شبکه اینترنت هم مختل شد

این درحالی است که شرکت زیر ساخت هفته گذشته در اطلاعیه ای بروز هرگونه اشکال اعم از کند شدن سرعت و همچنین قطعی اینترنت را تکذیب کرد اما اظهارات کاربران حاکی از این است که اینترنت در کشور به موازات دیگر ابزارهای اطلاع رسانی با اشکال مواجه شده است. از همین روی سازمان نظام صنفی …

این درحالی است که شرکت زیر ساخت هفته گذشته در اطلاعیه ای بروز هرگونه اشکال اعم از کند شدن سرعت و همچنین قطعی اینترنت را تکذیب کرد اما اظهارات کاربران حاکی از این است که اینترنت در کشور به موازات دیگر ابزارهای اطلاع رسانی با اشکال مواجه شده است. از همین روی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز در اعتراض به اختلالات اینترنتی و VoIP اطلاعیه صادر کرد ولی با وجود تمامی شواهد و اظهارات کاربران و کارشناسان نسبت به اختلالات اینترنت، شرکت زیرساخت همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و بیان می کند سرعت اینترنت تغییری نکرده است.
 با این وجود اطلاعیه اعتراض آمیز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بیانگر این است که از حوالی ساعت
 ۲۲ شنبه مورخ ۲۳خرداد ماه پهنای باند اینترنتی کشور با اختلالاتی بسیار سنگین و گسترده شامل حداقل ۴۵ درصد ریزش بسته ها مواجه شده و در عمل استفاده از این بستر ارتباطی برای میلیون ها کاربر غیرممکن شده است.
پیش بینی ای که  واقعیت یافت
هفته گذشته علی اکبر محتشمی پور مسوول کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در جمع خبرنگاران از احتمال قطعی اینترنت و اختلال در سیستم پیامک خبر داد. این اعلام خطر از سوی وزیر سابق کشور منجر به این شد که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی اینترنت کشور بروز اختلال یا قطع شدن اینترنت در روز انتخابات را تکذیب کند. گرچه سیستم پیامک دقیقاً شب برگزاری انتخابات قطع شد اما شبکه اینترنت کشور همچنان فعال بوده و به نظر می رسید اتفاق خاصی در این زمینه روی ندهد.
 ولی به فاصله تنها یک روز پس از برگزاری انتخابات شبکه اینترنت نیز دچار اختلالاتی شد که به گفته کارشناسان این مساله به دلیل حجم قابل توجه استفاده کاربران از اینترنت به منظور اطلاع رسانی از وضعیت انتخابات و به دنبال آن چالش های پیش آمده در کشور است چراکه با وجود قطع شدن سیستم پیامک اینک کاربران برای اطلاع رسانی از اوضاع دست به دامن سایت های خبری، وبلاگ ها و همچنین شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ک به دلیل فیلتر شدن برخی سایت های خبری ک شدند. براساس تدارکات از پیش تعیین شده قرار بر این شده بود که همزمان با دریافت آرا با اتصال به شبکه اینترنت در سراسر کشور آخرین وضعیت و اخبار مربوط به هر صندوق رای به دست آید.
اظهارات مسوول کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در حالی بیان شد که شرکت ارتباطات زیرساخت بروز هرگونه مشکلی را تکذیب کرد. این شرکت قطعی اینترنت و اختلال در شبکه را یک شایعه دانست. بر همین اساس معاون مدیر کل شرکت زیر ساخت بیان کرد: «شبکه اینترنت کشور بدون اختلال بوده و سرعت اینترنت نیز تغییری نکرده است.»
اعتراض بخش خصوصی  انکار بخش دولتی
تکذیب هرگونه اختلال یا کندی سرعت شبکه اینترنت کشور در حالی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می شود که طی روزهای اخیر دسترسی کاربران به سایت های اینترنتی با مشکل مواجه شده است. به گفته برخی کارشناسان و فعالان اینترنت در کشور، در برخی موارد کاربر برای دیدن یک سایت خبری مجبور است مدت طولانی را منتظر بماند. اختلالات پیش آمده در شبکه اینترنت در کشور نه تنها موجب اعتراض کاربران شد بلکه واکنش سازمان نظام صنفی رایانه ای را نیز به همراه داشت.
 این سازمان در اطلاعیه خود در این خصوص آورده است: «روند اختلال در شبکه اینترنت از حدود ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه ۲۴ خردادماه بهبود نسبی یافت اما مجدداً از ساعت ۳۰:۷ صبح همان روز به شدت روبه وخامت گذاشت به نحوی که با در اختیار داشتن کم تر از ۲۰ درصد پهنای باند اینترنتی، امکان ارائه خدمات به کاربران داخل کشور، میسر نبوده و بهره برداری از شبکه اینترنت در اکثر مناطق کشور برای کاربران غیرممکن شده است. مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان بخش خصوصی و همچنین پل ارتباطی برای ارائه خدمات حوزه فناوری اطلاعات به مردم در این زمینه ابراز نگرانی کرده و می افزاید:  « با توجه به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ شرکت اینترنتی متولی ارائه خدمات اینترنتی به بیش از ۲۵ میلیون نفر کاربر فعال اینترنتی در کشور هستند، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان متولی بخش خصوصی فناوری اطلاعات، از خسارات هنگفت ناشی از عدم امکان بهره برداری و هدر رفتن ساعت ها وقت کاربران و خسارات وارده به فعالان صنف اظهار نگرانی می کند.
درمقابل شرکت ارتباطات زیرساخت که هیچگونه نگرانی در این زمینه ندارد چرا که مدیران این شرکت از جایگاه کاربران نسبت به نگرانی های پیش آمده برای سازمان نظام صنفی برآمده و پاسخ می دهد:  « کاربران شبکه اینترنت کشور بدون هیچ مشکلی مشغول کارهستند و سرعت اینترنت نیز به هیچ عنوان تغییری نکرده است.»
اما به نظر می رسد مدیران شرکت زیرساخت نمی خواهند مشکلات پیش آمده را قبول کنند، شاید هم به این دلیل است که آنها خود به طور مستقیم خدمات را به مردم ارائه نداده و خود را از هرگونه مسوولیتی مبرا کرده اند اما مسوولان نظام صنفی رایانه ای کشور در ادامه اعتراضات خود عنوان می کنند:  « در شرایط حاضر، امکان برقراری مکالمات بین الملل از طریق سرویس تلفن اینترنتی نیز میسر نیست و بیش از ۲۰۰ شرکت تلفن اینترنتی نیز در بحران خدمات رسانی و خطر انسداد کسب و کار خود قرار گرفته اند؛ گفتنی است بیش از ۵۰۰ هزار نفر روزانه از خدمات تماس با خارج از کشور توسط بخش خصوصی بهره می برند که با وضعیت نابهنجار کیفیت اینترنت، امکان ارائه خدمات به آنان میسر نیست. به همین دلیل این سازمان انتظار دارد مسوولان مربوطه هرچه سریع تر پیگیر بهبود وضعیت جاری شده و از خسارات بیشتر ناشی از این اختلالات جدا جلوگیری به عمل آورند.»
با وجود بحرانی اعلام شدن وضعیت شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی، شرکت ارتباطات زیرساخت برای اینکه کاری کرده و تا حدودی نیز با شرایط پیش آمده اظهار همدردی آن هم با کاربران نه شرکت های ارائه دهنده خدمات کرده باشد، تنها اعلام می کند:  « کاربران درصورت مشاهده هرگونه اختلال می توانند با امور فنی شرکت زیر ساخت تماس برقرار کنند.»  براساس اظهارات مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مسوول زیرساخت کشور، هم اکنون ظرفیت اینترنت به بیش از ۹۰ لینک STM1 افزایش داده شده که از ظرفیت مورد درخواست شرکت های استفاده کننده نیز بیشتر است.
 اما اتفاقات پیش آمده، وجود چنین ظرفیتی را با ابهام مواجه می سازد چرا که اگر به گفته آنان چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد، بنابراین نباید کاربران برای دسترسی به سایت های خبری با مشکل روبه رو باشند. در عین حال شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز می توانند با استفاده از ظرفیت های مازادی که شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه کرده است، خدمات خود را توسعه دهند اما چرا چنین نیست و نمی شود، جای سوال دارد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا