نسل چهارم تلفن همراه وارد مي شود

نسل چهارم تلفن همراه وارد مي شودبازار ديجيتال – هنوز کاربران ايراني طعم واقعي از نسل سوم و دوم تلفن همراه را در کشور نچشيده‌اند که صحبت از ورود نسل چهارم تلفن همراه است.هم‌اکنون کشورهاي پيشرفته دنيا از شبکه‌هاي وابسته به نسل سوم(۳G) تلفن‌هاي همراه استفاده مي‌کنند، نسل چهارم تلفن‌هاي همراه(۴G) امکان ارتباط دوطرفه صوتي، …

نسل چهارم تلفن همراه وارد مي شود
بازار ديجيتال – هنوز کاربران ايراني طعم واقعي از نسل سوم و دوم تلفن همراه را در کشور نچشيده‌اند که صحبت از ورود نسل چهارم تلفن همراه است.
هم‌اکنون کشورهاي پيشرفته دنيا از شبکه‌هاي وابسته به نسل سوم(۳G) تلفن‌هاي همراه استفاده مي‌کنند، نسل چهارم تلفن‌هاي همراه(۴G) امکان ارتباط دوطرفه صوتي، تصويري و اطلاعاتي را براي تمامي کاربران ممکن مي‌کند. ۴G به مشترکان تلفن همراه امکان مي‌دهد که از طريق گوشي‌هاي خود به‌صورت کاملا بي‌سيم به شبکه‌هاي اينترنت پرسرعت و خطوط پهن‌باند متصل شوند و از آنها استفاده کنند. براي آشنايي بيشتر با اين نسل از تلفن همراه و استفاده آن در کشور گفت‌گويي با عباس پورخصاليان، کارشناس حوزه مخابرات انجام داده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد:
منظور از نسل چهارم تلفن همراه چيست؟
اين يک واژه غير استاندارد است که از آن ياد مي‌شود. غير استاندارد هم؛ يعني روزنامه‌نگاري است و بايد استاندارد شود. اين کار هم بر عهده مراجع استانداردسازي جهان مثل اتحاديه جهاني مخابرات است که اين واژه را استاندارد کنند.
منظورتان از غير استاندارد بودن واژه چيست؟
اين اصطلاح يک واژه تبليغاتي، صنعتي، ژورناليستي است؛ يعني از صنعت و تبليغات وارد اين حوزه شده است و بعضي از فعالان هم آن را ذکر مي‌کنند، اشکال هم ندارد؛ اما بايد به اين نکته توجه داشت که هنوز اين واژه استاندارد نشده است.
در کل اين شبکه نسل چهارم چه ويژگي در مقايسه با نسل‌هاي قبلي تلفن‌همراه دارد؟
چند نوع شبکه مختلف که با يکديگر توسعه شبکه‌هاي راديويي و موبايلي را فراهم مي‌کنند، نسل چهارم مي‌گويند؛ مثلا اگر با يک گوشي وارد يک سالن شويد که در آنجا تحت پوشش شرکتي است که وايمکس ارائه مي‌کند يا جايي خدمات ماهوراه‌اي نيز ارائه مي‌شود، کاربران مي‌توانند به راحتي از اين خدمات استفاده کنند. در واقع پايانه‌هاي تلفن‌همراه عوض مي‌شود؛ به طوري که يک گوشي هم با GSM (يعني شبکه‌هاي سازگار با GSM) هم با شبکه‌هاي آمريکايي، کانادايي که CDMA هستند،) سازگاري دارند که اين شبکه رقيب دسته پايين GSM است. به طور کل يک گوشي علاوه بر اين که با چند شبکه مي‌تواند کار کند، بتواند با شبکه‌هايي که تحت پوشش هواپيما و بالون‌ها‌‌يي که اطلاعات را پخش مي‌کنند؛ کار کند.
با توجه به اينکه کاربران هنوز به راحتي نتوانسته‌اند از خدمات نسل سوم تلفن‌همراه استفاده کنند؛ آيا امکان استفاده از خدمات نسل چهارم تلفن‌همراه درکشور فراهم است؟
ربطي به شبکه حال حاضر ندارد؛ شبکه حال حاضر ما تنها قادر است تا نسل سوم پيش برود. نسل چهارم استفاده از گوشي تلفن همراه در انواع شبکه‌هاي راديويي است. الان شبکه تلفن‌همراه تنها قادر به کار کردن در شبکه راديويي موبايل است؛ اما با ورود نسل چهارم گوشي‌ها مي‌توانند هم از خدمات ماهواره‌اي هم زميني و هم ديگر خدمات موجود در اين زمينه استفاده کنند. در واقع اين به تکنولوژي ربط دارد که در پايانه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين از لحاظ اجرا در کشور هم هيچ مانعي وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا