نوکیا و بازار جهانی و ایران

همگی ما سال های اولی که تلفن همراه به سبد محصول خانوارهای ایرانی راه یافت را به یاد داریم. در آن زمان شرکت مخابرات همزمان با تحویل سیمکارت یک گوشی را هم به کاربران تحویل می داد. نوکیا جزو شرکت هایی بود که طی این پروسه از همان ابتدا نام خود را در ذهن کاربران …

همگی ما سال های اولی که تلفن همراه به سبد محصول خانوارهای ایرانی راه یافت را به یاد داریم. در آن زمان شرکت مخابرات همزمان با تحویل سیمکارت یک گوشی را هم به کاربران تحویل می داد. نوکیا جزو شرکت هایی بود که طی این پروسه از همان ابتدا نام خود را در ذهن کاربران ایرانی هک کرد. نوکیا در ادامه با مشاهده این بازار بکر و تشنه تکنولوژی جای پای محکمی برای خود در بازار گوشی های تلفن همراه ساخت. از سوی دیگر از همان ابتدا این شرکت در بستر سازی شبکه GSM ایران به کمک شرکت های دولتی شتافت.
اما اوضاع بازار نسبت به آن دوران تفاوت زیادی کرده است. در آن زمان رقبای بازار تنها به صورت کلان نوکیا و زیمنس و بعد از آنها صا ایران و سونی و اریکسون و سامسونگ بودند. اما در بازار امروز بیش از ۱۰ رقیب به صورت جدی در بازار گوشی تلفن همراه ایران با یکدیگر رقابت می کنند. علاوه بر این قواعد بازار هم بسیار تغییر کرده است. اگر در گذشته گارانتی یک شعار بیشتر نبود ، ولی امروزه عاملی اساسی در بالا بردن سهم فروش یک برند محسوب می شود.
نوکیا هم مانند سایر شرکت ها خود را در این چند سال با قواعد جدید بازار گوشی تلفن همراه ایران وفق داده است. البته نمی توان از نظر دور داشت که این شرکت طی ماه های گذشته با مشکلات زیاد سعی در سامان دادن به وضعیت نمایندگان خود در بازار ایران نمود. نمایندگان سابق این شرکت علاوه بر برند نوکیا ، برند گارانتی خود را هم بسیار تبلیغ می کردند که البته کاملاً طبیعی است. ولی با رویه جدیدی که نوکیا نسبت به حذف برندهای قبلی گرفته است مشتریان خواهان گارانتی اصلی تا حدی سر در گم شده اند. به خصوص که نوکیا هنوز تبلیغات گسترده ای را برای گارنتی رسمی جدید خود آغاز نکرده است. پر واضح است که این رویه موجب خواهد شد اشتیاق خریداران نسبت به خرید گوشی قاچاق افزایش یابد.
علاوه بر این شرکت های نمایندگی نوکیا هنوز نتوانسته اند قیمت گوشی های نوکیا با گارانتی اصلی را به شکل قابل رقابتی با گوشی های قاچاق عرضه کنند. البته در این میان استثناهایی هم مانند گوشی های ارزان قیمت وجود دارد. در سری گوشی های ارزان قیمت ، قیمت های گوشی های با گارانتی اصلی نوکیا تا حدی منطقی در نظر گرفته شده که دیگر برای قاچاقچیان انگیزه ای برای قاچاق این گوشی های نوکیا نمانده است.  
ولی هرچقدر نوکیا در بازار گوشی های ارزان قیمت موفق بوده ، در بازار گوشی های میان قیمت و گران قیمت موفقیت خاصی کسب نکرده است. به شکلی که طیف گسترده ای از گوشی های نوکیا در این طیف به صورت قاچاق به فروش می رسند. البته این امری طبیعی است چراکه گاهی تفاوتی معادل با ۷۰ هزار تومان بین یک گوشی با گارانتی اصلی و قاچاق مشاهده می شود که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
خلاصه نوکیا در بازار ایران با دو مشکل اساسی روبروست : ۱ جا انداختن گارانتی جدید خود ، ۲ رقابتی تر کردن قیمت های گوشی های نوکیا. مشکل اول با تبلیغات به خوبی حل می شود. ولی در باره مشکل دوم باید منتظر ماند و دید چه راهکاری از سوی نوکیا پیش گرفته می شود.
۱۹/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا