افتادگی مثانه، مشکلی رایج بین خانم ها【سال۱۴۰۲】

بسیاری از افراد از جمله خانم ها بنا به دلایل مختلفی، دچار افتادگی مثانه می شوند. این مشکل ممکن است اختلالات بسیاری را در زندگی فرد ایجاد کند و برخی مواقع به علت عدم توانایی در کنترل ادرار، موجب خجالت زدگی او شود.

در حقیقت بهترین دکتر اورولوژی در ایران متناسب با تخصص و مهارتی که دارد، می تواند علت یابی کند و بهترین روش را برای درمان افتادگی مثانه به فرد بیمار پیشنهاد دهد. افتادگی مثانه بیشتر بین خانم ها شایع است که در این صورت آن ها می توانند با کمک پزشک متخصص، از شدت گرفتن آن جلوگیری کنند. افتادگی مثانه می توانند علل متفاوتی داشته باشد که سعی داریم در این مقاله آن ها را بررسی کنیم و اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

افتادگی مثانه چیست؟

افتادگی مثانه یا سیستوسل وضعیتی است که در آن به دلیل تضعیف شدن عضلات و تاندون های کف لگن، مثانه پایین تر از موقعیت طبیعی خود در لگن قرار می گیرد و به سمت دیواره قدامی واژن پایین می آید. اندام های واقع در لگن از جمله مثانه، رحم و روده ها به صورت کاملا طبیعی توسط ماهیچه ها و تاندون ها به لگن استخوانی متصل شده و در موقعیت طبیعی خود قرار می گیرند. افتادگی مثانه که پرولاپس قدامی نیز نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که کف لگن (شامل ماهیچه ها و تاندون ها) ضعیف شود یا فشار قابل توجهی را تجربه کند. این فرآیند معمولا در طول زمان اتفاق می افتد. شایع ترین عوامل کمک کننده، زایمان های متعدد واژینال، یبوست طولانی مدت، سرفه های شدید و طولانی مدت و زور زدن برای بلند کردن اجسام سنگین است. بهترین دکتر اورلوژی در تهران می تواند این مشکل را به خوبی بررسی کند و درمان نماید.

علائم اصلی افتادگی مثانه

افتادگی مثانه علائم خاصی دارد که در این بخش آن ها را ذکر خواهیم کرد :

  • احساس پر بودن یا فشار در لگن یا واژن
  • بیرون زدن توده ای از واژن
  • احساس افزایش فشار لگن زمانی که فرد سرفه یا عطسه می کند، زور می زند، از پله ها بالا می رود یا اجسام سنگین بلند می کند.
  • علائم ادراری مانند نیاز فوری به ادرار، بی اختیاری ادرار، نشت ادرار همراه با سرفه، عطسه، زور زدن، بالا رفتن از پله ها یا بلند کردن اجسام سنگین

طبق گفته بهترین دکتر مجاری ادراری در ایران با افتادگی شدید مثانه، علائم سختی در ادرار کردن به شکل نیاز به زور زدن برای تحریک جریان ادرار، احساس تخلیه ناقص ادرار، احساس باقی ماندن ادرار در مثانه و احساس نیاز به ادرار ظاهر می شود. به طور مرتب به توالت بروید تا ادرار باقیمانده را تخلیه کنید. این علائم به ویژه زمانی که فرد برای مدت طولانی بایستد قابل توجه است.
افتادگی مثانه، مشکلی رایج بین خانم ها【سال۱۴۰۲】

علل افتادگی مثانه چیست؟

کف لگن از ماهیچه ها، تاندون ها و بافت همبند تشکیل شده است که از مثانه و سایر اندام های لگنی محافظت می کنند. اگر مفاصل و اتصالات بین اندام ها و رباط های لگن و قدرت ماهیچه ها بر اثر ضربه های ناشی از چند زایمان یا فشار پیش رونده و مداوم و در نهایت با افزایش سن ضعیف شود، زمینه افتادگی مثانه ایجاد می شود. مهمترین دلایلی که باعث آسیب رسیدن به کف لگن می شود عبارتند از:

حاملگی و زایمان طبیعی، از جمله زایمان سنگین و استفاده از فورسپس در هنگام زایمان، اضافه وزن و چاقی، بلند کردن مکرر و مداوم اجسام سنگین، یبوست طولانی مدت، سرفه مزمن یا برونشیت، افزایش سن، از جمله بعد از یائسگی، که استروژن تولید می کند. ، کاهش می یابد و قدرت عضلات و تاندون های کف لگن به دلیل کمبود استروژن و عوامل ژنتیکی ضعیف می شود و باعث می شود برخی از افراد بافت همبند ضعیف تری داشته باشند و مستعد افتادگی اندام لگن هستند.

نحوه تشخیص افتادگی مثانه

متخصص اورولوژی می تواند به خوبی مشکل مثانه بیمار را بررسی کند. برای بررسی این مشکل به روش های مختلفی نیاز است که در ادامه می خواهیم آن ها را برای شما ذکر نماییم :

آزمایش ادرار و خون:
این آزمایش ها برای بررسی احتمال عفونت ادراری و در ضمن کارکرد کلیه ها به خصوص در موارد افتادگی شدید بسیار مهم هستند. در موارد افتادگی متوسط ​​تا شدید مثانه به دلیل تخلیه ناقص ادرار بستری برای عفونت های مکرر دستگاه ادراری و متعاقب آن آسیب کلیه وجود دارد.

ارزیابی اورودینامیکی:
ارزیابی اورودینامیکی در کسانی که علائم خاصی مانند بی اختیاری ادراری فوری و استرسی دارند، نیاز است. بعلاوه در کسانی با باقیمانده ادرار بیش از ۱۰۰ سی سی و ضعف عضلانی مثانه مشکوک است. علاوه بر این، ارزیابی اورودینامیک در افراد مبتلا به افتادگی مثانه، دیابت، بیماری پارکینسون، ام اس یا سابقه سکته ضروری است.

آیا افتادگی مثانه درمان می شود؟

گزینه های درمانی برای افتادگی مثانه شامل نیاز نداشتن به درمان برای افتادگی خفیف و جراحی برای افتادگی پیشرفته است. اگر این وضعیت نگران کننده و سخت نباشد، متخصص اورولوژی توصیه می کند از بلند کردن اجسام سنگین یا کشش بیش از حد خودداری کنید. اگر علائم نسبتاً آزاردهنده باشند، امکان دارد دکتر وسیله ای به نام پساری را توصیه کند، وسیله ای که در واژن قرار می گیرد تا مثانه را در جای اصلی اش نگه دارد و در شکل ها و اندازه های متفاوت برای راحتی بیمار وجود دارد. پساری باید به طور مرتب برداشته شود تا از عفونت یا جای زخم جلوگیری شود.

در موارد پرولاپس پیشرفته، ممکن است جراحی برای حرکت و حفظ مثانه در وضعیت طبیعی لازم باشد. این روش توسط متخصص زنان یا متخصص اورولوژی انجام می گیرد. در رایج‌ترین روش جراحی برای ترمیم افتادگی مثانه، جراح برشی در دیواره واژن ایجاد می‌کند و با تقویت لایه‌های بافت جداکننده اندام‌ها، مثانه را حمایت می‌کند. ممکن است بیمار چند روز در بیمارستان بستری شود و روند بهبودی کامل ۴ تا ۶ هفته طول می کشد.
افتادگی مثانه، مشکلی رایج بین خانم ها【سال۱۴۰۲】
کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با افتادگی مثانه در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، این مشکل خود را سریعا درمان کنید تا تشدید نشود. افتادگی مثانه علل و علائم خاصی دارد که در این مقاله، همه این موارد ذکر شدند. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم، در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا