توسعه فناوری اطلاعات اولویت دولت نهم نبود

دکتر صادق‌زاده درباره عملکرد دولت نهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  گفت: بر اساس شاخص‌های برنامه چهارم توسعه دولت نهم مکلف به انجام وظایفی شده بود که با توجه به این شاخص‌ها می‌توان عملکرد این دولت را ارزیابی کرد.وی با بیان اینکه مطابق برنامه چهارم توسعه در بخش ضریب نفوذ تلفن همراه و ضریب …

دکتر صادق‌زاده درباره عملکرد دولت نهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  گفت: بر اساس شاخص‌های برنامه چهارم توسعه دولت نهم مکلف به انجام وظایفی شده بود که با توجه به این شاخص‌ها می‌توان عملکرد این دولت را ارزیابی کرد.
وی با بیان اینکه مطابق برنامه چهارم توسعه در بخش ضریب نفوذ تلفن همراه و ضریب نفود تلفن ثابت مطابق برنامه پیش رفته‌ایم، افزود: اما در سایر بخش‌ها چنین توفیقی مشاهده نمی‌شود.
صادق زاده گفت: قرار بود تا پایان برنامه چهارم ۱۰ هزار روستا به دفاتر ICT روستایی تجهیز شود که چنین نشد. وی عقب‌ماندگی در زمینه واگذاری پورت‌های پرسرعت اینترنت را از جمله ضعف‌های دولت نهم دانست و گفت: در زمینه ضریب نفوذ کاربری اینترنت هم باید به میزان ۳۰ درصدی نفوذ برسیم که احتمال دارد تا پایان سال این میزان برآورده شود.
صادق زاده با بیان اینکه در دوران دولت‌های قبلی ۱۰۵ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور  ایجاد شد گفت: اما دولت نهم نتوانست استفاده بهینه‌ای از این بستر داشته باشد.
نماینده پیشین مجلس مشخصا از برخی کاستی‌ها در دولت نهم یاد کرد و گفت: روشن نشدن وضعیت صورت حساب‌های تلفن همراه، با دست‌انداز مواجه شدن ورود اپراتور سوم به صحنه‌ فعالیت و همچنین نارضایتی شرکت‌های بخش خصوصی همچون PAPها و GCها در زمینه ارتباط با شرکت‌های مخابراتی از مهم‌ترین نقاط ضعف در عملکرد دولت نهم به شمار می‌رود که موجب شد گسترش و توسعه ICT در کشور با چالش مواجه شود.
وی افزود: در کل عملکرد دولت نهم در حوزه ICT را مناسب ارزیابی نمی‌کنم، چنانکه در این دولت هیچ بودجه متمرکزی به حوزه IT اختصاص نیافت و عمدتا هزینه‌هایی به صورت جزیره‌ای و بدون برنامه‌ریزی منسجم و کلان در این حوزه خرج شد که نتیجه چشمگیری هم در پی نداشت.
وی افزود: در کل فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری مدرن در جریان توسعه جزو اولویت دولت نهم قرار نگرفت چنانکه نه تنها در بودجه سنواتی این بخش سهمی نداشت بلکه در عملکرد جاری دولت هم اولویتی نداشت.
وی توفیق دولت نهم در زمینه رسیدن به ضریب نفود تلفن همراه و ثابت را هم منوط به اقدامات دولت‌های قبل دانست و گفت: زمینه‌سازی ظهور و فعالیت اپراتور دوم تلفن همراه و همچنین اپراتور تالیا هم در دولت قبل فراهم شد.
وی در پایان گفت: دولت دهم باید بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر توسعه کشور را جزو اولویت‌های خود قرار دهد و به منظور کامیابی در این بخش قاعدتا باید مانند پروژه تکفا ۲ بودجه سنواتی به این امر اختصاص دهد. وی تلاش و برنامه‌ریزی در زمینه بالا بردن ضریب نفوذ تلفن همراه، ثابت و کاربری اینترنت را موارد مهم و اصلی در سیاست‌گسترش فاوا دانست که باید دولت بعد بدان توجه جدی مبذول دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا