یک زن با حجاب چگونه تاریخ‌ساز فوتبالِ جهان شد؟

فوتبالیست‌های جوان زن و مسلمان در واکنش به حضور موفقیت‌آمیز یک بانوی محجبه در رقابتی بین‌المللی اعلام کرده‌اند که «نهیله بنزینه» پس از تاریخ‌سازی به واسطه حجابش در جام جهانی زنان، الگوی آنها شده است.

موبنا-این فوتبالیست زن ۲۵ ساله و اهل مراکش به اولین بازیکن در تاریخ جام جهانی فوتبال زنان تبدیل شده که در مسابقات بزرگسالان با پوشش اسلامی شرکت کرده است.

این فوتبالیست جوان که در اولین حضور خود در این مسابقات در پیروزی یک بر صفر تیمش مقابل کره جنوبی نقش داشت،‌ حجاب بر سر داشته و با پوشش کامل هم در تمرینات حاضر شده و هم در رقابت‌های جام جهانی به میدان رفته است و با پیروزی در مقابل کره جنوبی توانست اولین پیروزی خود در مسابقات جام جهانی زنان را رقم بزند.

یک زن با حجاب چگونه تاریخ‌ساز فوتبالِ جهان شد؟

 

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، دختران و زنان مسلمان، حجاب را به عنوان نماد عفت رعایت می‌کنند اما بعضا برای شرکت در مسابقات به ویژه رقابت‌های بین المللی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و از پوشش آنها استقبال نشود.

بازی کردن در زمین فوتبال با حجاب برای زنان از سوی فیفا تا سال ۲۰۱۴ میلادی ممنوع بوده است اما از آن زمان به بعد به بازیکنان زن مسلمان اجازه داده شد تا بتوانند با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت کنند.

«یاسمین رحمان» که برای Saltley Stallions در بیرمنگام بازی می‌کند (یکی از تنها باشگاه‌هایی که برای زنان مسلمان در انگلیس طراحی شده است) می‌گوید زمانی که جوان‌تر بوده، هیچ فوتبالیست زن مسلمانی نبوده که به او نگاه کرده و او را الگوی خود قرار دهد.

او به «بی‌بی‌سی نیوزبیت» گفت: من بسیار خوشحال هستم که بالاخره اکنون یک زن فوتبالیست با حجاب در سطح جام جهانی میبینم.

در همین حال یاسمین رحمان که به عنوان یک مهندس عمران مشغول به کار است، اظهار کرده که دوست ندارد چنین صحنه‌هایی در جهان تنها به بنزینه محدود شود.

اوی می‌گوید: من می‌خواهم زنان مسلمان بیشتری را ببینم که چنین اقداماتی انجام می‌دهند.

«اسما حسن»، زن مسلمان دیگری است که سال‌ها سعی داشت فوتبال را تجربه کند اما احساس می کرده که یک ورزش مردانه است.

او می‌گوید: اگر در جوانی کسی مثل بنزینه را دیده بودم، ممکن بود در سنین پایین‌تر من هم به فوتبال بازی کردن ترغیب شوم.

اسما، ضمن ابراز خرسندی از حضور بنزینه‌ی محجبه در فوتبال جام جهانی زنان می‌گوید: او واقعا یک الگو برای ما است.

اسما ۲۶ ساله نیز مانند یاسمین امیدوار است که دیدن این بانوی فوتبالیست مراکشی که با پوشش اسلامی در رقابت‌های جهانی ظاهر شده در نگرش مردم دنیا درباره حجاب تغییر ایجاد کند.

یک زن با حجاب چگونه تاریخ‌ساز فوتبالِ جهان شد؟

 

وی می‌گوید: دیدن حجاب داشتن در چنین سطح بالایی به کشورهای دیگر این امکان را می دهد که دید مثبتی نسبت به حضور زنان محجبه در عرصه‌های جهانی پیدا کنند.

بنابر این گزارش، بدیهی است که عملکرد بنزینه تاثیر زیادی روی بانوان مسلمانی نظیر یاسمین و اسما داشته است.

با این حال حجاب در فوتبال و راه رسیدن به جام جهانی برای بسیاری از زنان مسلمان در دنیا سابقه طولانی و پیچیده‌ای دارد.

۱۶ سال پیش بود که «اسمهان منصور» دختر نوجوان ۱۱ ساله در کنار هم تیمی هایش صف آرایی کرد تا در کانادا فوتبال بازی کند. اما مقامات به او گفتند که اگر بخواهد بازی کند باید حجابش را کنار بگذارد زیرا این برخلاف قوانین تعیین شده توسط فیفا در آن زمان بود. این موضوع به اتحادیه فوتبال کانادا و سپس به خود فیفا رفت که پشت این ممنوعیت ایستاد و حتی یک سیاست رسمی در مورد آن ترسیم کرد.

پس از آن کمپین‌های تبلیغاتی هشدار دادند میلیون‌ها دختر در سراسر جهان ممکن است با وجود این ممنوعیت تبعیضانه از جانب فیفا، از بازی‌ها کنار گذاشته شوند.

از این رو تلاش ها برای دستیابی به نوعی موافقت آغاز شد که در نهایت به زنان مسلمان اجازه داد با حجاب در رقابت‌ها بازی کنند.

با این حال لیگ‌های فوتبال برخی کشورها همچنان محدودیت هایی برای پوشش حجاب دارند. برای مثال دادگاه عالی فرانسه اخیرا تلاش بازیکنان مسلمان برای لغو ممنوعیت حجاب فدراسیون فوتبال فرانسه را رد کرد.

این در حالیست که در سال ۲۰۱۴ میلادی فیفا به طور رسمی به بازیکنان زن اجازه داد تا به دلایل مذهبی در طول مسابقات حجاب داشته باشند. دو سال بعد، در سال ۲۰۱۶، بازیکنان مسلمان برای اولین بار در جام جهانی زنان زیر ۱۷ سال در اردن در یک رقابت فیفا روسری به سر کردند.

برای بسیاری، این نشان دهنده پیشرفت بود و لحظه جام جهانی بنزینه نیز به عنوان گام دیگری به سوی فراگیر شدن از سوی هواداران تلقی می‌شود.

یک زن با حجاب چگونه تاریخ‌ساز فوتبالِ جهان شد؟

 

بنزینه به عنوان نخستین بازیکن محجبه در رقابت جام جهانی فوتبال زنان، امیدها را در دل بسیاری از دختران جوان مسلمان در دنیا برای حضور موفق و افتخارآفرینی در مسابقات بین المللی بیشتر کرد.

بنابر گزارش‌ها، او تنها بازیکنی است که هم در تمرینات و هم در مسابقات محجبه است و در مصاحبه اخیر خود گفته که به انتخاب پوشش اسلامی خود افتخار می‌کند.

کارشناسان می گویند؛ در حالیکه مدعیان غربی پوشش و حجاب اسلامی را مانعی برای ورزش می دانند، ولی در سال های اخیر تعدادی زیادی از زنان مسلمان با حجاب اسلامی در مسابقات مختلف حاضر شده اند و موفقیت‌های بسیاری نیز کسب و این مهم را اثبات کردند که برخلاف مدعیان غربی، حجاب هرگز مانعی برای ورزش و موفقیت نبوده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا