موش « منقرض‌ شده » جلوی دوربین حساس به حرکت ظاهر شد!

اخیراً یک گروه حیات‌ وحش استرالیایی با استفاده از یک دوربین حساس به حرکت، تصاویری از موش عجیب و غریبی را ضبط کرده است که تصور می‌شد منقرض شده باشد.

موبنا- دوربین‌های ردیاب یا ریموت همچنان به عنوان ابزاری عالی در زمینه حفاظت عمل می‌کنند. اخیراً یک گروه حیات‌وحش استرالیایی با استفاده از این دوربین‌ها، تصاویری از موش عجیب و غریبی را ضبط کرده است که تصور می‌شد مدت‌ها قبل منقرض شده باشد.

به گزارش فرادید؛ Dusky Hopping Mouse یک موش گوش‌درشت و چشم‌درشت با دم پرپشتی است که به جای دویدن، می‌پرد. این موش بومی استرالیا است اما گونه آن در معرض تهدید طبقه‌بندی شده بود. این موش تا سال ۲۰۰۳ در ایالت اوسی نیو ساوث ولز وجود داشت و گمان می‌رفت که اکنون کاملاً در پناهگاه حیات‌وحش اسکوشیا ناپدید شده باشد، تا اینکه دنیل بِرتون، مدیر پناهگاه حفاظت از حیات وحش استرالیا (AWC) یک روز این موش را در حال پریدن شناسایی کرد.
موش « منقرض‌ شده » جلوی دوربین حساس به حرکت ظاهر شد!
برتون در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی توضیح می‌دهد: «او درست جلوی چشم من به سرعت دوید و من از ماشین بیرون آمدم تا دقیق‌تر نگاه کنم. اندازه‌ی آن دو برابر یک موش خانگی بود با گوش‌ها و چشم‌های بزرگ‌تر و دم بلندتر، سیاه و پرپشت. این موش به جای دویدن، می‌پرید.»
برتون پس از مشاهده‌ی موش Dusky Hopping، تله‌های دوربین را در منطقه مشاهدۀ آن‌ها نصب کرد و در ماه‌های بعدی هزاران تصویر از موش‌های مختلف گرفت. تیم از این داده‌ها توانست محل کلنی‌های مختلف آن‌ها را شناسایی کند و حتی یکی از آن‌ها را به دام بیندازد و برای آزمایش ژنتیک، از آن نمونه‌های بافتی بگیرد.
ترِوِر بائِر، بوم‌شناس میدانی می‌گوید: «ما توانستیم از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تصاویر ضبط‌شده برای راه‌اندازی Elliott Traps استفاده کنیم و در نهایت یکی از آن‌ها را بگیریم، موش نری که نامش را پَچِز (Patches) گذاشتیم. ما از سر، دم، بدن، گوش‌ها، پاها و بخش نرم پنجه او اندازه‌گیری کردیم. او یک کیسه گلوی برجسته با خزهایی به سمت مرکز داشت. ما اطلاعات خوبی از این گونه به دست آوردیم، اما برای اطمینان بیشتر، روی بریده‌های خز و نمونه‌های بافت آزمایش ژنتیک انجام دادیم.»
موش « منقرض‌ شده » جلوی دوربین حساس به حرکت ظاهر شد!
اندازه‌گیری‌های مورفومتریک هر موش شامل اندازه‌گیری دم آن میشد.
ماه مه ۲۰۲۳، یک سال پس از نخستین مشاهده، موش Dusky Hopping به عنوان یک گونه جدید برای پناهگاه حیات وحش اسکوشیا تایید شد. جمعیت موش Dusky Hopping از زمان ورود اروپایی‌ها به استرالیا به شدت کاهش یافته است. همراه با مهاجران، شکارچیانی مانند گربه و روباه آمدند که گمان می‌رود در کاهش تعداد این جوندگان نقش داشته باشند.
مترجم: زهرا ذوالقدر 

دکمه بازگشت به بالا