پارچه سیلیکونی نسوز و اهمیت غیر قابل انکار آن

یکی از متریال مصرفی صنایع که اهمیت ویژه ای پیدا کرده؛ پارچه است. پارچه ها دارای طیف متنوعی اند. یکی از این محصولات، پارچه سیلیکونی است. پارچه نسوز برزنتی، نام دیگر این محصول می باشد.

یکی از متریال مصرفی صنایع که اهمیت ویژه ای پیدا کرده؛ پارچه است. پارچه ها دارای طیف متنوعی اند. یکی از این محصولات، پارچه سیلیکونی است. پارچه نسوز برزنتی، نام دیگر این محصول می باشد. در حقیقت این پارچه را می توان نوع خاصی از پارچه فایبرگلاس دانست که با رزین سیلیکون ادغام گشته است. این محصول، تحمل حرارتی قابل توجهی داشته و فشارهای وارده را نیز به خوبی تحمل می کند. ساختار این پارچه نه تنها در حرارت بالا تغییر نمی یابد؛ بلکه در دمای پایین نیز دچار تغییر نخواهد شد. همه این دلایل باعث شده اند تا این پارچه، تبدیل به یک عایق حرارتی قوی شده و در صنایع حضور یابد.

برترین ویژگی این محصول چیست؟

اگرچه پارچه نسوز سیلیکونی از امتیازات گوناگون برخوردار می باشد؛ اما مهمترین و بزرگترین مزیت آن، عدم انتشار دود سمی در مواجهه با آتش است. در نتیجه، سلامت محیط زیست به خطر نیفتاده و هیچ تهدیدی به سراغ افراد نخواهد آمد. این پارچه نه تنها به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند؛ بلکه به عنوان عایق الکتریکی و صوتی نیز ظاهر شده و از این جهات نیز دارای امتیاز می باشد. موضوع دیگری که باید بدانید؛ این است که در صورت اضافه نمودن یک لایه پلیمر به این پارچه، خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر یافته و تقویت می گردند.

پارچه نسوز سیلیکونی، موثر در افزایش کیفیت عایق بندی

امروزه با تنوع بالایی در حوزه پارچه نسوز روبرو هستیم. تنوعی که انتخاب را برای افراد دشوار نموده است. این انتخاب نه تنها سخت به نظر می رسد، بلکه بسیار حساس نیز تلقی می شود. حساس بدین جهت که اگر پارچه نسوز، مطابق با محیط عایق بندی، انتخاب نگردد؛ باعث وارد آمدن خسارات سهمگین به تجهیزات مختلف خواهد شد. لذا می بایست پارچه ای متناسب با فضاهای عایق بندی انتخاب گردد. این اقدام سبب افزایش کیفیت عایق بندی شده و نتایج نهایی را بهبود می بخشد. طی تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده که پارچه نسوز سیلیکونی، بهترین گزینه جهت انتخاب برای چنین محیط هایی است. چرا؟ به این دلیل که پارچه فوق قادر به حذف اشعه های مضر بوده و از اصطکاک کم برخوردار می باشد.

پارچه سیلیکونی چیست؟

چرا پارچه نسوز سیلیکونی را از الیاف فایبرگلاس می سازند؟

مهمترین ماده جهت تولید این پارچه، الیاف فایبرگلاس است. این الیاف نه تنها مقرون به صرفه است؛ بلکه در کاهش خطرات و آسیب های جسمانی نیز موثر می باشد. پیش از الیاف فایبرگلاس و تا اواخر قرن بیستم میلادی، ماده دیگری به جای آن مورد استفاده قرار می گرفت. این ماده، آزبست نام داشت که متشکل از الیاف بلند و درهم تنیده بود. آزبست را به عنوان یک ماده غیر قابل نفوذ و مستحکم می شناختند. آنچه باعث شد تا این ماده، حتی با وجود مزیت ها کنار نهاده شود؛ آسیب های ناشی از آن بود.

آزبست، غبارهای سمی و بسیار ریزی منتشر می کرد. این غبار به راحتی به سیستم تنفسی افراد راه یافته و اختلالات و بیماری های ریوی مهلک همچون سرطان و آزبستوز را ایجاد می نمود. در نتیجه محققین تصمیم گرفتند تا ماده دیگری یعنی همان الیاف فایبرگلاس را جایگزین نمایند. این الیاف سبک، نه تنها خطری را برای سلامت افراد به دنبال ندارند؛ بلکه سازگار و همسو با سلامت جامعه بوده و از امتیازات متفاوت برخوردار می باشند. یکی از امتیازات مهم آنها، مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی است.

نقاط عطف این پارچه

آن دسته از پارچه های نسوز فایبرگلاس که با رزین سیلیکون پوشانده می شوند؛ نه تنها دچار افزایش در مقاومت شیمیایی خواهند شد؛ بلکه استحکام بیشتری می یابند. همچنین بکارگیری رزین سیلیکون در ساختار این پارچه ها، واکنش منفی آنها در برابر روغن و آب را به صفر می رساند.

کاربرد پارچه سیلیکونی

به طور کلی ماده ای مانند رزین سیلیکون که در ساختار این پارچه وجود دارد، از خواص منحصر به فرد برخوردار می باشد. خواصی که سبب افزایش محبوبیت پارچه نسوز سیلیکونی شده اند. این ماده، نچسب بوده و مقاومت الکتریکی فوق العاده ای را به خود اختصاص داده است. تنها نقطه منفی آن، عدم مقاومت در برابر ساییدگی است. البته این ضعف، با ترکیب رزین سیلیکون و سایر لاستیک ها، قابل رفع می باشد. در اشاره به سایر امتیازات این پارچه می توان حفظ عملکرد در مواجهه با مواد قلیایی و اسیدی، ماندگاری عالی و تاثیر در افزایش طول عمر تجهیزات، قابل کاربرد به عنوان عایق نوری و خواص مکانیکی ایده آل را نام برد.

مصارف صنعتی آن

  • انواع پرده های حرارتی مورد استفاده در کوره های صنعتی و القایی به لطف حضور این پارچه تولید می گردند.
  • انواع کیسه های نسوز و تجهیزات آتش نشانی را نیز توسط آن تولید می نمایند.
  • انواع درب های آتش نشانی را با کمک این پارچه تولید می کنند.
  • پارچه سیلیکونی نسوز، نقش مهمی را در تولید پتوهای حرارتی ایفا می کند.
  • انواع تشک های عایق را نیز با تکیه بر این پارچه می سازند.
  • پدهای عایق نیز توسط آن تولید می شوند.

اهمیت پارچه سیلیکونی نسوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا