۶۵ درصد روستاهای قم به شبکه فیبر نوری متصل می شوند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد روستاهای این استان دارای ارتباط فیبر نوری هستند و‌ تا سال آینده نیز ۷۰ روستای دیگر و در مجموع بین ۶۰ تا ۶۵ درصد روستاها از این ارتباط بهره مند می شوند.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم ، حسن هانی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا ، اظهار کرد: ارتباط فیبر نوری یک ارتباط پایدار و با سرعت مناسب است و در حال حاضر نحوه برقراری ارتباط اینترنت و تلفن همراه برخی از روستاها از طریق بی سیمی یا سیم های مسی است که هر یک مشکل ها و محدودیت های خاصی دارد که فیبرنوری، کیفیت برقراری ارتباط را ارتقا می دهد.

وی بیان کرد: ورود نسل چهارم تلفن همراه به مناطق روستایی از مزیت های فیبرنوری محسوب می شود که در حال حاضر به دلیل وجود نداشتن این شبکه، امکان دسترسی به خدمات تلفن همراه با مشکل مواجه است.

هانی همچنین با اشاره به عملکرد شاخص های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات قم تا پایان آذرماه سال جاری گفت: مرحله نخست اختصاص فیبر به ۷۴ روستا به طول ۱۰۰ کیلومتر و با جمعیتی بالغ بر ۳۱ هزار نفر انجام شده است.

مدیرکل ICT استان قم با اشاره به برقراری رومینگ تلفن همراه به ۹۳ روستای این استان و همچنین نصب دستگاه ATM در ۱۸ روستا تصریح کرد: روستاها به دلایل مختلف تحت پوشش یک اپراتور قرار دارند طبق هماهنگی صورت گرفته با وزارت ارتباطات، رومینگ بین اپراتورهای همراه، برقرار و برای مشترکان با هر سیم کارتی، امکان برقراری ارتباط مهیا شده است.

وی کل شماره های تلفن ثابت استان قم را حدود ۵۰۰هزار مورد ذکر کرد و افزود: مجموع مشترکان فعال اپراتور همراه اول و ایرانسل بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار شماره است.

هانی تعداد دکل های تلفن همراه ثابت در استان را بیش از یک هزار مورد برشمرد و خاطرنشان کرد: همه دکل های مستقر در شهر، روستاهای پرجمعیت و با جاذبه گردشگری استان قم مربوط به نسل چهارم تلفن همراه است.

مدیرکل ارتباطات قم افزود: ۲۰۳ هزار مشترک اینترنت ثابت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک اینترنت سیار در قم وجود دارد و ۱۲۵ روستای استان از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.

وی همچنین سایراقدام های حوزه فناوری اطلاعات در یک سال گذشته را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: پوشش نسل چهارم تلفن همراه در ۶ شهرستان قم و ایجاد مرکز آپا با همکاری دانشگاه قم ، حمایت از طرح FTTH و اتصال به شبکه فیبر نوری از طریق تلفن ثابت، کسب رتبه چهارم کشور از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتحادیه بین المللی مخابرات و همچنین در اختیار گذاشتن پهنای باند مناسب و کم هزینه از دیگر از دیگر اقدام های این حوزه به شمار می آید.

هانی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی توانمند سازی بانوان در چهار روستا و اختصاص سه میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از دیگر عملکردهای حوزه فناوری اطلاعات استان در یک سال اخیر است.

وی با اشاره به ارایه ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از شبکه های اجتماعی بومی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش های انگیزشی با محوریت کسب و کار در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه الکامپ با حضور ۷۱ غرفه دولتی و خصوصی و تقدیر از استارت آپ ها یا شرکت های مادر برتر در نمایشگاه مذکور از دیگر فعالیت های این اداره کل محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا