فیس‌بوک دامنه ir. را پس گرفت

به گزارش موبنا به نقل از بی بی سی ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: بر اساس حکم سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شود، مالک فعلی دامنه اینترنتی facebook.ir‌ باید این دامنه را به شرکت فیس‌بوک که در آمریکا قرار دارد، واگذار کند.بنابر حکم این سازمان، صاحب ایرانی این دامنه که قصد …

به گزارش موبنا به نقل از بی بی سی ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: بر اساس حکم سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شود، مالک فعلی دامنه اینترنتی facebook.ir‌ باید این دامنه را به شرکت فیس‌بوک که در آمریکا قرار دارد، واگذار کند.
بنابر حکم این سازمان، صاحب ایرانی این دامنه که قصد داشته بر روی این دامنه یک فروشگاه کتاب راه‌اندازی کند، حق استفاده از آن را ندارد و باید کنترل آن را به فیس‌بوک منتقل کند.
فیس بوک در حالی برای پس گرفتن دامنه اینترنتی facebook.ir به سازمان مالکیت معنوی شکایت برده که سایت اصلی آن در ایران مسدود شده است و کاربران ایرانی برای ورود به این سایت – و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مجازی دیگر – باید از نرم‌افزارهای ضدفیلتر استفاده کنند.
فیس‌بوک که چندی پیش و همزمان با ناآرامی‌های اخیر ایران، نسخه فارسی خود را راه‌اندازی کرد، دامنه اصلی خود facebook.com را به قیمت دویست‌هزار دلار خریده است.
بر اساس قوانین موجود در زمینه دامنه‌های اینترنتی، سازمان مالکیت معنوی می‌تواند به انواع اختلاف‌ در حوزه مالکیت دامنه‌های اینترنتی رسیدگی کند. حق داوری به اینگونه اختلافات از سوی ICANN، موسسه اینترنتی اختصاص نام‌ها و آدرس‌ها، که مسئولیت ثبت دامنه‌های اصلی (با پسوند com. و net.) را دارد به سازمان مالکیت معنوی واگذار شده است.
تمامی اختلافات در این زمینه توسط سازمان مالکیت معنوی رسیدگی می‌شود و پس از رسیدگی، حکم آن حتی برای مراکز دامنه‌های کشوری که تحت قوانین یک کشور قرار دارند نیز لازم‌الاجراست.
مسئول ثبت دامنه‌های اینترنتی کشور ایران، ایرنیک، که زیر نظر مرکز تحقیقات فیزیک نظری اداره می‌شود هنوز درباره این مسئله اظهارنظر رسمی نکرده است. اما این سازمان در قوانین حل اختلاف خود آورده است که “انتقال قهری دامنه‌های ثبت شده ir. به دو روش امکانپذیر است: طرح دعوا درمرکز حل اختلاف سازمان جهانی مالکیت معنوی براساس سیاست‌نامه و مقررات موجود، یا مراجعه به محاکم قضایی کشور.”
۲۰/۱۸۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا