متأسفانه موبايل به يک جعبه جنسي همراه تبديل شده است!

نشست تخصصي “جامعه و رسانه‌هاي مدرن” در دانشگاه بوعلي همدان؛به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جواد تهذيبي، رييس جهاد دانشگاهي واحد استان همدان در اين نشست گفت: سرعت توسعه تکنولوژي از فرهنگ‌پذيري آن بيشتر است، به گونه‌اي كه هر تکنولوژي که وارد جامعه مي‌شود مردم هنوز نحوه استفاده از آن را ندانسته از چرخه خارج مي‌شود …

نشست تخصصي “جامعه و رسانه‌هاي مدرن” در دانشگاه بوعلي همدان؛
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جواد تهذيبي، رييس جهاد دانشگاهي واحد استان همدان در اين نشست گفت: سرعت توسعه تکنولوژي از فرهنگ‌پذيري آن بيشتر است، به گونه‌اي كه هر تکنولوژي که وارد جامعه مي‌شود مردم هنوز نحوه استفاده از آن را ندانسته از چرخه خارج مي‌شود و تکنولوژي ديگري جاي آن را مي‌گيرد.
وي اظهار کرد: تکنولوژي باعث شده است مردم به فرهنگ استفاده از اين دستاوردها آشنايي پيدا نکنند.
وي موبايل را يک وسيله چند رسانه‌اي دانست و گفت: مردم بسياري از کارهاي خود را با آن انجام مي‌دهند که اين نوع کارکرد موبايل مثبت است و علاوه بر آن مي‌تواند تاثيرات منفي بر جامعه هم داشته باشد كه باعث انحراف شود.
دكتر نقدي، عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا:
فراگيري موبايل در کمتر از دو دهه در ايران نشان‌دهنده رشد چشمگير آن در جوامع امروزي است
موبايل به عنوان صنعتي همه جا حاضر، از فرهنگ هر جامعه‌ رنگ مي‌گيرد
دکتر اسدالله نقدي، دبير علمي اين نشست و عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سيناي همدان نيز گفت: فراگيري موبايل در کمتر از دو دهه در ايران نشان‌دهنده رشد چشمگير آن در جوامع امروزي است.
وي افزود: موبايل در ايران و جوامع مختلف کارکردهاي بسيار متنوعي دارد که در نظريه‌هاي جديد ارائه شده بيشترين کارکرد آن مربوط به ارتباطات است.
وي خاطرنشان کرد: تعداد ۶۰۰ هزار مشترک تلفن همراه در استان همدان نشان‌دهنده جايگاه اين وسيله ارتباطي است.
نقدي اظهار کرد: اين صنعت همه جا حاضر، جاي بحث و پرداختن ويژه دارد و از ويژگي‌ها و فرهنگ هر جامعه رنگ مي‌گيرد.
دكتر محسنيان راد:
در شبکه اجتماعي ايران معاصر موبايل بجاي اينترنت با پول نفت وارد شبکه شده است
سياسيون ايران به انديشمندان جامعه‌شناس توجه کنند
همچنين دکتر مهدي محسنيان‌راد گفت: در طول تاريخ کساني که داد و ستد کالا مي‌کردند، داد و ستد پيام هم مي‌کردند.
اين جامعه شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: در دهکده جهاني ارتباطات ميان فردي است. در سال ۱۹۹۰ افزايش سطح پوشش ماهواره‌هاي پخش مستقيم صورت گرفت و در حال حاضر سيستم‌هاي ملي وفراملي آغاز شده است.
وي شبکه اجتماعي را شبکه‌اي حاوي مجموعه‌اي از انسانها دانست که به صورتي سازمان نيافته و غيررسمي ايفاي نقش ارتباط گيري مي‌کنند.
محسنيان راد گفت: اختراع تلگراف در سال ۱۸۴۴ و اختراع تلفن در ۳ دهه بعد از آن باعث شده تا ساختار کارکرد شبکه اجتماعي به تدريج دچار تغييرات شود.
وي تصريح کرد: متاسفانه ما کشور نفتي هستيم و با پول نفت صاحب تلويزيون شده‌ايم و صدا و سيماي کشور ما با انحصار دولتي دائم مي‌گويد که چه چيزي خوب است.
وي خاطرنشان کرد: در شبکه اجتماعي ايران معاصر به جاي اينترنت، موبايل با پول نفت وارد شبکه شده است که اين موضوع قابل تفکر است.
وي دهکده جهاني را يک شرايط در حال گذر دانست و افزود: در ظرف۳۰ سال آينده با پيشرفت تکنولوژي ذخيره‌سازي اطلاعات و پردازش و ذخيره‌سازي پيام به بازار پيام تبديل مي‌شود.
وي گفت: در بازار جهاني پيام با ابعاد بسيار گسترده‌تر از آنچه که اکنون در چت روم‌ها مي‌گذرد امکان گفت وگوي فرهنگ‌ها بسيار بيشتر خواهد شد.
محسنيان‌راد در پايان گفت: سياسيون ايران بايد به انديشمندان جامعه‌شناس توجه کنند و به جاي تهاجم فرهنگي تداخل فرهنگي را به کاربرند.
عضو هيات علمي گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران:
۷/۷۰ درصد جوک‌هاي جنسي را پسران به صورت پيام کوتاه ارسال مي‌کنند
موبايل به يک جعبه جنسي همراه تبديل شده است
خانواده‌ها براي فرزندان ۱۲ تا ۱۵ ساله خود موبايل تهيه نکنند
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست دکتر مسعود کوثري افزود: تلفن همراه نه تنها الگوي ارتباطات بين فردي را تغيير داده، بلکه در وجوه ديگر فرهنگ و زندگي روزمره نيز تاثير گذاشته است.
وي اخلاق ارتباطي کشور را در حال تغيير ارزيابي کرد و اضافه کرد: موبايل در گستره و عمق ارتباط تاثيرگذار است، در بين دانشجويان عمق را تغيير نداده اما گستره ارتباطات را وسيع‌تر کرده است.
دکتر کوثري اظهار كرد: امروزه موبايل جاي عروسک و ماشين را در کنار رختخواب دخترها و پسرها گرفته و در يک کلمه همزاد انسان شده است.
او تصريح کرد: موبايل از سويي به عنوان ابزاري جديد در خدمت فرهنگ جوانان درآمده و از سوي ديگر بر اين فرهنگ تاثير گذاشته است.
دکتر کوثري افزود: در حال حاضر پيام کوتاه و بلوتوث اهميت بيشتري نسبت به موبايل پيدا کرده و بلوتوث شبکه‌اي نامرئي بين انسانها به وجود آورده، موبايل نيز الگوي ارتباطي را به ويژه در حوزه ميان فردي تغيير داده است.
وي با اشاره به انجام پژوهشي در خصوص موبايل و کارکردهاي آن در بين دانشجويان گفت: در اين تحقيق مشخص شد ارسال پيام کوتاه جوانان کمرو را نيز به ميدان آورده است.
وي افزود: در اين تحقيق مشخص شد پيام‌هاي جنسي با ۱/۹ درصد، سرگرمي ۸/۷ درصد، فحش ۱۳/۷ درصد و قرار ملاقات با ۵/۶ درصد بيشترين پيام‌هاي ارسال شده در بين جوانان است.
او اضافه کرد: ۷/۷۰ درصد جوک‌هاي جنسي را پسران به صورت پيام کوتاه ارسال مي‌کنند و بيشترين پيامک‌ها در ساعات پاياني روز ارسال مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: موبايل به يک جعبه جنسي همراه تبديل شده و اخلاق ارتباطي جامعه ما را تغيير داده، پورنوگرافي آماتور را تقويت کرده، سکس نوشتاري شده و ماجراجويي به صورت جنسي و موبايلي شده است.
وي تاکيد کرد: خانواده‌ها براي فرزندان ۱۲ تا ۱۵ ساله خود موبايل تهيه نکنند و در صورت ضرورت، موبايلي در اختيار آنها قرار دهند که بلوتوث و مولتي مديا نداشته باشد.
عضو هيات علمي گروه جامعه‌شناسي دانشگاه بوعلي سينا:
امروز شاهد نوعي سرگيجه اطلاعاتي در کشور هستيم
جوانان از موبايل به عنوان وسيله‌اي براي يافتن هويت جديدي که دوست دارند استفاده مي‌کنند
عضو هيات علمي گروه جامعه‌شناسي دانشگاه بوعلي سينا نيز گفت: امروز شاهد نوعي سرگيجه اطلاعاتي در کشور هستيم.
دکتر جواد افشارکهن افزود: جوانان از موبايل به عنوان وسيله‌اي براي يافتن هويت جديد، هويتي که دوست دارند باشند استفاده مي کنند.
وي خاطرنشان کرد: گسترش رسانه‌ها به ناهماهنگي و ناسازگاري‌هاي شناختي ما در کشور دامن زده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا