گوشی‌های هوشمند در نبرد با نابینایی

موبنا- براساس گزارش CNN، ايده وي تبديل كردن اسمارت‌فون‌ها به ابزاري براي معاينه چشم بود، كه در آن زمان تا تكميل شدن چند سال فاصله داشت. سفرهاي پيشين وي به كشورهاي درحال توسعه و انجام معاينات چشمي روي ساكنان اين كشورها باعث شده‌بود تا باستاوروس تصميم بگيرد به بيماراني كه به مشكلات بينايي رايج مبتلا …

موبنا- براساس گزارش CNN، ايده وي تبديل كردن اسمارت‌فون‌ها به ابزاري براي معاينه چشم بود، كه در آن زمان تا تكميل شدن چند سال فاصله داشت. سفرهاي پيشين وي به كشورهاي درحال توسعه و انجام معاينات چشمي روي ساكنان اين كشورها باعث شده‌بود تا باستاوروس تصميم بگيرد به بيماراني كه به مشكلات بينايي رايج مبتلا شده‌اند اما به تجهيزات پزشكي دسترسي ندارند، كمك كند.

درحال حاضر بيش از ۳۹ ميليون انسان نابينا در سرتاسر جهان و بيشتر در كشورهاي كم‌درآمد حضور دارند كه ۸۰ درصد از نابينايي‌ها در ميان آنها قابل درمان است. دو عامل اصلي در بروز اين مشكل آب مرواريد و اختلالات شكست نوري در چشم است. به گفته باستاوروس بيشتر اين جمعيت را مي‌توان درمان كرد. با كمي كمك مي‌توان افرادي كه براي چندين دهه نابينا بوده‌اند را دوباره بينا كرد.

با داشتن اين هدف در ذهن، باستاوروس و همكارانش بسته قابل حمل معاينه چشم PEEK را ساختند. اين گروه براي آزمايش بسته معاينه‌اي خود چشم ۲۱ هزار كودك كنيايي را در عرض ۹ روز معاينه كردند و اكنون قصد دارند معاينه چشم ۳۰۰ هزار كودك ديگر را نيز در ترانس-زويا در شرق كنيا آغاز كنند.

راه‌حلي براي يك مشكل بزرگ

نوشته های مشابه

باستاوروس مي‌گويد در بسياري از روستاهايي كه وارد آن مي‌شوند، روستاهايي كه داشتن برق و جاده در آنها غيرعادي است، بيش از ۲۰۰ نفر انتظار آنها را مي‌كشند. به بياني ديگر، هرچه رسيدن به يك مقصد براي وي و همكارانش دشوارتر باشد، تعداد افرادي كه در صف انتظار قرار مي‌گيرند بيشتر مي‌شود.

PEEK از محل پول جوايز نقدي كه از آن خود ساخته،‌ سرمايه‌گذاري جمعي، كمك‌هزينه‌هاي آكادميك و بنيادي وابسته به ملكه اليزابت پشتيباني مي‌شود. اين سازمان غير سودده به لطف همكاري‌هاي رايگان پزشكان و سازندگان و پشتيباني‌هاي دانشگاه‌هاي مختلف جهان تاكنون توانسته خود را سرپا حفظ كند.

در كشورهاي آفريقايي،‌بيشتر افراد بيشتر از آب آشاميدني به موبايل دسترسي دارند، از اين رو اين دستگاه‌ها به بهترين گزينه براي ساخت ابزار معاينه چشم تبديل شد.

با استفاده از اپليكيشن ويژه PEEK حرف E روي نمايشگر گوشي در جهت‌هاي مختلف به بيمار نشان داده مي‌شود و بيمار بايد با دستهايش جهت اين حرف را مشخص سازد و پزشك گوشي را در همان جهت حركت مي‌دهد. نتايج معاينه بلافاصله پس از معاينه مشخص مي‌شود و پيامكي براي بيمار يا خانواده او ارسال مي‌شود كه حاوي توصيه‌هايي براي دريافت درمان‌هاي لازم است.

گوشی‌های هوشمند در نبرد با نابینایی

ابزار ديگر كه شبكيه PEEK ناميده مي‌شود، روي صفحه نمايشگر گوشي بسته مي‌شود و به راحتي مي‌توان آن را با استفاده از چاپگر سه‌بعدي توليد كرد. تركيب اين ابزار و با اپليكيشن PEEK خود به ابزاري متفاوت ايجاد مي‌كند كه نزديك چشم نگه‌داشته مي‌شود و شبكيه چشم بيمار را روي نمايشگر به نمايش مي‌گذارد.

اين ابزار مي‌تواند بيماري آب مرواريد را به خوبي نمايش دهد و نشانه‌هاي آب سياه،‌ فساد ماكولار، رتينوپاتي ديابتي و نشانه‌هاي بيماري‌هاي عصبي را آشكار سازد. با داشتن تصويري واضح از شبكيه چشم، مي‌توان ديگر بيماري‌ها از جمله فشار خون بالا و ديابت را نيز تشخيص داد.

مي‌توان به راحتي اين تجهيزات را جايگزين تجهيزات سنگين، گران‌قيمت و حساس بيمارستاني ساخت. باستاوروس همچنين با همكاري مقامات محلي توانسته با آموزش بوميان، معاينه‌گراني را با كمترين هزينه آماده همكاري سازد. وي با استفاده از اين رويكرد تاكنون توانسته بينايي را به چشمان هزاران نفر بازگرداند.

منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا