لهستان ممنوعیت واردات غلات اوکراین را تمدید می‌کند

رئیس جمهوری لهستان گفت، با وجود حمایت گسترده از کی‌یف در جنگ با اوکراین، ورشو ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را تمدید می‌کند چون باید از بازار داخلی خود حمایت کند.

موبنا-به نقل از شبکه خبری راشاتودی، آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان گفت، ورشو ممنوعیت کنونی بر واردات غلات از اوکراین را که توسط کمیسیون اروپایی وضع شده و نزدیک به منقضی شدن است، تمدید می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای با مجله Sieci افزود: وتوی اتحادیه اروپا بر گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان اوکراین برای لهستان، مجارستان، رومانی، اسلوواکی و بلغارستان در ۱۵ سپتامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

رئیس جمهوری لهستان ادامه داد: مشخص است که ما حامی اوکراین در دفاع از خود در برابر روسیه هستیم اما در مورد مسائل دیگر با هدف حمایت از منافع مردم کشور رفتار می‌کنیم. دفاع از بازار داخلی و بازار اتحادیه اروپا مساله‌ای است که ما به آن اهمیت می‌دهیم.

سال گذشته میلادی، اتحادیه اروپا عوارض گمرکی را بر روی تمامی تولیدات کشاورزی از اوکراین برای یک سال به حالت تعلیق درآورد تا از اقتصاد این کشور حمایت کند. در نتیجه این اقدام، غلات ارزان قیمت اوکراینی باعث شد تا تولیدکنندگان در اتحادیه اروپا با چالشی که به نظرشان یک رقابت غیرعادلانه بود، روبرو شوند.

صادرات غلات اوکراینی در ابتدای امر برای کشورهای حوزه آفریقا و خاورمیانه بود اما بجایش سر از بازارهای شرق اروپا درآورد که این مساله معیشت تولیدکنندگان محلی را به مخاطره انداخته است.

در مه سال جاری میلادی، کمیسیون اروپایی اقدامات موقتی را بر روی واردات چهار نوع محصول از اوکراین وضع کرد تا تاثیر آن را بر افزایش قیمت‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا کاهش دهد.

بر اساس اعلام کمیسیون اروپایی، این اقدامات با هدف رسیدگی به نگرانی‌های کشاورزان از پنج کشور اروپایی همجوار اوکراین است که به دلیل ورود محصولات کشاورزی از این کشور به شدن نگران فروش محصولات خود هستند.

با وجود مخالفت شدید از سوی کی‌یف، کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا نیز پیشتر خواستار تمدید این محدودیت‌ها تا دستکم پایان اکتبر سال جاری میلادی شده بود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا