جزئیات خیره‌کننده‌ جیمز وب از مراحل پایانی حیات یک ستاره (+عکس)

این سحابی که حدود ۲۶۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد یک ستاره درحال مرگ را نشان می‌دهد که لایه‌های بیرونی خود را طی انفجاری راهی فضا کرده است.

موبنا- تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری مسحورکننده از مراحل پایانی حیات یک ستاره دوردست تهیه کرده است.

این عکس‌ها جزئیات بی‌سابقه‌ای را در سحابی حلقه آشکار می‌کند. این سحابی دارای ساختمانی حلقوی متشکل از گازهای تابان است.

این سحابی که حدود ۲۶۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد یک ستاره درحال مرگ را نشان می‌دهد که لایه‌های بیرونی خود را طی انفجاری راهی فضا کرده است.

دانشمندان می‌گویند این تصاویر می‌تواند شناختی عمیق از چرخه حیات ستارگان به دست دهد.

نوشته های مشابه

سحابی حلقه (Ring Nebula)

به گفته دکتر مایک بارلو از سرپرستان مطالعه، این تصاویر علاوه بر ظرائف قابل مشاهده در پوسته رنگارنگ این سحابیِ در حال انبساط، ناحیه درونی اطراف کوتوله سفید مرکزی را «با وضوحی فوق‌العاده» آشکار می‌کند.

«ما شاهد آخرین فصل‌های حیات یک ستاره هستیم، که در واقع شمه‌ای از آینده دور خورشید است. رصدهای تلسکوپ فضایی جیمز وب دریچه تازه‌ای به روی درک این رویدادهای حیرت‌انگیز کیهانی گشوده است.»

«ما می‌توانیم از سحابی حلقه به عنوان آزمایشگاهی برای مطالعه نحوه شکل‌گیری و تکامل سحابی‌های به اصطلاح سیاره‌نما استفاده کنیم.»

سحابی‌های سیاره‌ای – یا سیاره‌نما – نامی است که به قرن ۱۸ بازمی‌گردد، زمانی که ویلیام هرشل منجم بزرگ وقت، شکل مدور آنها را با سیارات اشتباه گرفت.

سحابی حلقه (Ring Nebula) یکی از سحابی‌های معروف سیاره‌نماست که در صورت فلکی لایرا (چنگ رومی) قرار دارد و در ماه‌های تابستان با تلسکوپ‌های خانگی قابل رویت است.

این سحابی زمانی شکل گفت که یک ستاره درحال مرگ بیشتر مواد خود را طی انفجاری راهی فضا کرد.

آلبرت زایلسترا، استاد اخترفیزیک در دانشگاه منچستر، گفت: «جزئیات موجود در این تصاویر حیرت‌انگیز است، بهتر از همه تصاویریست که قبلا از آن داشته‌ایم.»

«همیشه می‌دانستیم که سحابی‌های سیاره‌نما زیبا هستند. اما آنچه اکنون می‌بینیم خیره‌کننده‌ است.»

دکمه بازگشت به بالا