طرح هایی که به پایان نرسیده اند

در بخش هایی از سخنان وزیر جدید ارتباطات اشاره هایی به حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد.سخنانی که از زبان وزیر برای بخش خصوصی امیدوار کننده می نماید.پیش از این نیز بحث های فراوانی برای حمایت از بخش خصوصی از سوی مسوولان دولتی در سال های گذشته گفته …

در بخش هایی از سخنان وزیر جدید ارتباطات اشاره هایی به حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد.
سخنانی که از زبان وزیر برای بخش خصوصی امیدوار کننده می نماید.پیش از این نیز بحث های فراوانی برای حمایت از بخش خصوصی از سوی مسوولان دولتی در سال های گذشته گفته شده بود.
در دوره وزارت دکتر سلیمانی نیز حمایت های تقریبا مناسبی از بخش غیر دولتی و خصوصی شد.اما با این وجود برخی کارشناسان و فعالان حوزه فاوا نسبت به حمایت های دولت و کاهش تصدی گری دولت خوشبین نیستند.
فعالان حوزه ict معتقدند در سال های اخیر بخش هایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات مهجور ماند و حتی به فراموشی سپرده شد.
طرح های نیمه تمامی هم ماندند که هنوز به سرانجامی نرسیده و نیازمند همیاری و توجه جدی هستند.طرح سیستم عامل فارسی، اینترانت ملی، ایجاد دیتاسنتر های داخلی پرقدرت و اپراتور سوم و تولید تجهیزات شش میلیون خط تلفن همراه از طرح ها و پروژه هایی هستند که همچنان در گیرو دار مسائل سیاسی، مالی و مدیریتی هستند.
بزرگترین پروژه نارس در حوزه ارتباطات در دوره چهار سال گذشته را می توان اپراتور سوم و عدم تحقق تولید تجهیزات شش میلیون خط تلفن همراه دانست.
طرح تولید تجهیزات شش میلیون خط تلفن همراه از جمله طرح هایی بود که همان ابتدای حضور دکتر سلیمانی وزیر سابق ارتباطات کلید خورد.هدف اصلی این طرح درگیر کردن بخش خصوصی در زمینه تجهیزات تلفن همراه بود.این طرح که کارخانجات مخابراتی ایران سکاندار تیم اجرایی اش بود با وجود گذشت تاریخ معین شده برای تحویل تجهیزات ناکام مانده و مسوولان مجبور به تمدید قرار داد تا پایان سال شده اند.
بنابراین یکی از مسائل مهم پیش روی تقی پور ساماندهی قراردادهای منعقد شده در سال های گذشته است.
اپراتور سوم نیز یکی دیگر از پرونده های ناکام چهار سال گذشته محسوب می شود.
این پروژه با وجود تبلیغات بسیار برای اجرای آن همچنان لاینحل مانده است.اگر این پروژه با همکاری خارجی ها محقق شود بزرگترین سرمایه گذاری حوزه ارتباطات و حتی داخلی است.به گفته وزیر ارتباطات این پروژه با همکاری داخلی ها و یا خارجی ها تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.در این پروژه نیز قرار است بخش غیر دولتی مشارکت کند. با این اتفاق شاهد تجربه اندوزی و افزایش توان مالی شرکت های داخلی خواهیم بود.البته اگر بخش خصوصی واقعی درگیر این کار شود.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا