کاهش ۲۳درصدی سود خالص «مخابرات»

براساس گزارش حسابرسی نشده‌ای که مخابرات ایران از صورت‌های مالی تلفیقی خود به سازمان بورس ارائه کرده، درآمدهای عملیاتی این شرکت رشد خوبی را نشان می‌دهد، اما به دلیل رشد همزمان و بیشتر هزینه‌ها، این افزایش درآمد نتوانسته در سود خالص شرکت خود را نشان دهد.براساس این صورت‌ها درآمد تلفیقی سال مالی ۸۷ معادل ۵هزارو …

براساس گزارش حسابرسی نشده‌ای که مخابرات ایران از صورت‌های مالی تلفیقی خود به سازمان بورس ارائه کرده، درآمدهای عملیاتی این شرکت رشد خوبی را نشان می‌دهد، اما به دلیل رشد همزمان و بیشتر هزینه‌ها، این افزایش درآمد نتوانسته در سود خالص شرکت خود را نشان دهد.براساس این صورت‌ها درآمد تلفیقی سال مالی ۸۷ معادل ۵هزارو ۲۷۴میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته که این رقم ۴هزارو ۵۱۶میلیارد تومان بوده، رشد ۳/۱۴درصدی را نشان می‌دهد. اما بهای تمام شده خدمات شرکت رشد سریع‌تری داشته، به طوری که از ۲هزارو ۳۶۹میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۳هزارو ۵۷میلیارد تومان در سال ۸۶ رسیده است.
اما دلیل اصلی افزایش درآمدهای امسال مخابرات مربوط به کارت اعتباری است که از ۲۹۸هزار میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۸۵۰میلیارد تومان در سال ۸۷ رسیده است.در واقع از ۶۶۰میلیارد تومان افزایش درآمدی که مخابرات طی سال ۸۷ نسبت به سال گذشته داشته، ۸۳درصد مربوط به صدور کارت‌های اعتباری بوده است.مابقی افزایش درآمدهای عملیاتی امسال مخابرات نیز مربوط به تلفن شهری، بین‌شهری، بین‌المللی، درآمد ارتباطات سیار، پیام کوتاه و … است.البته از آنجا که هنوز صورت‌های مالی شرکت اصلی مخابرات به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌های استانی تهیه و منتشر نشده، نمی‌توان سهم هرکدام از درآمدها را به تفکیک درآمد مخابرات محاسبه کرد.در سرفصل هزینه‌های مخابرات نیز که ۶۸۸میلیارد تومان افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد چهار مورد عمده مطرح شده است.این موارد شامل هزینه اتصال ایرانسل و تالیا، هزینه اجاره لینک‌ از دولت، استهلاک و در نهایت خدمات قراردادی، حقوق و مزایای کارکنان است.یکی از موارد جالب هزینه‌ای مخابرات مربوط به هزینه اتصال ایرانسل و تالیا است. به عبارت دیگر گسترش روزافزون شبکه ایرانسل نسبت به تالیا بار هزینه‌ای مخابرات را بالا برده است.
وقتی عملیاتی، سود کم می‌شود!
در بخش دیگری از گزارش صورت‌های مالی تلفیقی مخابرات، مشخص می‌شود که سود ناخالص امسال شرکت در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳/۱درصدی را تجربه کرده است.
به طوری که این رقم از ۲هزارو ۲۴۶میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۲هزارو ۲۱۷میلیارد تومان در سال ۸۷ رسیده است.در کنار این مورد، خالص سایر هزینه‌های عملیاتی امسال مخابرات نسبت به پارسال ۷/۱۹درصد رشد کرده است.رقم این هزینه‌ها از ۵۶۴میلیارد تومان در سال گذشته به ۶۷۵میلیارد تومان بالغ شده است.این افزایش هزینه‌ها در کل باعث شده که سود عملیاتی شرکت نیز ۳/۸درصد با کاهش مواجه شود.این رقم در سال ۸۶ معادل یک هزارو ۶۸۲میلیارد تومان بوده که در سال ۸۷ به یک هزارو ۵۴۲میلیارد تومان رسیده است.تکلیف سود خالص هم وقتی هرآنچه درآمد هست در حال کاهش است، روشن است. به طوری که رشد منفی ۷/۲۳درصدی از آن سود خالص مخابرات ایران شده است.رقم سود خالص «اخابر» در سال ۸۶ معادل یک هزارو ۴۷میلیارد تومان بوده که در سال مالی ۸۷ این رقم به ۷۹۹میلیارد تومان رسید.در بخش جزئی‌تر، EPS تلفیقی سال گذشته مخابرات ۲۲۸ریال بود که این رقم برای سال جدید به ۱۷۴ریال رسید.گرچه مخابرات ایران EPS تلفیقی امسال خود را ۱۶۰ریال اعلام کرده بود و با نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی نشده، سود شرکت به ۱۷۴ریال رسیده است. اما این رقم در کل بیانگر افزایش EPS شرکت نیست. چرا که مساله این است که سود خالص تلفیقی امسال نسبت به پارسال از ۲۲۸ریال به ۱۷۴ریال کاهش یافته است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا