علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام

یکی از مشکلات مهم باغداران بادام خشک شدن ناگهانی این درختان است و پیدا کردن دلیل اصلی این مشکل می­تواند به شما کمک کند تا از خشک شدن ناگهانی دیگر درختان در باغ نیز جلوگیری کنید

در این خبرنامه به بررسی دلایل مهم در خشک شدن ناگهانی درختان بادام می­پردازیم، شما باید با توجه به دلایل ذکر شده در این خبر نامه به دنبال محتمل­ترین دلیل خشک شدن ناگهانی درختان خود باشید.

خشک شدن ناگهانی نهال بادام پس از کاشت

خشک شدن ناگهانی درختان بادام در بسیاری از موارد بلافاصله پس از کاشت نهال رخ می­دهد، در این بخش به دلایل خشک شدن ناگهانی نهال بادام پس از کاشت می­پردازیم:

  • نامناسب بودن فصل و زمان کاشت نهال

در صورتی که در زمان خرید نهال زمان مناسبی را با توجه به شرایط آب و هوای منطقه­ی خود برای کاشت نهال انتخاب نکرده باشید نهال بادام پس از کاشت خشک می­شود، معطل ماندن نهال سر زمین و پیش از کاشت نیز دلیلی است که سبب خشک شدن نهال پس از کاشت می­شود.

  • نامناسب بودن شرایط جوی برای کاشت

در صورتی که در زمان کاشت نهال یا بلافاصله پس از آن بارندگی و یا وزش باد شدید وجود داشته باشداحتمال خشک شدن نهال پس از کاشت افزایش پیدا می­کند.
علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام

  • سن بالای نهال در زمان کاشت

سن نهال در زمان کاشت نباید بیشتر از دو سال باشد، بالا بودن سن نهال به معنای گسترده بودن ریشه­ی نهال است و در زمان جابجایی بیشترین آسیب را می­بیند و همین احتمال خشک شدن نهال پس از کاشت را افزایش می­دهد.

  • آسیب دیده بودن نهال یا ریشه­ها در زمان کاشت

چنانچه در زمان انتقال نهال بادام به باغ و یا در زمان خارج کردن نهال از گلدان و کاشت آن در چاله به ریشه­ی نهال آسیب وارد شود احتمال خشک شدن نهال پس از کاشت به شدت افزایش پیدا می­کند، برای جلوگیری از این مورد باید در زمان کاشت نهال انتقال نهال را به دقت انجام داده و پیش از کاشت پرالیناژ انجام دهید.

  • آلوده بودن نهال به آفات و بیماری­های مختلف

یکی از اصول بسیار مهم در انتخاب مرکز فروش نهال بادام این است نهالستان و یا مرکز فروش باید سلامت نهال را با ارائه­ی گواهی سلامت تضمین کند، اهمیت این موضوع به دلیل خشک شدن نهال پس از کاشت به دلیل آلوده بودن نهال به آفات و بیماری­های گیاهی است.

  • آبیاری نکردن اصولی نهال پس از کاشت

نهال بادام پس از کاشت به آبیاری نیاز دارد اما حجم آب و فاصله­ی آبیاری باید به درستی تنظیم شود در غیر این صورت شاهد خشک شدن نهال پس از کاشت خواهید بود.

  • گرمای بیش از اندازه­ی هوا

در صورتی که در کاشت نهال بادام تعلل کنید و کاشت را تا زمان گرم شدن هوا به تاخیر بیاندازید گرمای هوا پس از کاشت می­تواند منجر به خشک شدن نهال شود.

عوامل محیطی موثر در خشک شدن ناگهانی درخت بادام

دسته­ی دوم عواملی که منجر به خشک شدن نهال می­شود عوامل محیطی و آب و هوایی است، از دسته این عوامل می­توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • کم آبی
  • بیش آبی
  • تنش غذایی
  • گرمای هوا
  • سرمازدگی در زمستان

 

بیماری­های خاکزاد موثر در خشک شدن ناگهانی درخت بادام

قارچ­ها، نماتدها، شبه قارچ­ها و باکتری­های خاکزاد از دسته عوامل زنده و بیمارگری هستند که می­توانند منجر به خشک شدن ناگهانی درختان بادام شوند.

  • نماتد ریشه گرهی
  • قارچ پوسیدگی بند کفشی
  • بیماری باکتریایی سرطان طوقه­ی بادام
  • شبه قارچ گموز ریشه و طوقه درخت بادام

برای جلوگیری از خشک شدن ناگهانی درختان بادام خود به دلایل ذکر شده باید درختان را به صورت مرتب تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده­ی علائم اولیه­ی کاهش رشد، ریزش برگ درختان و زرد شدن برگ و ریزش میوه به سرعت به دنبال دلیل باشید، یکی از دلایل مهم خشک شدن ناگهانی درخت بادام عدم توجه به علائم ضعف و بیماری درختان بوده و در واقع درخت شما ناگهانی خشک نشده بلکه شما به زنگ خطرها گوش نکرده اید و ناگهان متوجه خشک شدن درخت خود شده­اید.

آفات موثر در خشک شدن ناگهانی درخت بادام

دلیل دیگر برای خشک شدن ناگهانی درختان بادام هجوم برخی از آفات به درختان است، آفاتی که به سیستم ریشه­ای و آوندی درختان حمله می­کنند بنابراین سبب خشک شدن درختان بادام می­شوند، آفات زیر می­توانند سبب خشک شدن ناگهانی درختان بادام شوند:

  • سوسک­ها و پروانه­های پوست خوار و چوبخوار مانند سوسک کپنودیس
  • آفات ریشه مانند کرم سفید ریشه

بهترین راهکار برای جلوگیری از خشک شدن ناگهانی درخت بادام

با توجه به مطالب بالا دانستید که دلایل بسیار زیادی هستند که می­توانندسبب خشک شدن نهال و یا درخت بادام شوند، پیدا کردن دلیل خشک شدن درخت بادام و یا پیشگیری از آن با توجه به تنوع دلایل ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد و بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق برخورداری از مشاوره­ی کارشناسان راهنما از همان زمان احداث باغ است.
علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام

کلام آخر

زمانی که به نهالستان مراجعه می­کنید و یا به وبسایت نهالستان­ برتر نهال [www.bartarnahal.ir] مراجعه می­کنید مشاورانی هستند که علاوه بر ارائه­ی قیمت نهال بادام در ارقام مختلف می­توانند راهنمایی­ های لازم را در تمام زمینه­ ها به شما داشته باشند و از ایجاد مشکلاتی مانند خشک شدن ناگهانی نهال جلوگیری کنند.

 

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با برتر نهال:  ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا