گزارش IDC از فروش گوشی در سه ماهه دوم سال

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از رویترز، به گفته IDC، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی فروش ۶/۲۶۹ میلیون دستگاه موبایل گویای رشد اندک فروش این محصول نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۰۹ بود.تحقیقات دیگری هم که توسط موسسه iSuppli انجام شده، نشان می‌دهد فروش گوشی در طول فصل بهار نسبت …

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از رویترز، به گفته IDC، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی فروش ۶/۲۶۹ میلیون دستگاه موبایل گویای رشد اندک فروش این محصول نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۰۹ بود.
تحقیقات دیگری هم که توسط موسسه iSuppli انجام شده، نشان می‌دهد فروش گوشی در طول فصل بهار نسبت به فصل قبل از آن با ۷/۴ درصد افزایش همراه بوده که این میزان طی ۹ ماهه گذشته اولین بار است که افزایش یافته و کارشناسان این میزان افزایش را بیش‌تر مربوط به خاورمیانه و آمریکای لاتین می‌دانند.
البته میزان فروش گوشی در طول فصل بهار نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱/۱۵ درصد کاهش یافته است.
شرکت IDC که پیش‌تر کاهش فروش جهانی گوشی در فصل نخست سال جاری را ۸/۱۵ درصد پیش‌بینی کرده بود، هم‌اکنون این رقم را به ۲/۱۷ درصد افزایش داده است.
بنا به اعلام IDC؛ با وجود برخی نشانه‌ها مبنی بر افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند بین کاربران، بازار جهانی تلفن‌های همراه فصل دوم سال جاری میلادی را با وضعیت نامطلوبی به اتمام رساند.
رامون لاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقات تحلیلی شرکت IDC در این باره می‌گوید: « کاهش درخواست بازار، نوسانات ارزش دلار و بروز بحران اقتصادی در ۹ ماه گذشته باعث بروز مشکلاتی در بازار جهانی تلفن‌های همراه شد. اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که از شدت وخامت اوضاع در بازار جهانی تلفن‌های همراه کاسته شده و انتظار می‌رود فروش گوشی‌های هوشمند افزایش یابد.
IDC پیش‌بینی کرد که میزان فروش گوشی تلفن همراه تا پایان سال ۲۰۰۹ نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یابد.
البته کارشناسان معتقدند بحران اقتصادی اگر چه برای تولیدکنندگان تلفن‌های همراه مشکلاتی را در پی داشت اما نهایتا به نفع کاربران شد. زیرا این اتفاقات و افزایش رقابت شرکت‌ها برای کاهش قیمت محصولات خود موجب شد تا امکان خرید گوشی‌های پیشرفته با قیمت کمتر برای کاربران فراهم شود.
براساس این گزارش نوکیا که در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹، ۲/۱۰۳ میلیون گوشی به فروش رساند، باز هم عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی در جهان را به خود اختصاص داد البته فروش این تعداد گوشی نسبت به فروش گوشی‌های نوکیا در مدت زمان مشابه سال قبل ۴/۱۵ درصد کاهش یافت.
در سه ماهه دوم سال سامسونگ توانست میزان فروش گوشی‌هایش را ۲/۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۸ افزایش دهد.
این شرکت ۳/۵۲ میلیون دستگاه گوشی به کشورهای مختلف جهان صادر کرد و باز هم جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.
شرکت ال جی که سومین رتبه را در بازار تلفن همراه به خود اختصاص داده رشد خوبی را در بازار خاورمیانه و افریقا تجربه کرد و در بازار گوشی‌های مجهز به صفحه نمایش لمسی موفقیت چشمگیری داشت.
این شرکت در طول فصل دوم سال جاری میلادی توانست ۸/۲۹ میلیون دستگاه به فروش برساند و ۶/۷ درصد رشد داشت. به این ترتیب یک حرکت روبه بالا داشت و موتورولا و سونی اریکسون را پشت سرگذاشت و رتبه سوم را از آن خود کرد.
میزان فروش گوشی‌های موتورولا در فصل دوم سال ۲۰۰۹ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. موتورولا در این دوره زمانی تنها ۸/۱۴ میلیون دستگاه گوشی به فروش رساند و رتبه چهارم جدول را از آن خود کرد.
و اما رتبه پنجم این جدول به شرکت سونی‌اریکسون اختصاص یافت.
سونی اریکسون در طول سه ماهه دوم سال ۸/۱۳ میلیون گوشی به فروش رساند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش ۴/۴۳ درصدی همراه بود.
براساس این گزارش دو بخش در بازار تلفن همراه از رشد خوبی برخوردار بوده که گفته می‌شود یکی بخش گوشی‌های هوشمند است و دیگر گوشی‌های ارزان قیمتی که به بازارهای نوظهور عرضه شده است.
۱۳۵/۱۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا