شاهدانی که به دادگاه مرتضوی می روند

بررسی پرونده «سعید مرتضوی» فردا دهم مرداد بازهم از سر گرفته می شود، اینبار اما آنچه برگزاری این دادگاه را متفاوت تر از قبل می کند، حضور شاهدان و شکاتی است که می توانند با حضورشان منجر به پیشرفت بررسی قضایی پرونده مرتضوی شوند. دادگاه فردا به دو اتهام سعید مرتضوی شامل شکایت یکی از …

بررسی پرونده «سعید مرتضوی» فردا دهم مرداد بازهم از سر گرفته می شود، اینبار اما آنچه برگزاری این دادگاه را متفاوت تر از قبل می کند، حضور شاهدان و شکاتی است که می توانند با حضورشان منجر به پیشرفت بررسی قضایی پرونده مرتضوی شوند. دادگاه فردا به دو اتهام سعید مرتضوی شامل شکایت یکی از اولیای دم پرونده کهریزک و شکایت سازمان تامین اجتماعی از او نسبت به وجود برخی پرونده های باز مالی در این سازمان می پردازد.

در رابطه با پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مطلع و شاکی قطعی شده است. اما در رابطه با پرونده کهریزک حضور اسماعیل احمدی مقدم، احمد رضا رادان هنوز قطعی نیست و حضور آنها احتمالی است.

روایت وکیل

در همین رابطه، مجتبی نظری وکیل سازمان تأمین اجتماعی در پرونده شکایت از سعید مرتضوی در پاسخ به این سئوال که آیا تأمین اجتماعی در طی هفته گذشته به استعلام دادگاه پاسخ داد یا خیر اظهارکرد: پاسخ استعلام را طی روزهای گذشته از تأمین اجتماعی گرفتیم و تقدیم شعبه دادگاه کردیم و فردا نیز جلسه محاکمه برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که موضوع استعلام چه بود؟ به خبرگزاری تسنیم گفت: موضوع استعلام درباره مسایل مالی مبنی بر میزان دریافتی مرتضوی بود که به آن پاسخ داده شد.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا مدیرعامل تأمین اجتماعی در جلسه فردا حضور می‌یابد یا خیر گفت: آقای نوربخش حتماً به دادگاه می‌آید. با این حال ششمین جلسه محاکمه سعید مرتضوی قرار بود سوم مرداد برگزار شود اما به دلیل واصل نشدن پاسخ استعلام دادگاه از تأمین اجتماعی، قاضی کشکولی جلسه دادگاه را تجدید کرد و قرار شد جلسه بعدی (دهم مرداد) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مطلع و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به عنوان شاکی پرونده برگزار شود.البته بخش دیگری از این پرونده به شکایت روح‌الامینی اولیای دم یکی از کشته‌شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ از سعید مرتضوی دادستان وقت تهران اختصاص دارد.

روایت متهم

در رابطه با پرونده کهریزک اما سعید مرتضوی خود در پایان دادگاه قبلی خود در دهم تیر ماه اعلام کرد: در مورد شکایت آقای عبدالحسین روح الامینی بنده دفاعیات خود را در ۵۱ صفحه لایحه به دادگاه تسلیم کردم و در پی ارائه دفاعیات بنده٬ آقای روح الامینی شاکی این پرونده از دادگاه تقاضاهایی کرد که براساس یکی از این تقاضاها٬ ایشان از دادگاه درخواست کردند سردار احمدی مقدم به عنوان فرمانده سابق نیروی انتظامی و همچنین سردار رادان و سردار علی پور از مسئولان سابق نیروی انتظامی تهران و پلیس امنیت برای پاسخ به سوالات قاضی و شاکی پرونده در جلسه بعدی دادگاه احضار شوند.

مرتضوی ادامه داد: همچنین ایشان از دادگاه در خواست داشتند اولیای آقای دکتر پوراندرزجانی پزشک متوفی بازداشتگاه کهریزک نیز از سوی قاضی دادگاه درجلسه بعدی حاضر شوند و با وجود آنکه مخالفت ما به این تقاضاها بی‌تاثیر است٬ ما نیز مخالفتی نداریم.

وی یادآور شد: البته اجابت یا عدم اجابت درخواست‌های شاکی پرونده تنها در اختیار دادگاه است٬ با این حال در صورت حضور این افراد در دادگاه رسیدگی به پرونده بیش از این به طول خواهد انجامید و در صورت عدم پذیرش این تقاضا٬ جلسه آتی آخرین جلسه دادگاه خواهد بود.

دادستان پیشین تهران گفت: به هر شکل جلسه بعدی دادگاه در تاریخ ۳ مرداد ۹۴ راس ساعت ۹ صبح در همین شعبه برگزار خواهد شد.مرتضوی همچنین در خصوص نقش وی در پرونده شرکت سورینت و بابک زنجانی گفت: پرونده آقای زنجانی به من مربوط نیست. ایشان تنها متهم آن پرونده هستند که در دادگاه انقلاب بررسی می‌شود.

روایت قاضی

علاوه بر این قاضی کشکولی در پایان ششمین جلسه محاکمه سعید مرتضوی درباره این دادگاه اظهار کرده: جلسه سوم مرداد به‌علت تأخیر بیش از حد آقای مرتضوی برای حضور در جلسه و نرسیدن پاسخ استعلاماتی که قبلاً از تأمین اجتماعی صورت گرفته بود، تجدید شد؛ آقای مرتضوی بعد از اعلام ختم جلسه، در دادگاه حضور یافت.

رییس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران زمان برگزاری هفتمین جلسه محاکمه مرتضوی را دهم مرداد ماه خواند و افزود: در جلسه آینده که در ساعت ۹، صبح روز شنبه ۱۰ مرداد برگزار می‌شود، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مطلع در دادگاه حضور می‌یابند. وزیر تعاون به‌عنوان مطلع درباره پاسخ استعلام‌ها و مدیرعامل تأمین اجتماعی برای رفع ابهام درباره شکایتی که صورت گرفته دعوت شده‌اند.

قاضی کشکولی در پاسخ به این سؤال که آیا سردار رادان و سردار احمدی مقدم هم به دادگاه دعوت می‌شوند یا خیر، گفت: فعلاً ضرورتی ندارد و در صورتی که نیاز باشد این کار انجام می‌شود.قاضی رسیدگی کننده به پرونده سعید مرتضوی با تأکید بر اینکه دادگاه در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، گفت: جلسه امروز در شرف برگزار شدن بود که به‌دلیل تأخیر سعید مرتضوی به جلسه بعد موکول شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا