آیا در بازار منفی هم می‌توان بازدهی کسب کرد؟

بورس اوراق بهادار روزهای مثبت و منفی زیادی را به چشم دیده و فراز و فرود، مشخصه اصلی این بازار است. اگر پای صحبت معامله‌گران بورسی بنشینید، متوجه می‌شوید که عده‌ای از آن‌ها با انتخاب یک گزینه جذاب و البته مطمئن، توانسته‌اند حتی در روزهای منفی بازار نیز، بازدهی مناسبی را برای خود رقم بزنند

موبنا؛ مسعود شهبازی| بازار سرمایه ایران و سایر بازارهای مالی جهان همواره تحت نوسانات قرار دارند؛ اما همواره سرمایه‌گذارانی وجود دارند که با انتخاب صحیح، حتی در روزهای نامساعد بازار، می‌توانند بازدهی قابل اعتمادی از طریق سرمایه‌گذاری در بورس را به دست آورند.

روزهای مثبت و منفی بازار

بورس اوراق بهادار روزهای مثبت و منفی زیادی را به چشم دیده و فراز و فرود، مشخصه اصلی این بازار است. اگر پای صحبت معامله‌گران بورسی بنشینید، متوجه می‌شوید که عده‌ای از آن‌ها با انتخاب یک گزینه جذاب و البته مطمئن، توانسته‌اند حتی در روزهای منفی بازار نیز، بازدهی مناسبی را برای خود رقم بزنند. اما سایر افرادی که تصمیم گرفتند در روزهای منفی نیز سهام‌دار بمانند یا دارایی خود را به موجودی نقد تبدیل کنند، شانس بهره‌مندی از این بازدهی را از خود گرفته و احتمالا ضرر زیادی را نیز متحمل شده‌اند. صندوق درآمد ثابت، انتخاب اصلی معامله‌گرانی است که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار فعال هستند و ‌علاوه‌بر متنوع کردن پرتفوی خود، حتی در روزهای منفی بازار نیز حاشیه امنی را برای کسب بازدهی خود مشخص می‌کنند. 

چرا صندوق درآمد ثابت در روزهای منفی نیز مثبت است؟

همانطور که می‌دانید، بخش بیشتر دارایی صندوق‌های درآمد ثابت به خرید اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و… اختصاص می‌یابد و تنها بخش کوچکی از دارایی آن‌ها در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل نوسانات بورس، تاثیری بر بازدهی این صندوق‌ها ندارد و در صورت منفی بودن بازار سهام، صندوق‌های درآمد ثابت همچنان سیر صعودی خود را ادامه می‌دهند. در نتیجه می‌توان اینگونه گفت که صندوق‌های درآمد ثابت، گزینه بسیار مناسبی برای متنوع کردن پرتفوی و دریافت سود در روزهای منفی بازار هستند.

کدام صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

صندوق لبخند فارابی از نوع درآمد ثابت بوده و امکان کسب بازدهی سالانه بیش از ۳۰ درصدی (روزشمار و بالاتر از سود سپرده بانکی) و بدون ریسک را برای شما رقم خواهد زد. این صندوق از نوع ETF (قابل‌معامله) بوده و سرمایه‌گذاری در آن به‌راحتی قابل انجام است. ارزش خالص دارایی این صندوق طی یکسال اخیر حدود ۶ برابر شده که نشان از اعتماد معامله‌گران بورسی به لبخند فارابی دارد.

نوشته های مشابه

این صندوق که تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی در بورس فعالیت می‌کند، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاران و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار باشد، همانطور که اشاره شد، در زمان‌هایی که بازار به‌صورت کلی روندی نزولی را طی می‌کند، بسیار مهم است بتوان با وجود دارایی‌هایی مانند صندوق درآمد ثابت که بازدهی ثابت و بدون ریسکی دارد، ریسک کلی سرمایه‌گذاری را کاهش داد. اما سرمایه‌گذاری در لبخند فارابی چه مزایایی را برای ما به‌همراه خواهد داشت؟

  • سود روزشمار و مرکب
  • خریدوفروش آسان
  • معافیت مالیاتی
  • بازدهی بدون ریسک
  • گزینه مناسب برای متنوع‌سازی پرتفوی

دکمه بازگشت به بالا