تحریم ایران ، سود اینتل

امروزه دیگر رایانه  یکی از اعضای ضروری خانواده ها بشمار می رود .این سیستم امروزه جزو مهمی از اعضاء عصر ارتباطات است . رایانه ها دارای قطعاتی هستند که این سیستم را راه اندازی می کند . قطعات رایانه ای  از شرکت های گوناگون تولید می شوند و توسط متخصص این رشته یک سیستم را …

امروزه دیگر رایانه  یکی از اعضای ضروری خانواده ها بشمار می رود .این سیستم امروزه جزو مهمی از اعضاء عصر ارتباطات است . رایانه ها دارای قطعاتی هستند که این سیستم را راه اندازی می کند . قطعات رایانه ای  از شرکت های گوناگون تولید می شوند و توسط متخصص این رشته یک سیستم را حاصل آورده و در اختیار مصرف کننده قرار می دهد . قطعات کامپیوتر دارای خدمات پس از فروش و گارانتی است .
شرکت های معتبر وارد کننده این قطعات، پشتیبانی آنها را تضمین کرده اند . در این گذر می توان به کارت گرافیک و مادر بورد و سایر اجزای این سیستم ها اشاره کرد که خدمات بی نظیری در پشتیبانی از این سیستم ها ارائه می دهند. خدمات پس از فروش در این حوزه یکی از نیاز های اساسی است که بدون در نظر گرفتن آن مشکلات بنیادین و زیادی برای کاربر نهایی پیش خواهد آمد. شرکت های پشتیبان در این حوزه که خود جزو وارد کنندگان و یا نمایندگان شرکت های تولید کننده این رسته هستند با توجه به بازار رقابتی که در این حوزه به وجود آمده است ، خدمات و کیفیت قطعات را ملاک قرار داده  از این حیث سبب سود بردن کاربران می شود.
 در این رقابت ارتقاء خدمات مانند خدمات در محل برخی شرکت ها و یا پاسخ دهی سریع  و قابلیت های پیگیری و خدمات بلند مدت در جلب رضایت عمومی و اقبال مردم نسبت به یک برند خاص با توجه به گارنتی خاص باعث شده که یکی از ملاک های خرید قطعات برای کابران و یا حرفه ای های این صنعت روبه رشد ، خدمات پس از فروش باشد . خدمات پس از فروش مناسب باعث می شود که فروشنده وکاربر نهایی در صورت بروز هر گونه مشکل متضرر نشود و یا کمترین هزینه متوجه وی باشد.این امر سبب می شود که برای جلوگیری از مسائل و مشکلات آتی بیشترین روی کرد از جانب فروشنده ها به سمت برندها با خدمات پس از فروش معتبر باشد، بااین وجود مشکلاتی نیز وجود دارد که می توان به عدم پشتیبانی مناسب از سی پی یو در بازار اشاره کرد.
سی پی یو به عنوان اصلی ترین قطعه کامپیوتر که بیشتر حجم مبادله اطلاعات و فرسایش و گرمایش را دارد بدون متولی مناسب در بازار ایران به فروش می رسد. این قطعه در بازار ایران به شکل نامناسبی به فروش می رسد که این معضل نیز متوجه پردازنده های شرکت  اینتل است که متولی نیز در ایران ندارد .جالب است که باتوجه به قیمت بالای این قطعه و احتمال خراب شدن آن در هنگام خرید ، از جانب فروشنده تذکر داده می شود که در صورت بروز هرگونه اشکال در این قطعه هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نیست و پس از تحویل مالک آن مسئول است . اما برای سایر قطعات حداقل ۲۴ ساعت حق تست تعیین می شود .
خرید مودم با حداقل قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان و گارانتی حد اقل یک ساله  هیچ ریسکی برای خریدار ندارد در حالی که خرید یک سی پی یو با قیمت حد اقل ۵۰ هزار تومان ریسک زیادی را متوجه خرید دار می کند . در صورت مشکل دار بودن این قطعه حتی فروشنده نیز جوابگو نیست، این در حالی است که شرکت سازنده این قطعات و بویژه اینتل که سهم بسازی از بازار جهانی وبویژه ایران را دار است ، دارای پشتیبانی های زیاد و قرادادها ی مهمی در این زمینه برای تمامی کشور ها است  و برای بازار ایران چنین نقشی ندارد. تحریم های صورت گرفته در این زمینه سبب شده است که شرکت اینتل بازار فروش غیر مستقیم را در ایران به دست گرفته و سود سرشاری هم به واسطه ها و هم به خود برساند ودر حالیکه هیچ پشتیبانی در این زمینه انجام نمی دهد و تحت لوای تحریم ها خود را از این مقوله موسون می دارد .
شرکت اینتل نوع جدیدی از استعمار را پایه ریزی کرده که با توجه به عقب ماندگی کشور های جهان سومی و بازار مناسب آن از یک سو این جوامع را به محصولات خود نیازمند کرده و سود سرشار این بازار ها را به جیب می زند و از سوی دیگر هزینه های سنگین پشتیبانی را که متوجه هر شرکت تولید کننده است از خود سلب می کند. با توجه به این مسائل می توان این گونه تصور کرد که تحریم ها هم به نوعی سود رساندن غیر مستقیم به این شرکت هاست و برای یک دست کردن بازار و دستیابی به منابع فعال و پر رونق کشور های در حال توسعه است.
۲۰/۱۸۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا