سیاست شکست خورده را اصلاح کنید

قانون گذاران اقتصادی در کشورها در حال توسعه و توسعه یافته همواره یکی از مباحثی که ذهنشان را درگیر کرده و می کند، بحث تولید داخلی و دفاع از این مقوله است.تولید داخل یعنی اشتغال و کسب ثروت برای افراد جامعه و به تبع آن دولت.بنابراین دولت ها به نوبه خود سعی می کنند تولید …

قانون گذاران اقتصادی در کشورها در حال توسعه و توسعه یافته همواره یکی از مباحثی که ذهنشان را درگیر کرده و می کند، بحث تولید داخلی و دفاع از این مقوله است.
تولید داخل یعنی اشتغال و کسب ثروت برای افراد جامعه و به تبع آن دولت.بنابراین دولت ها به نوبه خود سعی می کنند تولید را رونق داده و به هر شیوه ممکن از بقای آن دفاع کنند.
با گذشت سال ها  و در زمان حاضر بیشتر کشورهای توسعه یافته به سازمان جهانی تجارت(wto) پیوسته اند و در این سازمان دیگر حمایت از تولید داخل با اعمال تعرفه بالای واردات امکان پذیر نیست. زیرا معنای سازمان توسعه تجارت حذف دیوار های بلند تعرفه و جایگزینی آن با رقابت است.
ایران که هنوز به بطور رسمی به سازمان توسعه تجارت نپیوسته است، مقوله تعرفه از اهیمت خاصی برخوردار است.
دولت در سال های اخیر سعی کرده است با کاهش یا افزایش تعرفه به تولید و رفع نیاز برخی اقلام در کشور کمک کند.گوشی تلفن همراه نیز از این دسته است.
وزارت صنایع در سه سال گذشته به گمان خود سعی کرد با افزایش ناگهانی و بالای تعرفه واردات گوشی تلفن همراه، این صنعت ” های تک ” را در کشور بومی سازی کند.دلیل این کار وزارت صنایع استفاده از توان داخلی و جلوگیری از خروج ارز بابت خرید گوشی تلفن همراه بود.
اما پس از وضع تعرفه ۶۰ درصدی و سپس کاهش آن به ۲۵ درصد در سال های اخیر نه تنها تولیدی برای گوشی تلفن همراه رخ نداد،بلکه سیر صعودی تعرفه و بلند شدن دیوار آن، به قاچاق این محصول کم حجم کمک شایانی کرد.
با این کار سهم دولت از محل کسب عوارض و حقوق گمرکی واردات گوشی حذف و به شدت کاهش یافت، شرکت های رسمی تعطیل شدند و در نهایت و مهمر اینکه مردم متضرر شدند و  به اجبار روی به خرید گوشی قاچاق آورند.
حال وقت آن فرا رسیده تا دولت از سیاست شکست خورده افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه روی برگردانده و همانند بسیاری از کشورهای دنیا ابتدا بستر تولید را فراهم ساخته و سپس تعرفه را افزایش دهد.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا