان عمومی اعلام کرد که سوندن ۵ فوت و ۱۰ اینچ قد و ۱۳۶ پوند وزن دارد، رنگ طبیعی موهای او متمایل به قرمز و رنگ چشمان او فندقی است.

 

«شایلِشکومار پی. جِین»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: برای هر گونه اطلاعاتی که در مورد او منتشر شود به دستگیری او کمک کند FBI بیست هزار دلار می‌پردازد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

این مرد در اصل همکار اصلی سوندین محسوب می‌شود در تمام جنایت‌های او حضور داشته است. سوندین و جِین به جریم فریب کاربران، تخلفات رایانه‌ای و کلاهبرداری‌های اینترنتی در دادگاه فدرال شیکاگو محکوم شدند. جِین هم مانند همکار خود با فریب دادن کاربران پول سرقت می‌کند و برای رسیدن به این هدف نرم افزار جعلی می‌فروشد و به همین خاطر در سراسر جهان حساب بانکی دارد. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده است که او حتی از حساب‌های بانکی خود در منطقه اتحادیه اروپا هم استفاده می‌کند. جِین اصلیت هندی دارد و برای شناسایی بهتر می‌توان به موهای مشکی و چشمان قهوه‌ای او اشاره کرد. به گفته FBI قد او ۵ فوت و ۸ اینچ و وزن او ۱۷۴ پوند است.

 

«پِتِریس ساهوروفس»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: سازمان FBI اعلام کرد هر شخصی که بتواند اطلاعاتی از این فرد منتشر کند که به دستگیری او کمک کند جایزه ۵۰ هزار دلاری دریافت خواهد کرد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او به دلیل شرکت در عملیات‌های سایبری بین‌المللی بین فوریه تا سپتامبر ۲۰۱۰ تحت تعقیب سازمان FBI قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که او در همین فاصله زمانی کوتاه بیش از ۲ میلیون دلار پول از طریق جرایم سایبری به دست آورده است. در این اتفاق او به همراه دیگر افرادی که در یک گروه کلاهبرداری سایبری حضور داشتند نرم‌افزار جعلی امنیتی می‌فروخت. پلیس فدرال آمریکا متوجه شد که او برای شکار کردن کاربران آگهی تبلیغاتی ویژه‌ای را در روزنامه‌های آنلاین منتشر می‌کرد و در آن اطلاعات یک آژانس قانونی و معتبر را به اشتراک می‌گذاشت. او در اصل آگهی جعلی منتشر می‌کرد و زمانی که کاربر روی آن کلیک می‌کرد به یک لینک نادرست انتقال میافت تا نرم‌افزار ضدویروس جعلی خریداری کند. ساهوروفس به احتمال زیاد در یکی از شهرهای رزِکنی، لاتیویا یا کیِف در اکراین حضور دارد و با نام مستعار piotrek، piotrek89 و sagade در اینترنت حضور میابد.

 

«الکسی بلان»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: برای هر شخصی که بتواند اطلاعاتی با ارزش دستگیری بلان منتشر کند جایزه ۱۰۰ هزار دلاری از طرف FBI در نظر گرفته شده است.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او به دنبال حملات سایبری گسترده مقابل شرکت‌های بزرگ مستقر در شهرهای نِوادا و کالیفرنیا بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار گرفت. این سازمان توضیح داد که بِلان اطلاعات شخصی کاربران در پایگاه‌های داده را سرقت کرده است تا از این طریق بتواند به حساب‌های کاربری و رمز عبور آنها دسترسی داشته باشد و البته هر زمان که لازم شده او اطلاعات را فروخته است. بِلان در یکی از اخرین اقدامات خود به دست داشتن در هک بزرگ یاهو هم متهم شده است که از این اتفاق به عنوان بزرگترین عملیات هکری در تاریخ یاد می‌کنند و بر اساس آن اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون حساب کاربری به سرقت رفت. او اصلیت لاتویایی دارد، به زبان روسی حرف می‌زند و احتمال دارد در یکی از کشورهای روسیه، یونان، لاتویا، مالدیو یا تایلند زندگی کند. نام مستعار او در دنیای مجازی Magg، M4G، Moy.Yawik و Abyrvaig است و پلیس فدرال آمریکا توضیح داده است که او احتمالا با عینک، موهای قهوه‌ای، قرمز یا بور در شهر ظاهر می‌شود. آخرین بار بِلان در شهر آتن در کشور یونان دیده شده بود.

 

«نیکولا پاپِسکو»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: سازمان FBI به هر شخصی که بتواند اطلاعات ارزشمند با قابلیت دستگیری پاپسکو را ارایه دهد یک میلیون دلار جایزه نقدی پرداخت می‌کند.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او که با نام‌های مستعار Nae و Stoichitoiu هم خود را معرفی می‌کند، به دنبال دست داشتن در یک کلاهبرداری اینترنتی بزرگ تحت تعقیب قرار گرفته است. اتهام پاپِسکو این است که روی حراجی‌های آنلاین آگهی تبلیغاتی جعلی منتشر می‌کرده و کالاهایی را به فروش می‌رسانده است که وجود واقعی نداشتند. او همچنین از سرویس‌های پرداخت مجازی هم سوءاستفاده کرده است و بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده که پاپسکو در ایالات متحده از پاسپورت‌های جعلی استفاده می‌کرده است تا با مشخصات غیرواقعی حساب بانکی باز کند و قربانیان متوجه نشوند پول خود را برای چه کسی واریز می‌کنند. زمانی که پول از قربانیان گرفته می‌شد به سرعت به حساب بانکی اصلی پاپسکو واریز می‌شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی FBI، پاپسکو به زبان رومانیایی صحبت می‌کند و به احتمال قوی هم‌اکنون در یکی از کشورهای اروپایی ساکن است.

 

«فرهان الارشد»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: برای هر گونه اطلاعاتی که بتواند محل اختفای ارشد را لو دهد جایزه ۵۰ هزار دلاری از سوی FBI در نظر گرفته شده است.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او یکی از افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا محسوب می‌شود و در سرقت بزرگ بین‌المللی از سیستم‌های مخابراتی دست داشده است او در این عملیات از کاربران شخصی،‌ شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی سرقت کرده است. تخلفات او بین وامبر ۲۰۰۸ تا آپریل ۲۰۱۲ صورت گرفته است و در مجموع ۵۰ میلیون دلار از مردم دزدیده است. او هم‌اکنون با یک گروه بزرگ کلاهبرداری سایبری همکاری می‌کند که دامنه فعالیت‌های آنها در کشورهای پاکستان، فیلیپین، عربستان سعودی، سوئیس، اسپانیا، سنگاپور، ایتالیا و مالزی دیده شده است و البته FBI می‌گوید که احتمالا این گروه در دیگر کشورها هم حضور دارد. قد این تبهکار سایبری ۵ فوت و ۱۰ اینچ و وزن او ۱۷۰ پوند اعلام شده است تا مردم بهتر او را شناسایی کنند. او آخرین بار در مالزی دیده شده است و البته این احتمال وجود دارد که هم‌اکنون ساکن یکی از کشورهای امارات متحده عربی، کانادا، آلمان، بریتنیا یا پاکستان باشد.

 

«نور عزیزالدین»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: هر کس که بتواند اطلاعاتی را مرتبط با این تبهکار بزرگ به FBI ارایه دهد جایزه ۵۰ هزار دلاری دریافت خواهد کرد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او به اتهام مشابه ارشد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته است. این دو فرد در یک عملیات مشابه بین‌المللی برای سرقت از شرکت‌های مخابراتی، آژانس‌های دولتی و کاربران شخصی همدست بودند. از جمله اتهامات «نور عزیزالدین» می‌توان به توطئه برای سرقت از سیستم‌های ارتباطی سیمی، دسترسی غیرقانونی به رایانه‌ها، سرقت اطلاعات شخصی و … اشاره کرد. بر آنکه بهتر بتوان این تبهکار را شناخت FBI قد او را ۵ فوت و ۱۰ اینچ و وزن او را ۱۷۰ پوند اعلام کرده است. او آخرین بار در عربستان سعودی دیده شده است و با این وجود گفته می‌شود به کشورهای امارات متحده عربی، ایتالیا، مالزی و پاکستان هم سفر کرده است.

 

«سان کایلیانگ»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری این شخص جایزه نقدی در نظر نگرفته است. با این وجود توصیه کرده است هر زمان که فردی این مرد را شناسایی کرد می‌تواند اطلاعات او را به سفارت آمریکا، کنسولگری آمریکا یا دفاتر محلی پلیس ارایه دهد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او یکی از پنج عضو ارتش آزادیخواه جمهوری خلق چین بود که البته در سال‌های اخیر ۳۱ پرونده قضایی مختلف برایش مطرح شد. سازمان پلیس فدرال آمریکا با تایید این خبر اعلام کرد این مرد در کلاهبرداری‌های اینترنتی، دسترسی به رایانه‌های بدون اطلاع کاربران، سرقت‌های مالی، خسارت به رایانه‌ها از طریق انتشار کدهای مخرب، سرقت اطلاعات و هویت شخصی، جاسوسی‌های اقتصادی و سرقت اسرار تجاری دست داشته است. او به همراه چند ژنرال ارتش آزادیخواه دست به اقدامات مذکور زده است و با تخخص خود به گروه سایبری امکان می‌داده است به شبکه‌های رایانه‌ای مختلف در آمریکا دسترسی پیدا کنند. این طور که بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده است او در سرقت اطلاعات امنیتی از جمله پروژه‌های هسته‌ای، کنترل از راه دور رایانه‌ کاربر قربانی و ارسال پست الکترونیکی آلوده برای اختلال در شبکه رایانه‌ای سازمان‌های هسته‌ای هم دست داشته است.

 

«هوانگ ژِنیو»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: FBI برای دستگیری او جایزه به خصوصی در نظر نگرفته است و با این وجود توصیه کرده است هر فردی که او را شناسایی کرد می‌تواند اطلاعات مربوطه را به سفارت آمریکا، دفتر کنسولگری یا اداره پلیس محلی انتقال دهد.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او یکی دیگر از اعضای ارتش آزادیخواه وابسته به جمهوری خلق چین است و تخلفات او مانند کایلیانگ محاسبه می‌شود. از مهم‌ترین اقداماتی که ژِنیو انجام داده است می توان به سرقت اطلاعات شخصی، آسیب رساندن به رایانه‌ها، جاسوسی اقتصادی و سرقت اسرار تجاری اشاره کرد. او مانند همدست خود عضو یک گروه زرگ بود که به کمک آنها از رایانه‌های آمریکا اطلاعات شخصی را سرقت می‌کرد و به صورت همزمان با شرکت‌های قضایی در چین همکاری داشت. زمانی که او به شبکه رایانه‌ای دسترسی پیدا می‌کرد، با استفاده از تجارب خود می‌توانست پست الکترونیکی آلوده ارسال کند و تخلفات خود را انجام دهد. این مرد نیز در سرقت اطلاعات از مراکز هسته‌ای دست داشته است.

 

«وِن زینیو»

جایزه شخصی که او را شناسایی کند: پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او جایزه خاصی در نظر نگرفته است و در مقابل از همه مردم خواسته است در صورت پیدا کردن هر گونه اطلاعات کاربردی آن را با سفارت آمریکا، کنسولگری آمریکا یا نزدیک‌ترین دفتر پلیس محلی به اشتراک بگذارند.

فهرست بزرگترین مجرمان سایبری تحت تعقیب در دنیا (عکس)

او نیز یکی دیگر از اعضای ارتش آزادیخواه وابسته به جمهوری خلق چین بود که در ۳۱ پرونده مجزا حضور داشت و سرانجام نامش وارد لیست افراد تحت تعقیب FBI قرار گرفت. او خود را با نام‌های مستعار WenXYHappy، Win-XY و Lao Wen هم معرفی می‌کند. بررسی‌ها نشان داد وِن کنترل رایانه شخصی قربانیان را به طور کامل در دست می‌گرفته و از شبکه‌های رایانه‌ای در آمریکا اطلاعات مورد نیاز خود را سرقت می‌کرده است. او مانند دیگر چینی‌های حاضر در این لیست مهارت فناوری ویژه‌ای در دسترسی غیرقانونی به شبکه‌های رایانه‌ای داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا