موج جدید کلاهبرداری تلفنی در کانادا با شبیه‌سازی صدا

شبیه سازی صدا ابزار جدید دزدان در کانادا شده است!

موبنا- پارسی خبر کانادا نوشت: مادربزرگ گوشی تلفنی که زنگ می‌خورد را بر می‌دارد. فردی آن سوی خط، ‌خودش را افسر پلیس معرفی می‌کند و می‌گوید: «نوه‌تان به جرم […] بازداشت شده و باید برای آزادیش، ۱۰ هزار دلار وثیقه بگذارید.» پس از چند ثانیه صدای نوه‌اش را می‌شنود که از او درخواست می‌کند این پول را هر چه زودتر واریز کند تا آزاد شود.

آنچه مادربزرگ می‌شنود، تفاوت چندانی با صدای نوه‌اش ندارد و او حتی از اصطلاحات رایج بین خودشان استفاده می‌کند. برای همین مادربزرگ شک نمی‌کند. بلافاصله پول را از حسابش بیرون می‌کشد تا طبق دستورالعمل کلاهبرداران و به خیال خودش، آن را بابت وثیقه به کسی تحویل دهد.

اما دخترش متوجه می‌شود و با مادربزرگ تماس می‌گیرد تا بفهمد ماحرا چه بوده اما او طبق دستورالعمل کلاهبرداران از تعریف ماجرا خودداری می‌کند تا اینکه نوه‌اش تماس می‌گیرد و کشف می‌شود که کل ماجرا یک دسیسه برای سرکیسه کردن او بوده است.

تماس تلفنی با سالمندان و قرار دادن آنها در موقعیتی برای تصمیم‌گیری اضطراری، یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداران در کاناداست. اما مدتی است این شیوه با به‌کارگیری فناوری جدید شبیه‌سازی صدا (voice cloning)، دستخوش تحولی جدی شده است.

کافی است چندین جمله از صدای ضبط شده فرد مورد نظرتان را به یک نرم‌افزار شبیه‌سازی صدا بدهید تا بتواند هر جمله‌ای را با همان صدا، لهجه و لحن بیان کند!

سالانه میلیاردها دلار از طریق شیوه‌های مختلف کلاهبرداری از جیب کانادایی‌ها می‌رود و به نظر می‌رسد «شبیه‌سازی صدا» قرار است این رقم را افزایش دهد.

چه باید کرد؟

 

به سالمندان خانواده در این باره هشدار بدهید. کلاهبرداران معمولا سعی می‌کنند با ایجاد حس اضطرار، فرد را به تصمیم‌گیری سریع وادار کنند. توجه به این موضوع می‌تواند تا حد زیادی جلوی تلاش کلاهبرداران را بگیرد.

همچنین توصیه می‌شود اگر به واقعی بودن تماس شک کردید، آن را قطع کرده و خودتان با شماره همراه آن فرد، تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا