چرا در برخی از نقاط تهران اینترنت پرسرعت ارایه نمی‌شود؟

 برخی این موضوع را به ناتوانی شرکت‌ها در عمل به تعهدات مربوط دانسته و از طرف دیگر چند سال از دریافت پروانه پروانه شرکت‌ها گذشته و برخی از آن‌ها مدعی‌اند امکانات مخابراتی در برخی از مراکز مخابراتی استان تهران در اختیار آن‌ها قرار نداده‌اند و آن‌ها هم که قرار گرفته کماکان امکانات منصوبه این شرکت‌ها …

 برخی این موضوع را به ناتوانی شرکت‌ها در عمل به تعهدات مربوط دانسته و از طرف دیگر چند سال از دریافت پروانه پروانه شرکت‌ها گذشته و برخی از آن‌ها مدعی‌اند امکانات مخابراتی در برخی از مراکز مخابراتی استان تهران در اختیار آن‌ها قرار نداده‌اند و آن‌ها هم که قرار گرفته کماکان امکانات منصوبه این شرکت‌ها به‌طور کامل زیر بار نرفته از این رو ضرر و زیان سنگینی به شرکت‌های ندا تحمیل شده است.
اما کاربران اینترنتی در مناطق بدون امکانات اینترنت پرسرعت تهران نمی‌دانند که این مشکل چگونه و چه زمانی برطرف می‌شود؟ آیا مخابرات باید تسهیلات لازم و مکان مناسبی را در اختیار شرکت‌های ندا قرار دهد تا آن‌ها این پورت‌ها را نصب کنند و یا شرکت‌ها مسوول عمل به تعهدات خود هستند؟
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اینترنت پرسرعت اینترنتی با بیش از ۵۱۲ کیلوبیت در ثانیه سرعت است و در اکثر نقاط جهان این سرعت بالای یک مگ و حتی در حد دو مگابیت بر ثانیه است بنابراین برای اینکه به این میزان برسیم باید پهنای باند وسیع ازسوی مسوولان مربوطه ارائه شود.
کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه ۱۱ شرکت دارای مجوز ندا -ارائه کننده اینترنت پرسرعت – در کشور داریم، چنانچه همکاری لازم از طرف مخابرات انجام شود به این دلیل که شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر و تلاش برای ایجاد پورت هستند در صورت همکاری از طرف مراجع مربوطه به خودی خود اینترنت پرسرعت می‌تواند به حد مطلوب خود برسد.
با وجود این موضوع شرکت‌های ندا آماده سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این راستا هستند که البته به نظارت دقیق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منوط خواهند بود مشروط به اینکه تعهدات دو طرفه بوده و عملا شرکت‌های مخابراتی با در دست داشتن پروانه جدید خود و انحصار امکانات مخابراتی شرکت‌های ندا را وارد بازی یکطرفه‌ای که به ورشکستگی آنان منجر شود نسازد.
نقش ضعیف برخی ارایه‌دهندگان اینترنت
به گفته مدیر عامل یک شرکت ارایه‌کننده اینترنت پرسرعت در کشور بهترین مراکز در اختیار مخابرات استان تهران باقی مانده است البته نمی‌توان نقش ضعیف برخی از دارندگان مجوز ارایه اینترنت پرسرعت را در پیاده‌سازی انتظارات بازار اینترنت پرسرعت نادیده گرفت.
مهران اندیشه‌فر – مدیر عامل یک شرکت ندا – در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به حضور ۱۱ شرکت PAP دارای مجوز انتقال داده در سراسر کشور عمده مشکلات آنان در استان تهران نهفته است یعنی جایی که بیش‌تر طرح تجاری شرکت‌های ندا را شامل می‌شود.
وی معتقد است اگر مفاد پروانه ندا از ابتدای صدور توسط این شرکت‌ها رعایت می‌شد امروز شاهد فراوانی این سرویس و قیمت نازلتری در این زمینه بودیم و به‌جای کشمکش بین شرکت‌های خصوصی و دولتی اینترنت با محتوای مناسبی در سطح کشور داشتیم.
طبق اظهارنظر برخی شرکت‌های اینترنتی با وجود ابلاغیه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر پرداخت ۳ هزار تومان به جای هزار تومان بابت نگهداری خطوط اینترنت پرسرعت برای هر مشترک، شرکت‌های مخابراتی همان هزینه ۳ هزار تومانی را بعد از گذشت چندین ماه از ابلاغ از آن‌ها خواستارند که این موضوع در قیمت تمام شده خطوط پرسرعت برای کاربران نهایی نیز تاثیرگذار است و باعث حرکت کند شرکت‌ها در این زمینه نسبت به دیگر کشورها می‌شود.
فقدان هماهنگی معضل اینترنت پرسرعت
کارشناسان بر این عقیده‌اند که بهتر بود در بحث اینترنت پرسرعت کشور در زمان صدور مجوز فعالیت برای فعالان، امکانات اجرایی نیز برایشان فراهم و فضای همکاری بین دولت و بخش خصوصی در این رابطه ایجاد می‌شد.
ناصرعلی سعادت – مدیر یک شرکت اینترنتی – نیز درباره اینکه چرا امکان استفاده از اینترنت پرسرعت در برخی مناطق تهران فراهم نیست و شرکت‌های اینترنتی این سرویس را ارایه نمی‌کنند، نبود همکاری و هماهنگی درباره موضوع اینترنت پرسرعت را بسیار مهم و قابل توجه ذکر کرد و گفت: در توزیع پهنای باند که یکی از روش‌های آن پورت پرسرعت است به دلیل وجود انحصار در شهرها درواقع بخش خصوصی ناخواسته در جدال و رقابت با بخش دولتی قرار گرفته که همین موضوع به ایجاد مشکلاتی منجر شد.
ظاهرا برای ایجاد تعامل بخش خصوصی با مراکز مخابراتی حدود سه سال زمان صرف شد زیرا مراکز توجیه نبودند و در این رابطه نه مرکز مخابرات و نه بخش خصوصی مقصر بود بلکه مشکل این بود که چون مجوزها بدون ایجاد زمینه‌های مورد نیاز صادر شد، این مشکل به وجود آمد.
افزایش پهنای باند اینترنت کشور به چند برابر
رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران هم معتقد است: برای رسیدن به اهداف مورد نظر در زمینه‌ اینترنت پرسرعت باید شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند اینترنتی را که در اختیار قرار می‌دهند به چندین برابر افزایش دهد.
مسعود ریاضیات با بیان این که در برخی مراکز تلفنی هنوز پورت‌های لازم برای ارائه اینترنت پرسرعت نصب نشده است اظهار کرد: مخابرات باید تسهیلات لازم و مکان مناسبی را در اختیار شرکت‌های ندا که ارائه دهنده سرویس اینترنت پرسرعت هستند قرار دهد تا آن‌ها این پورت‌ها را نصب کنند.
او با بیان اینکه مراکز مخابرات باید همکاری و تسهیلات لازم را برای نصب پورت برای شرکت‌های خصوصی و ندا قرار دهند ابراز کرد: کوتاهی در این زمینه درآمد شرکت‌های مخابرات را پایین می‌آورد و از طرفی روند توسعه اینترنت پرسرعت را کند می‌کند.
شرکت‌ها برای انجام تعهدات فضا دارند
ما مدیرعامل شرکت مخابرات استان‌ تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حدود ۲۴ میلیون تلفن ثابت در کشور، تاکید کرد: این تعداد تلفن ثابت زمینه لازم برای نصب و راه‌اندازی پورت و ارائه سرویس ADSL به مردم را فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که ظرفیت‌ لازم برای گسترش آن وجود دارد. این میزان تقاضا ثابت می‌کند شرکت‌های PAP برای ادای تعهدات خود فضا دارند با این همه تا کنون کمتر از ۲۰۰ هزار پورت راه‌اندازی کرده‌اند.
راه‌اندازی یک میلیون پورت پرسرعت اینترنت
راه‌اندازی یک میلیون از سه میلیون پورت پرسرعت اینترنت که به صورت دولتی ایجاد می‌شود برعهده شرکت مخابرات استان تهران بوده و تا پایان سال ۸۸ مکلف به نصب و راه اندازی آن هستیم که در این راستا قرارداد ۸۰ هزار پورت تا پایان سال ۸۷ نهایی شد و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی این تعداد پورت تیرماه به دست ما خواهد رسید.
محمد روح‌الهی از راه‌اندازی یک میلیون پورت پرسرعت تا پایان سال خبر داد و با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر ورود مخابرات در راه‌اندازی سه میلیون پورت، ورود بخش دولتی به این حوزه را تا ابتدای سال ۸۵ ممنوع اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ شرکت PAP یا ندای فعال حدود ۹۰ هزار پورت در استان تهران راه اندازی کرده‌اند.
امکان ارائه ADSL در همه مناطق تهران وجود ندارد
وی حضور جدی شرکت‌ مخابرات استان تهران در حوزه پورت‌های پرسرعت در حدود مردادماه سال جاری عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر امکان ارائه ADSL در همه مناطق استان تهران وجود ندارد.
او با بیان اینکه شرکت‌های PAP در جهت عمل به تعهدات خود تلاش کرده‌اند ادامه داد: در عمده مناطق شهر و استان تهران، شرکت‌های PAP پورت‌های پرسرعت را ارائه می‌دهند و فکر می‌کنم اگر همکاری بهتری بین مخابرات و شرکت‌های PAP وجود داشته باشد و نیز سفارش‌ تجهیزات به نتیجه برسد بتوانیم تا درصد بالای نیازهای استان تهران را پوشش دهیم.
روح‌الهی از ارائه ۱۰۰ هزار پورت در استان تهران ازسوی شرکت مخابرات استان تهران بین ماه‌های تیر و یا شهریور خبر داد و اظهار کرد: می‌دانیم که تقاضا بیش از این مقدار خواهد بود و برای پاسخ به تقاضا همکاری شرکت‌های PAP نیز ضروری است.
قرار است ۱۰۰ هزار پورت که راه‌اندازی می‌شود به طور عمده مورد استفاده متقاضیان شهر تهران قرار بگیرد زیرا عمده‌ی تقاضا برای ADSL در شهرهای تهران و کرج است اما در حال حاضر به دلیل محدودیت تجهیزات برای افزایش تعداد پورت‌ها، اعلام عمومی برای ارائه نمی‌شود اما با وجود اینکه نمی‌توان به طور دقیق حجم بازار را محاسبه کرد اما مطمئنا تقاضا وجود دارد.
نیاز کشور به ۱۰ میلیون پورت پرسرعت اینترنت
پیش از این معاون فن‌آوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران به ایسنا گفته بود: کشورمان حداقل ۱۰ میلیون پورت پرسرعت اینترنت برای برنامه‌ی پنج ساله پنجم توسعه کشور نیاز دارد.
او همچنین اظهار کرده بود: با توجه به این که در انتهای برنامه‌ی پنج ساله چهارم توسعه قرار داریم و سال آینده به عنوان ابتدای برنامه‌ی پنج ساله پنجم محسوب می‌شود، باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام ‌دهیم.
معاون فن‌آوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران گفت: طبق سند برنامه چهارم توسعه، باید یک و نیم میلیون پورت پرسرعت تا آخر برنامه در کشور داشته باشیم اما با توجه به این که امسال به پایان این برنامه می‌رسیم و هنوز موفق نشده‌ایم به همه این میزان پورت پرسرعت در کشور دست یابیم، بنابراین برای موفقیت‌ها در برنامه باید تفکرات در این زمینه تغییر کرده و به صورت بلندمدت و با تلاش بیش‌تری حرکت کنیم.
بنابر اعلام حدود ۲۴ میلیون تلفن ثابت در کشور وجود دارد که این تعداد زمینه لازم برای نصب و راه‌اندازی پورت و ارائه سرویس ADSL به مردم را فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که ظرفیت‌ لازم برای گسترش آن وجود دارد. این میزان تقاضا ثابت می‌کند، شرکت‌های PAP برای ادای تعهدات خود فضا دارند با این همه تا کنون کمتر از ۲۰۰ هزار پورت راه‌اندازی کرده‌اند.
توسعه پورت پرسرعت طبق آمار پایین‌تر از نرم منطقه و البته برنامه توسعه دولت است و جا دارد تا تمامی مسوولان با همکاری بیش‌تر به این مهم بپردازند. در این میان نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد رگولاتوری بسیار مهم است که به عقیده کارشناسان متاسفانه این سازمان نوپا نتوانسته از اهرم‌های نظارتی و قانونی خویش آنطور که باید بهره‌مند شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا