حق آبه مردم سیستان و بلوچستان جاری در رگ قاچاقچیان مواد مخدر/ افغانستان حق آبه ایران از هیرمند را راهی مزارع کشت مخدر کرد!

محسن روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان گفت:«عکس‌های هوایی نشان می‌دهند که در مسیر منشا آب تا مرز ایران زمین‌هایی که پیشتر خشک بودند؛ به مزارعی سرسبز تبدیل شده‌اند. حتی مواد مخدر هم در این مزارع کشت می‌شود».

موبنا-محسن روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان اعلام کرده است«عکس‌های هوایی نشان می‌دهند که در مسیر منشا آب تا مرز ایران زمین‌هایی که پیشتر خشک بودند؛ به مزارعی سرسبز تبدیل شده‌اند. حتی مواد مخدر هم در این مزارع کشت می‌شود».

این ادعا از سوی این دیپلمات کشورمان در حالی مطرح می شود که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان ، در آپریل ۲۰۲۰ دستور داده بود که کشت خشخاش کاملا ممنوع است. بر اساس این دستور، در صورت مشاهده مزرعه فرد خاطی از بین خواهد رفت و خود کشاورز هم طبق قوانین شرعی مجازات می‌شود.

اما در سالهای اخیر فشارهای جامعه جهانی در مورد عدم رعایت قوانین حقوق بشر در مورد زنان و اقلیت های دینی و مذهبی در افغانستان و عدم پایبندی هیات حاکمه افغانستان به اصول و قواعد حقوق بین الملل باعث شده بود تا روند کمک های مالی به این کشور قطع شود و افغانستان را با بحران جدی در حوزه غذایی و بهداشتی روبه رو کند.

به نظر می رسد با طرح این ادعا توسط دیپلمات کشورمان فرضیه ها در مورد اینکه دولت افغانستان سعی دارد از راه قاچاق مواد مخدر به صورت سازمان یافته و دولتی راه های جدید کسب درآمد برای اداره امور افغانستان را امتحان کند، قوت می گیرد. این در حالیست که منابع آبی این مزارع در حقیقت حق آبه مردم سیستان و بلوچستان و رود هیرمند است که جلوگیری از ورود آن به ایران تبعات بسیار گسترده ای را در این استان محروم کشورمان به دنبال داشته است.

محسن روحی صفت، مدعی شده است: درحال حاضر یک کانال انحرافی تازه‌ای در بند بخش‌آباد احداث کرده‌اند که دیگر هیچ آبی به سمت ایران نیاید.

سیاستمداران ما هم در مسایل تمدنی فرهنگی و هم در مسایل امنیتی و نظامی دچار اشتباه شدند

او در ادامه گفته است: اینکه مردم افغانستان از طالبان ناراضی هستند و آن را نمی‌خواهند. چرا ما باید سفارت یک گروه اقلیت در افغانستان را که هیچ حقوقی برای مردمش قائل نیست و آن‌ها را رعیت خود می‌داند بدون هیچ مذاکره و پیش شرطی در ایران بپذیریم؟! اصلا برای منفعت خودمان نباید به این سادگی سفارت طالبان را می‌پذیرفتیم.

دیپلمات سابق ایران در افغانستان با انتقاد از سیاست های ایران در قبال افغانستان، بیان داشت: کسانی که در راس امور هستند دید نظامی و امنیتی به همه‌ مسائل دارند نه دید تمدنی و فرهنگی. آنوقت در همان مسائل امنیتی و نظامی هم دچار برداشت‌های اشتباه و محاسبات غلط هستند.

روحی صفت افزوده است: این به این معنا نیست که الان باید با طالبان برای گرفتن حق‌آبه‌ بجنگند بلکه می‌بایست اهرم‌های قدرت لازم را علیه طالبان حفظ می‌کردند تا در چنین روزی توان چانه‌زنی داشته باشند. آقایان دید اشتباه و درک نادرستی از این روابط دارند. تلقی‌شان از این مسائل اشتباه است. با ریش گرو گذاشتن و خواهش و تمنا که کاری را نمی‌توان پیش برد.

وی تاکید کرده: باید به مسئولان گفت هم آنقدر که سرمایه‌گذاری در بخش نظامی مهم است، تشنگی و کمبود آب مردم یک استان هم اهمیت دارد باید از الان برای آن فکری بکنند. منتها هیچ نیتی و هیچ عزمی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: دولت ایران در ماه های اخیر بارها از هیات حاکمه طالبان درخواست کرده است تا حق آبه هیرمند را به ایران اختصاص دهد و این گروه هر بار در پاسخ کمبود آب و کاهش سطح آبهای رودخانه را بهانه ای برای عدم اختصاص حق آبه ایران عنوان کرده است اما با مطرح شدن این ادعا به نظر می رسد بعد از این حق آبه مردم سیستان و بلوچستان در رگ قاچاقچیان سازمان یافته مواد مخدر تزریق خواهد شد.

پیش بینی می شود در صورت اثبات این ادعا سطح مناسبات فعلی جمهوری اسلامی ایران با هیات حاکمه افغانستان از وضعیت فعلی نیز بیشتر کاهش یابد و سطح تنش ها در مورد مطالبه حق آبه طبیعی ایران در هیرمند افزایش یابد.

رکنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا