بلوتوث‌های آلوده؛ مارهای گزنده خوش خط و خال

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، حفظ امنیت تلفن همراه دو مقوله امنیت فیزیکی و امنیت نرم افزاری و سخت افزاری را در بر می گیرد که در هر دو بخش نکات مختلفی قابل ذکر است. در این بخش برخی از مهم ترین این نکات را با یکدیگر مرور می کنیم.*- گوشی خود را در …

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، حفظ امنیت تلفن همراه دو مقوله امنیت فیزیکی و امنیت نرم افزاری و سخت افزاری را در بر می گیرد که در هر دو بخش نکات مختلفی قابل ذکر است. در این بخش برخی از مهم ترین این نکات را با یکدیگر مرور می کنیم.
*- گوشی خود را در معرض دید دیگران قرار ندهید: زمانی که از گوشیتان استفاده نمی کنید آن را در معرض دید مردم قرار ندهید. هرگز گوشیتان را در محیط های عمومی یا اتومیبلهای عمومی و تاکسی ها رها نکنید. بدیهی است که اگر کسی گوشی شما را نبیند برای دزدی آن اقدام نمی کند.
*- صفحه کلید گوشی را قفل کنید: با استفاده از پین کد گوشی، آن را قفل کنید. بهتر است با ورود به بخش تنظیمات کاری کنید تا بعد از ۵ دقیقه صفحه کلید به طور خودکار قفل شود. با این کار استفاده از امکانات گوشی بدون وارد کردن پین کد غیرممکن خواهد بشد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به دفترچه راهنمای گوشی مراجعه کنید.
*- ثبت گوشی در پایگاه داده ها: در برخی کشورها سایت های اینترنتی وجود دارند که شما می توانید مشخصات گوشیتان را به رایگان در آن وارد کنید تا در صورت سرقت تلفن همراه پلیس به سرعت قادر به رهگیری و یافتن گوشیتان باشد.
در کشور ما مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی و درخواست سوزاندن سیم کارت از جمله روش های جلوگیری از سواستفاده از تلفن همراه مسروقه است. در بسیاری از کشورها در صورت اثبات مالکیت گوشی، شماره فرد و خود گوشی در شبکه همراه بلوکه می شود.
*- شماره IMEI را به خاطر داشته باشید: شماره ۱۵ رقمی IMEI گوشیتان را حتما به خاطر داشته باشید. معمولا این شماره در محل قرارگیری باتری گوشی درج شده است. در اکثر گوشی ها با وارد کردن کد *#۰۶# این شماره قابل مشاهده است. در صورت سرقت گوشی اطلاع از این عدد ۱۵ رقمی بسیار رهگشاست.
*- روی گوشی خود ضدویروس نصب کنید: از سال ۲۰۰۴ با انتشار ویروس کبیر یا Cabir که به طور اختصاصی برای آلوده کردن گوشی های همراه طراحی شده بود، موبایل ها هم در برابر این نوع تهدیدات آسیب پذیر شدند.
از آن زمان تاکنون دهها نرم افزار ضدویروس برای تلفن های همراه طراحی شده اند که در مطلبی جداگانه به معرفی برخی از مشهورترین آنها می پردازیم. ولی به خاطر داشته باشید که حتما یکی از این نرم افزارها را بر روی گوشی خود نصب کنید و حتما آن را به طور مرتب به روز کنید تا تمامی ویروس ها و کرم های اینترنتی جدید قابل شناسایی باشند.
توجه داشته باشید که ویروس ها از طریق اینترنت همراه، پیامک، بلوتوث و غیره منشتر می شوند. پس در استفاده از این خدمات دقت کنید و به عنوان مثال اگر پیامک شما حاوی لینکی به یک سایت ناشناخته بود بر روی آن کلیک نکنید و سایت مذکور را باز نکنید. خطر ابتلا به ویروس در گوشی های هوشمند که برای استفاده گسترده از اینترنت و شبکه های رایانه ای طراحی شده اند بیشتر است.
*- استفاده از بلوتوث را محدود کنید: وقتی از بلوتوث استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید.
Bluejacking یکی از روش های آلوده کردن گوشی به کرم و ویروس است که در این روش انواع فایل های آلوده در قالب ظاهری صوت و تصویر برای کاربران ارسال می شود. به خاطر داشته باشید که ارسال و دریافت زیاد بلوتوث باتری گوشی را هم به سرعت خالی کرده و فشار زیادی به سیستم عامل و سخت افزار گوشی وارد می کند. در آینده در این مورد بیشتر سخن خواهیم گفت.
*- سیستم عامل و مرورگر گوشی را به روز کنید: شرکت های سازنده گوشی معمولا سیستم های عامل و نرم افزارهای مرورگر اینترنتی خود را به روز کرده و برای آنها وصله های امنیتی عرضه می کنند.
این وصله ها را از اینترنت بارگذاری و بر روی تلفن همراهتان نصب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد بهتر است حداقل هفته ای یک بار به سایت شرکت سازنده گوشی خود سر بزنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا