“دفاتر خدمات ارتباط روستايي ، پيشخوان دولت الکترونيک در گلستان “

 دفاتر خدمات ارتباط روستايي، پيشخوان دولت الکترونيک در گلستانگرگان – خبرنگار «ايران»: استان گلستان با راه‌اندازي ۳۸۰ دفتر ICT، استاني پيشرو در ارائه خدمات ارتباطي و فناوري روستايي است كه انتظار مي‌رود در صورت همکاري سازمان‌هاي دولتي خدمات بيشتري را براي دسترسي برنامه‌هاي دولت الکترونيک به اجرا بگذارد.نخستين مركز جامع خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات …

 دفاتر خدمات ارتباط روستايي، پيشخوان دولت الکترونيک در گلستان
گرگان – خبرنگار «ايران»: استان گلستان با راه‌اندازي ۳۸۰ دفتر ICT، استاني پيشرو در ارائه خدمات ارتباطي و فناوري روستايي است كه انتظار مي‌رود در صورت همکاري سازمان‌هاي دولتي خدمات بيشتري را براي دسترسي برنامه‌هاي دولت الکترونيک به اجرا بگذارد.
نخستين مركز جامع خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات روستايي كشور توسط دکتر علي اکبر جلالي با کمک اهالي روستاي قرن آباد در گرگان تأسيس شد که هم اکنون در دنيا به عنوان پيشروترين مرکز خدمات ارتباطي يک روستا شناخته مي‌شود و درگلستان هم الگوي موفق براي روستاها شده است. آمارها نشان مي‌دهد كه در هر ۵/۲ روستاي گلستان يک دفتر ICT فعاليت مي‌کند که اين ميزان در مقايسه با کشور، وضعيت مناسبي را نشان مي دهد.
در اين دفاتر روستايي خدمات مختلف ارتباطي، پستي، بانکي، اينترنتي و انواع ثبت نام‌ها انجام مي‌گيرد اما باتوجه به اين که ارائه بخش مهمي از خدمات دستگاه‌هاي اجرايي از طريق اين باجه‌ها امكان‌پذير است، کارشناسان جديت تمام دستگاه‌هاي اجرايي براي خدمات‌دهي و توانمندتر شدن اين مراكز را الزامي مي‌دانند.
اسحاق كريمي، عضو هيأت مديره شركت مخابرات گلستان در اين مورد اظهار داشت: تقويت اين دفاتر از جمله زمينه‌هاي ايجاد بستر دولت الكترونيك است و دستگاه‌هاي دولتي استان با اعتماد به باجه‌هاي پستي روستايي بايستي خدمات خود را به آنان واگذار كنند. شركت مخابرات و پست بانك استان، دستگاه‌هايي هستند كه قسمت عمده‌اي از فعاليت‌هاي خود را به دفاتر روستايي منتقل كرده‌اند اما براي تحقق پيشخوان دولت که در واقع ارائه خدمات دولتي از طريق اين دفاتر است، همه دستگاه‌هاي اداري استان بايد همراهي داشته باشند.
هم اکنون در استان گلستان پست بانک ۳۵۰ باجه بانکي اينترنتي در دفاتر خدمات آي.سي.تي راه‌اندازي کرده و خدماتي كه در اين دفاتر انجام مي‌شود، كاملاً مشابه دفاتر شهري است. در اين باجه‌ها تمامي خدمات مالي و بانکي به مردم ارائه و انواع سپرده‌هاي جاري، قرض‌الحسنه، پس‌انداز و قبوض مختلف از طريق سيستم اينترنتي دريافت مي‌شود.
فاطمه تاجيك، مدير شعب پست بانك گلستان دراين مورد بيان داشت: سال گذشته ۴ ميليون نفر به دفاتر آي‌سي‌تي روستايي استان مراجعه کردند يعني به همين ميزان از مراجعه آنها به شهرها جلوگيري شده که اين مراجعه كمتر باعث صرفه‌جويي بسيار در زمان، هزينه و انرژي مي‌شود.
وي اظهار داشت: هم اکنون با عقد قراردادهاي متعدد با دستگاه‌هاي اجرايي بخشي از خدمات نظير پرداخت حقوق مستمري‌بگيران کميته امداد و بهزيستي، پرداخت وجه محصولات کشاورزي، ثبت نام دانشگاه‌ها و افتتاح حساب براي دهياري‌ها از طريق اين باجه‌ها ارائه مي‌شود. وي با بيان اين که دسترسي مردم روستا به خدمات دولت از مهم‌ترين اهداف راه‌اندازي باجه‌هاي بانک اينترنتي است، افزود: ساير دستگاه‌هاي اجرايي که خدماتي به صورت آنلاين دارند، مي‌توانند از اين بستر استفاده کرده و خدمات خود را به مردم ارائه کنند.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر بخش عمده‌اي از امور مربوط به صنعت بيمه در روستاهاي استان از طريق باجه‌هاي اينترنتي روستايي محقق مي‌شود، تصريح كرد: از مسئولان استان انتظار داريم كه از دفاتر آي.سي.تي روستايي كه به عنوان سرمايه ملي محسوب مي‌شوند، به نحو مطلوب بهره‌برداري كنند تا جامعه روستايي از اين خدمات به بهترين نحو بهره‌مند شوند.
دفاتر ارتباط روستايي علاوه بر ارائه خدمات مؤثر با استخدام افراد به اشتغال روستاييان هم کمک مي‌کند اما اين در شرايطي است که به اين دفاتر توجه بيشتري شود چرا که اين دفاتر جزو بخش خصوصي است.
کريمي، عضو هيأت مديره مخابرات گلستان در اين مورد تأکيد دارد: اگرچه در ابتداي تأسيس براي كمك به راه‌اندازي دفاتر به يارانه نياز داشتيم اما اين نياز تنها به مدت سه سال ادامه داشت كه اين زمان نيز رو به اتمام است و از اين پس بايد با خلاقيتي كه اين دفاتر در عملكرد خود نشان مي‌دهند و افزايش حوزه فعاليت‌هايي كه از ادارات به آنها منتقل مي‌شود، ميزان درآمد خود را افزايش دهند.
قرار است تا ۶ ماه آينده دفاتر خدمات ارتباطي روستاهاي گلستان به ۴۴۰ واحد برسد و نيمي از روستاهاي استان از امکان اينترنت بهره‌مند شوند استانداري گلستان ابلاغ کرده است تمامي دستگاه‌هايي که مي‌توانند ازطريق آي‌سي‌تي‌ها خدماتي ارائه دهند، سريع تر نسبت به اين مسئله اقدام كنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا