«مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» اثر «جیمز هنسن» : پرسش‌های فلسفی درباره روان درمانی

کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی نوشته «جیمز هنسن» درباره چهار پرسش فلسفی روان درمانی است. نویسنده در این کتاب، راه‌حل‌هایی برای چهار پرسش فلسفی بنیادی درباره شناخت، اثربخشی و حقیقت ارائه می‌دهد. این راه‌حل‌ها برای یک‌پارچه کردن و معنادادن به الگوهای گوناگون یاری‌رسانی طرح شده‌اند. «هنسن» در کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره …

کتاب مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی نوشته «جیمز هنسن» درباره چهار پرسش فلسفی روان درمانی است. نویسنده در این کتاب، راه‌حل‌هایی برای چهار پرسش فلسفی بنیادی درباره شناخت، اثربخشی و حقیقت ارائه می‌دهد. این راه‌حل‌ها برای یک‌پارچه کردن و معنادادن به الگوهای گوناگون یاری‌رسانی طرح شده‌اند. «هنسن» در کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» به این سؤالات بنیادی پاسخ می‌دهد.

برای اینکه کسی بتواند به یک روان‌درمانگر خوب بدل شود، باید نظریات، شیوه‌ها و ایدئولوژی‌های فراوانی را بیاموزد. اگرچه بسیاری از این موارد از لحاظ مفهومی بی‌ارتباط با یکدیگر هستند، اما همه آن‌ها به مراجعان یاری می‌رسانند. اما چه اصولی اساس جنبش‌ها، گرایش‌ها و روش‌های یاری‌دادن را با یکدیگر پیوند می‌دهند.

«جیمز هنسن» در کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» چهار سؤال اساسی و فلسفی مطرح می‌کند. شناختن یک مراجع به چه معناست؟ چه چیزی مشاوره را اثربخش می‌کند؟ در ارتباط مشاور با مراجع حقایق کشف می‌شوند یا ابداع؟ آیا مشاوران باید ایده حقیقت را کنار بگذارند؟ «جیمز هنسن» در این کتاب، از زبانی شفاف و همه‌فهم استفاده کرده تا افرادی که درباره این موضوع از تحصیلات آکادمیک برخوردار نیستند نیز بیشترین بهره را ببرند.

«مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» اثر «جیمز هنسن» : پرسش‌های فلسفی درباره روان درمانی

درباره نویسنده کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی»

«جیمز هنسن»، استاد دانشگاه اوکلند در بخش مشاوره است. علایق اصلی او مباحث فلسفی و نظری در مشاوره و بررسی انتقاد فرهنگ سلامت روان معاصر است. «هنسن» بیش از پنجاه مقاله در مجلات مشاوره معتبر منتشر کرده است. او به‌واسطه چندی از کتاب‌هایش، به دلیل کمک به فلسفه انسان‌گرایی در مشاوره، جوایزی را نیز به دست آورده که معروف‌ترین اثر او، کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» است. «جیمز هنسن» بیش از بیست و پنج سال تجربه، به‌عنوان پزشک، سرپرست و مشاور را دارا است.

فهرست کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی»

کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» از یک پیشگفتار و هفت فصل برخوردار است که عبارت‌اند از:

  • فصل یکم «فرهنگ سلامت روان»
  • فصل دوم «درآمدی بر پرسش‌های فلسفی»
  • فصل سوم «شناختن یک مُراجع به چه معناست؟»
  • فصل چهارم «چه چیز مشاوره را اثربخش می‌کند؟»
  • فصل پنجم «در ارتباط مشاوره حقایق کشف می‌شوند یا پدید می‌آیند؟»
  • فصل ششم «آیا مشاوران باید ایده‌ی حقیقت را کنار بگذارند؟»
  • فصل هفتم «سفر ادامه دارد»

در کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» می‌خوانید

«دو نفر در یک اتاق می‌نشینند. بیش‌تر صحبت را کسی می‌کند که به دنبال رهایی از رنج روان‌شناختی‌ست. هم‌زمان دیگری که به عنوان یاری‌گر تعیین شده، مشتاقانه گوش می‌دهد و گه‌گاه اظهارنظری می‌کند. در طول ماه‌ها، این دو نفر بالغ بر دوازده ساعتِ تمام با هم ملاقات می‌کنند. تنها فعالیتی که در طول این ملاقات‌ها انجام می‌شود، مجموعه گفت‌وگوهایی میان این دو همراه است. بعد از دوازدهمین جلسه فرد رنجور می‌گوید بسیار کم‌تر از زمانی که به ملاقات یاری‌گر آمده رنج می‌کشد. سناریوی بالا به کرات در طول یک سده رخ داده است. شواهد تجربی نیرومندی وجود دارد که نشان می‌دهد مشاوره به‌راستی به افراد کمک می‌کند… اما چه اجزاء سازنده‌ی مشخصی در سناریوی مشاوره در کار هستند که موجب این اثرِ یاری‌بخش می‌شوند؟»

نگاه کلی به کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی»

چیزی که کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» را از دیگر کتاب‌ها در این زمینه متمایز می‌کند، زبان ساده‌فهم و شیوا «جیمز هنسن» است. اگرچه این کتاب از لحاظ محتوایی به افراد آشنا به مبحث روان‌درمانی پیشنهاد می‌شود، اما به دلیل متن شیوای «هنسن»، می‌تواند برای افرادی که از تحصیلات آکادمیک در این محبت برخوردار نیستند نیز مناسب باشد.

«جیمز هنسن» در این کتاب به نظریات، آرا و تفکرات فلاسفه نیز پرداخته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فوکو و افلاطون اشاره کرد. او در این کتاب به‌طورکلی، به ارتباط درمانی میان مشاور و مراجع می‌پردازد و در صدد آن است تا نقشه راه مشاوران را مشخص کند. نویسنده مدرنیسم و پسامدرنیسم را به‌خوبی ترسیم می‌کند و نظریه رفتارگرها را تشریح می‌کند.

اگر شما هم می‌خواهید نگاهی فلسفی و بنیادی به روان‌درمانی داشته باشید، همین حالا می‌توانید کتاب «مسائل فلسفی در مشاوره و روان درمانی» اثر «جیمز هنسن» را از فروشگاه اینترنتی کتاب بنوبوک، با تخفیفات ویژه خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا