انفجار اطلاعات ؛ فرصت یا تهدید

باید توجه داشت که ۴۰ اگزا بایت معادل چهار میلیون کتابخانه در حد و اندازه کتابخانه کنگره آمریکا – بزرگترین کتابخانه جهان- با ۱۹میلیون جلد کتاب است. این اطلاعات در تمامی کشورها از طریق اینترنت و حتی تلفن همراه مبادله می شود. برای مثال با وجودی که ۱۴سال از عمر اختراع پیام کوتاه تلفن همراه می …

باید توجه داشت که ۴۰ اگزا بایت معادل چهار میلیون کتابخانه در حد و اندازه کتابخانه کنگره آمریکا – بزرگترین کتابخانه جهان- با ۱۹میلیون جلد کتاب است.

این اطلاعات در تمامی کشورها از طریق اینترنت و حتی تلفن همراه مبادله می شود. برای مثال با وجودی که ۱۴سال از عمر اختراع پیام کوتاه تلفن همراه می گذرد تعداد پیام هایی که در یک روز از طریق این وسیله ارتباطی فرستاده می شود بیش از ۵/۴ میلیارد است.پیش بینی می شود در کشور ما سالانه ۲۱میلیارد پیامک مبادله شود. از زمان اختراع اینترنت بیش از ۴۰سال می گذرد افزایش حجم کاربران نشان از این انفجار اطلاعات دارد.

درزمان حاضر، بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند و به جرات می توان گفت که ۳۲درصد جمعیت فعال دنیا به اینترنت دسترسی دارند.

صرفنظر از میزان دسترسی فعلی اینترنت در جهان،  میزان رشد این پدیده بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ در برخی کشورها بسیار جالب توجه است .

برای مثال ضریب رشد اینترنت در کشور الجزایر شش هزار و ۹۰۰ درصد، کنگو ۴۶هزار درصد و  سومالی ۴۹هزار درصد است که این توسعه با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.

با یک برنامه ریزی حساب شده و سرمایه گذاری موثر با تولید محتوا در جهت تبلیغ و اطلاع رسانی فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی می توان کوشا بود .در این صورت دسترسی به اینترنت و حتی دیگر رسانه ها مانند تلفن همراه نه تنها به زیان مردم نبوده بلکه به سود جامعه است .

ورود به این میدان ارتباطی و بهره گیری مناسب از امکانات آن ، می تواند روزانه هزاران و حتی میلیون ها نفر در کشور و حتی سراسر جهان را به سمت تولید علم و اندیشه سوق دهد . با تولید محتوا می توان در جهت فرهنگ سازی ، توسعه اقتصادی ، آگاهی رسانی و افزایش دانش، ابزاری مناسب در اختیار داشت.

اما اگر از این فضای ایجاد شده به خوبی استفاده نشود، اینترنت و تلفن همراه می تواند تهدید محسوب شود؛ برای جلوگیری از این تهدید باید توجه داشت که در این فضا تنها مصرف کننده صرف نباید بود و باید به سمت تولید و توسعه براساس محتوای غنی گام برداشت تا آسیب های اجتماعی بی فرهنگی ها با جایگزینی محتوا روزبروز کاهش یابد.

۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا