بخش خصوصی بازوی اجرایی اقتصاد دانش‌بنیان است

فرهاد ساده – کارشناس فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌و‌گو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که اقتصاد دانش‌بنیان یعنی فاصله گرفتن از درآمد نفت، منابع زیرزمینی و مواد خام و حرکت به سمت ایجاد ثروت از طریق تولید و فروش تکنولوژی گفت: این حرکت به سمت صنایع خلاق و تبدیل …

فرهاد ساده – کارشناس فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌و‌گو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که اقتصاد دانش‌بنیان یعنی فاصله گرفتن از درآمد نفت، منابع زیرزمینی و مواد خام و حرکت به سمت ایجاد ثروت از طریق تولید و فروش تکنولوژی گفت: این حرکت به سمت صنایع خلاق و تبدیل به قطب است؛ ایجاد یک استراتژی بلندمدت توسط مدیران امر و پیگیری جدی آن، مهم‌ترین و اولین گام است که لازمه آن الگوبرداری از کشورهای موفق و بومی‌سازی آن با شرایط خاص کشور است.
مدیر برج ICT کیش تصریح کرد: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم همانند تدوین یک استراتژی بلند مدت، حمایت از بخش خصوصی به عنوان بازوی اصلی ایجاد ثروت دانش‌بنیان و سوق دادن نقش دولت به سمت حمایت استراتژیک، مالی، حقوقی و زیرساختی و همچنین ایجاد ساز و کارهای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر مانند مراکز رشد و پارک‌های فن‌آوری است.
وی افزود: این استراتژی باید با یک طرح جامع اجرایی در جهت فراهم کردن زیرساخت‌های تکنولوژیکی، مالی و حقوقی لازم برای حمایت از بخش خصوصی دانش‌بنیان همراه شود و این بخش را در ایجاد، توسعه و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان و تولید ثروت از طریق تولید تکنولوژی حمایت کند.
ساده با بیان اینکه شکوفایی این اقتصاد علاوه بر پشتیبانی استراتژیک، به کیفیت حمایت‌های مالی و حقوقی وابسته است گفت: نکته قابل توجه اینست که نحوه حمایت‌ها بسیار ظریف است، به عنوان مثال اولین نقطه ایجاد سازو کارهای جذب سرمایه گذاری ریسک‌پذیر است که در توسعه بخش‌های تحقیقاتی و تکنولوژیک بسیار ضروری است زیرا این نوع امور، خصوصا در ابتدای راه دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالایی است.
او با بیان این که ایجاد قوانین مالکیت فکری و معنوی و اجرای قدرتمند آن‌ها نکته حایز اهمیت دیگری است ابراز کرد: همچنین باید توجه داشت که حمایت‌های مالی در این حوزه، برخلاف حمایت‌های اجتماعی که معمولا شامل حال افراد ناتوان می‌شود، باید از افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی توانمند انجام شود. این در حالیست که در حال حاضر در ساختارهایی همچون مراکز رشد و پارک‌های فن‌آوری، شرکت‌های ناتوان بیش‌تر حمایت شده و شرکت‌های توانمند معمولا مشمول حمایت‌ها نمی‌شوند.
این کارشناس با اشاره به صنایع تاثیرگذار و با بیان اینکه گسترش دو گروه از صنایع در این مسیر بسیار مهم است گفت: اول، آن‌هایی که در حوزه‌های زیرساختی فعالیت می‌کنند، مانند صنایع فعال در حوزه ICT و یا صنایعی که تجهیزات تحقیقاتی تولید می‌کنند و گروه دوم صنایعی هستند که امکان تولید انبوه در حوزه فن‌آوری‌های پیشرفته را دارا هستند، زیرا اصولا در شرکت‌های دانش‌بنیان معمولا تکنولوژی یا در نهایت نمونه‌سازی انجام می‌شود و باید صنایع فوق‌الذکر به‌عنوان مشتری شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته باشند.
ساده تصریح کرد: مراکز دانشگاهی و موسسات آموزشی نقش بسیار مهمی را در تربیت نیروی کار مناسب که باید اهل تحقیق، عملگرا و ریسک‌پذیر باشد برعهده دارند لذا باید برنامه‌ها و سیاست‌های آموزشی در این راستا قرار بگیرد.
دبیر کنفرانس مدیریت و راهبری ICT ایران با بیان اینکه فن‌آوری اطلاعات یکی از زیرساخت‌های مهم اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود گفت: خوراک تئوریک این نوع فعالیت‌ها بر بستر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات فراهم می‌شود و لازم است زیرساخت‌های الکترونیکی به خوبی فراهم شود.
او ادامه داد: علاوه بر این فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات خود یکی از مهمترین عرصه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و با توجه به توسعه روزافزون و سریع دنیای دیجیتال و نیاز بسیاری از کسب و کارهای مختلف به این فن‌آوری، می‌تواند بسیار درآمدزا بوده و همچنین توسعه آن به سایر بخش‌ها نیز کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا