عرضه ۲۱درصد سهام ایرانسل در بورس پیگیری می شود

لطف الله سبوحی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، اظهار داشت: طبق شرایط پروانه اپراتور دوم تلفن همراه کشور ، ۲۱درصد سهام اپراتور ایرانی خارجی ام تی ان- ایرانسل سه سال از زمان لازم اجرا شدن پروانه باید در بازار بورس واگذار شود.وی گفت: تیرماه سال جاری این سه سال تمام می شود …

لطف الله سبوحی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، اظهار داشت: طبق شرایط پروانه اپراتور دوم تلفن همراه کشور ، ۲۱درصد سهام اپراتور ایرانی خارجی ام تی ان- ایرانسل سه سال از زمان لازم اجرا شدن پروانه باید در بازار بورس واگذار شود.
وی گفت: تیرماه سال جاری این سه سال تمام می شود و براساس شرایط پروانه سازمان تنظیم مقررات این مسئله را پیگیری خواهد کرد.
سبوحی با تاکید بر اینکه اپراتور ایرانی خارجی ام تی ان – ایرانسل برای عرضه سهام خود هنوز وقت دارد و تخلف نکرده است ، ادامه داد: عرضه سهام و ورود به بازار بورس کار ساده ای نیست و وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات باید با اپراتور ایرانسل وارد مذاکره شوند.
به گزارش موبنا در زمان تدوین پروانه اپراتور دوم تلفن همراه ، شریک خارجی ۷۰درصد سهم را داشت که با مخالفت مجلس این سهم به ۴۹درصد کاهش یافت و ۵۱ درصد مابقی نیز به شرکای داخلی اختصاص یافت.
اما از آنجایی که پروژه اپراتور دوم با هدف خصوصی سازی در حوزه تلفن همراه شکل گرفت، مقرر شد که این ۵۱درصد سهم به تنهایی در اختیار شرکای داخلی – بنیاد مستضعفان و صاایران – قرار نگیرد و هر یک از این شرکا ۱۵درصد سهم داشته و ۲۱درصد به بانک ملی ایران برسد و ۴۹ درصد سهام این اپراتور نیز در اختیار طرف خارجی (ام تی ان آفریقای جنوبی) قرارگیرد.
براین اساس ، دارندگان این پروانه متعهد شدند که ۲۱درصد سهام آن بعد از دو سال در بورس عرضه شود و به نوعی خصوصی سازی با معنای دقیق آن در این بخش اجرایی شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت هشتم که در زمان وی اسناد مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور تدوین شد پیش از این به موبنا گفته بود که طبق پروانه فعالیت اپراتور دوم، باید بعد از دو سال سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار می شد و از زمان دریافت پروانه ایرانسل حدود چهار سال می گذرد و نرفتن این شرکت به بورس نوعی تخلف است.
نزدیک به سه سال از عرضه سیم کارتهای ایرانسل در بازار می گذرد و این اپراتور به گفته مسوولان سازمان تنظیم مقررات حدود ۱۲ میلیون و به ادعای خود مسوولان آن بیش از ۱۴ میلیون مشترک دارد.
۱۲۸/ ۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا