۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز خیار برای پوست

خیار جزو میوه‌های پرطرفداری است که بیشتر افراد نمی‌توانند در مقابل خوردن آن مقاومت کنند. این میوه طراوت‌بخش، خنک‌کننده و سرشار از مواد مغذی است و استفاده از آن به‌صورت موضعی روی پوست، فواید زیادی دارد.

موبنا –  ازجمله خواص خیار برای پوست می‌توان به آبرسانی پوست، تسکین آن و کاهش پف زیر چشم اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی خواص خیار برای پوست و روش‌های خانگی استفاده از این میوه برای سلامت پوست پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

فواید خیار برای پوست

خیار سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است؛ به همین دلیل به چندین روش می‌تواند به پوست شما کمک کند. در ادامه به برخی از فواید خیار نگاهی می‌اندازیم.

۱) کاهش ورم و پُف پوست صورت

مطالعات نشان می‌دهند که خیار می‌تواند تورم و پف پوست صورت را کاهش دهد؛ مخصوصاً اگر به دلیل کمبود خواب، حلقه‌های پف‌کرده و سیاه زیر چشم‌هایتان به وجود آمده باشد. برش‌های خنک خیار یا آب خیار می‌توانند به کاهش پف و در عین حال شادابی پوستی که خسته به نظر می‌رسد، کمک کنند.

۲) کمک به پوست‌های مستعد آکنه

چربی و سلول‌های مرده پوست می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث بروز آکنه شوند. ازجمله خواص خیار برای پوست، خاصیت سفت‌کنندگی آن است که به کوچک‌تر کردن منافذ کمک می‌کند. هنگامی که میزان تولید چربی پوست و اندازه منافذ تحت کنترل باشند، احتمال بروز آکنه کاهش می‌یابد.

۳) مقابله با پیری زودرس پوست

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خیار می‌تواند ماده مؤثری برای رفع چین و چروک صورت باشد. علاوه بر این، خیار حاوی ویتامین C و اسید فولیک است. ویتامین C رشد سلول‌های جدید را سرعت بخشیده و اسید فولیک از طریق مقابله با سموم محیطی، از خستگی و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. وجود این ترکیبات در خیار به داشتن پوستی سفت‌تر و سالم‌تر کمک می‌کند.

۴) کاهش و تسکین تحریک پوستی

از دیگر خواص خیار برای پوست اثر خنک‌کنندگی و ضدالتهابی آن است که به کاهش درد، قرمزی و تحریک ناشی از گزش حشرات و بثورات پوستی کمک می‌کند.

۵) کمک به آبرسانی به پوست

۹۶ درصد خیار از آب تشکیل شده است. به همین دلیل می‌تواند آبرسان خوبی برای پوست باشد. از آنجایی که آب به تنهایی برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست کافی نیست، مخلوط آب خیار با سایر ترکیبات مرطوب‌کننده مانند عسل یا آلوورا برای آبرسانی و تسکین پوست می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

10 خاصیت شگفت‌انگیز خیار برای پوست

۶) کمک به روشن کردن پوست

از دیگر خواص خیار برای پوست خاصیت سفیدکنندگی ملایم آن است که می‌تواند به یکنواخت کردن رنگ پوست کمک کرده و پوستی جوان و درخشان به شما هدیه دهد. بنابراین در صورتی که مایل هستید رنگ برنزه پوستتان به رنگ طبیعی خود برگردد، می‌توانید از ماسک خیار استفاده کنید.

۷) کمک به تسکین آفتاب‌سوختگی

خیار می‌تواند به تعدیل حرارت و گرمای بدن کمک کند؛ به همین دلیل یک روش طبیعی و ملایم برای کمک به درمان آفتاب سوختگی است.

۸) مبارزه با سلولیت

آب خیار حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به تولید کلاژن (پروتئین رشته‌ای مسئول انعطاف‌پذیری پوست) و از بین بردن سلولیت کمک می‌کند. سلولیت، تجمع چربی زیر پوست است که به بافت همبند فشار آورده و باعث می‌شود که سطح پوست برآمده و چروکیده یا دارای فرورفتگی به نظر برسد. این عارضه اغلب روی ران‌ها، شکم و باسن قابل مشاهده است.

۹) درمان منافذ باز پوست

همان‌طور که گفته شد آب خیار می‌تواند گرمای بدن را جذب کند، به همین دلیل می‌تواند باعث خنک شدن و بسته شدن منافذ باز پوست شود.

۱۰) مقابله با رادیکال‌های آزاد

خیار غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. این ترکیبات به روش‌های مختلف فرآیند اکسیداسیون سلولی را مختل کرده و با تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.

روش‌های استفاده از خیار برای پوست صورت

با توجه به خواص خیار برای پوست، در ادامه به روش‌های استفاده از آن برای داشتن پوستی بهتر اشاره شده است.

تونر خنک‌کننده خیار برای پوست

گاهی اوقات ممکن است پوست شما حتی بعد از استفاده از بهترین ضد آفتاب‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، قرمز و آفتاب‌سوخته شود. در این مواقع پس از ورود به خانه، با استفاده از تونر خیار می‌توانید طراوت و شادابی را به پوست خود برگردانید.

برای تهیه تونر خیار، ابتدا خیار را به صورت ورقه‌های نازک برش داده و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن را در دستگاه غذاساز بریزید تا مخلوط یکنواخت، نرم و یکدستی حاصل شود. در مرحله بعد، مخلوط را داخل پارچه‌ای تمیز ریخته و فشار دهید تا آبش گرفته شود و سپس آن را از صافی عبور دهید. مایع به‌دست‌آمده را درون یک بطری افشانه‌دار بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. این تونر به مدت ۳ تا ۴ روز قابل استفاده است.

10 خاصیت شگفت‌انگیز خیار برای پوست

ماسک تسکین‌دهنده خیار برای پوست

اگر پوستی حساس یا مستعد آکنه دارید که در تابستان و با افزایش دما بدتر می‌شود، می‌توانید از ماسک خیار برای تسکین پوست خود استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک، یک خیار بزرگ را رنده کرده و آب آن را بگیرید. مقداری خاک رس آرایشی و چند قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید تا ماسک نرمی حاصل شود. ماسک را به صورت و گردن خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. استفاده منظم از این ماسک باعث کاهش تحریک پوست و همچنین التهاب و قرمزی ناشی از آکنه می‌شود.

ماسک ترمیم‌کننده خیار برای پوست‌

خیار علاوه‌بر فواید تسکین‌دهندگی و آرامش‌بخشی برای پوست، خاصیت ترمیم‌کنندگی نیز دارد و می‌تواند برای درمان لکه‌های پوست مورد استفاده قرار بگیرد. خواص ضدالتهابی خیار باعث تسکین پوست تا عمیق‌ترین لایه‌های آن می‌شود؛ در نتیجه به کم‌رنگ کردن و از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند.

جهت تهیه این ماسک یک عدد خیار را خرد کرده و داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس یک قاشق چای‌خوری جو دوسر به آن اضافه کرده و نیم ساعت صبر کنید. در نتیجه این امر، یک خمیر غلیظ و با قوام به دست می‌آید؛ آن را روی تمام صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

محلول شستشوی صورت

یک راه دیگر برای بهره بردن از خواص خیار برای پوست، شستشوی پوست صورتتان با آب خیار است. اگر صورت شما در طول تابستان چرب یا چسبناک است، مقداری آب خیار به صورت خود بپاشید یا اسپری کنید تا احساس چسبندگی از بین برود.

کافی است چند برش خیار را در مقداری آب ریخته و در یخچال نگهداری کنید تا به‌خوبی خیس بخورد. قبل از اینکه صورت خود را با این آب بشویید، برش‌های خیار را بیرون بیاورید؛ سپس آب خیار را به صورت خود بپاشید. با این روش احساس شادابی و انرژی به‌سرعت به پوست شما بازمی‌گردد. این آب را بیشتر از یک روز نگهداری نکنید؛ زیرا ممکن است فاسد شده و باعث آسیب رساندن به پوست شما شود.

اسکراب رفع سلولیت

سلولیت یک مشکل شایع پوستی است که اکثر خانم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما آیا می‌دانستید یکی از خواص خیار برای پوست، رفع سلولیت است؟ همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، آب خیار حاوی مواد شیمیایی‌ای است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و ضمن از بین بردن سلولیت، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

آب خیار را با یک قاشق چای‌خوری قهوه آسیاب‌شده و یک قاشق چای‌خوری عسل خام مخلوط کنید تا خمیر غلیظ و باقوامی به دست آید. برای چند دقیقه خمیر را روی نواحی دارای سلولیت‌ ماساژ دهید و سپس روی آن را با پارچه کتان محکم بپوشانید. بعد از گذشت نیم ساعت، خمیر را به‌آرامی از روی پوست جدا کنید. استفاده منظم از این اسکراب به کاهش سلولیت و تنظیم رنگ پوست کمک می‌کند.

نوشیدن آب خیار

جدا از کاربرد موضعی خیار روی پوست، می‌توانید با خوردن این میوه هم از خواص آن بهره ببرید. اگر از خوردن آب ساده لذتی نمی‌برید، می‌توانید آب را با چند برش خیار طعم‌دار کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری برگ نعنا و یک برش لیمو به آن اضافه کنید تا مزه بهتری داشته باشد. این نوشیدنی را به‌ویژه در طول تابستان بنوشید تا بدنی پرانرژی، هیدراته و شاداب داشته باشید.

10 خاصیت شگفت‌انگیز خیار برای پوست

سخن پایانی

فواید بی‌شمار خیار، آن را به یک مکمل همه‌کاره و ارزشمند برای هر روتین مراقبت از پوست تبدیل کرده است. خاصیت آبرسانی خیار، رطوبت را دوباره به پوست برمی‌گرداند؛ درحالی‌که محتوای آنتی‌اکسیدانی آن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و باعث ایجاد پوستی جوان و درخشان می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های تسکین‌دهندگی و ضدالتهابی خیار، آن را به یک داروی طبیعی برای آرام‌‌کردن پوست تحریک‌شده تبدیل کرده است.

دکمه بازگشت به بالا