۴۰۰میلیون نفر در دنیا دیابت دارند

به گزارش ستاد خبری همایش ،دكتر باقر لاريجاني صبح امروز در همايش بين‌المللي راهبري ديابت كه در مركز  همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما در حال برگزاری است، هدف از برگزاري اين همايش را جلوگيري از افزايش شيوع ديابت و پيشگيري از عوارضي كه بيماران ديابتي را تهديد مي‌كنند، دانست. وي با اشاره به اينكه چنين …

به گزارش ستاد خبری همایش ،دكتر باقر لاريجاني صبح امروز در همايش بين‌المللي راهبري ديابت كه در مركز  همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما در حال برگزاری است، هدف از برگزاري اين همايش را جلوگيري از افزايش شيوع ديابت و پيشگيري از عوارضي كه بيماران ديابتي را تهديد مي‌كنند، دانست.
وي با اشاره به اينكه چنين همايش‌هايي در كشورهايي مانند امريكا، روسيه و چين و ديگر كشورها نيز برگزار شده است، گفت: اميدوار هستيم با برگزاري اين همايش بين‌المللي در كشور تاثيرات لازم را در نظر سياستگذاران سلامت داشته باشيم و بتوانيم با تعيين اولويت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي لازم مراقبت از بيماران ديابتي را ارتقا دهيم.
معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بيان اينكه سالانه ۳۸ ميليون نفر در دنيا به علت بيماري‌هاي غيرواگير جان خود را از دست مي‌دهند گفت: در صدد هستيم با تدوين سند بيماري‌هاي غيرواگير جلوي بسياري از حوادث بخصوص مرگ‌هاي زودرس را بگيريم.

همایش بین المللی راهبری دیابت
دكتر لاريجاني گفت: بيماري‌هاي غيرواگير در حال حاضر سه چهارم بيماري‌ها را تشكيل مي‌دهد و مهمترين تهديدكننده زندگي مردم هستند.
رئيس پژوهشكده غدد و متابوليك دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در طي زمان نقش بيماري‌هاي غيرواگير به دليل شهرنشيني و عوامل اجتماعي و تغيير سبك زندگي روبه افزايش است و اين موضوع سلامت جامعه را تهديد مي‌كند.
دكتر لاريجاني در ادامه به موقعيت كشور ما به لحاظ بيماري‌هاي غيرواگير در منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر بيماري‌هاي غيرواگير شايع‌ترين بيماري‌ها در كشور هستند و بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان‌ها، ديابت و آسم مهمترين علل مرگ و مير را تشكيل مي‌دهند و بايد تلاش كنيم مرگ و مير ناشي از اين بيماري‌ها را كاهش دهيم.
معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: براساس گزارش سال ۲۰۱۵ فدراسيون جهاني ديابت در حال حاضر ۴۰۰ ميليون نفر در دنيا مبتلا به ديابت هستند و اين آمار نشان‌دهنده رشد شتابان ديابت در همه جاي دنياست.
وي افزود: مرگ و مير ناشي از بيماري ديابت در حال افزايش است و در كشور ما نيز يكي از عوامل اصلي مرگ و مير به بيماري ديابت و عوارض آن مرتبط مي‌شود.

دكتر باقر لاريجاني
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بيان اينكه بررسي‌هاي انجام شده در كشور نشان مي‌دهد كه بيماري ديابت در استان‌هاي شمالي و مركزي شيوع بالايي دارد گفت: نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كه بيماري ديابت و عوارض آن ۳۰۰ هزار سال عمر مفيد كشور را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.
دکتر لاریجانی همچنين به هزينه‌هاي بالاي درماني اين بيماري اشاره كرد و گفت: ۹ درصد هزينه‌ها مربوط به عوارض بيماري ، ۵۰ درصد مربوط به دارو، ۲۰ درصد مربوط به عوارض قلبي و عروقي و كليوي است.
وي ضمن قدرداني از تلاش‌هاي وزير بهداشت براي جلب موافقت رئيس جمهور و رئيس مجلس و نيز وزرا در اولويت قرار دادن حوزه سلامت و بيماري‌هاي غيرواگير و اهميت سند ملي ديابت گفت: يكي از اهداف اين سند اين است كه تا ۱۰ سال آينده جلوي افزايش شيوع ديابت و چاقي را بگيريم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز برنامه عملياتي ملي براي پيشگيري و كنترل ديابت بين سال‌هاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ يعني طي ده سال آينده را رونمايي مي‌كنيم و اميدوار هستيم بتوانيم در چارچوب ارائه خدمات درماني استانداردهاي لازم را در زمينه مراقبت از بيماري ديابت افزايش دهيم و نيز تحقيق و توسعه در اين زمينه را گسترش داده و آموزش‌هاي عمومي و تخصصي را ساماندهي كنيم.

دكتر باقر لاريجاني
دكتر لاريجاني در ادامه ارتقاء كيفيت زندگي مردم، پوشش بيمه‌اي مناسب و نظام ثبت ملي بيماران ديابت را جزء اهداف ارائه خدمات درماني به بيماران مبتلا به ديابت عنوان كرد و گفت: اميدواريم،  نظام ثبت ملي بيماران ديابت به طور صد در صد در سراسر كشور گسترش يابد .
وي در پايان اظهار اميدواري كرد با استفاده از تجربيات كشورهاي ديگر و گسترش همكاري‌هاي بين‌المللي و سازمان جهاني بهداشت و ديگر نهادها و سازمان‌هاي مرتبط اجرايي كردن سند ملي ديابت كليد بخورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا