تلاش ژاپنی‌ها، این بار برای ارتقاء در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی

از آنجا که ژاپنی‌ها در ارتقای رتبه دانشگاه‌های خود در رتبه‌بندی های جهانی عملکرد چندان خوبی نداشتند، حال در راستای اصلاح این مساله گام برداشته‌اند.

موبنا- به نقل از آسیا نیوز نت‌ورک، دانشگاه‌های ژاپنی همچنان در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها با مشکل مواجه هستند. به نحوی‌که تنها دو دانشگاه این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که دولت ژاپن یک هدف کمی اعلام کرد و گفت: ژاپن طی ۱۰ سال آینده، حداقل ۱۰ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا خواهد داشت. اما با گذشت ۱۰ سال، امسال شاهد بودیم که دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو تنها دانشگاه‌های ژاپنی بودند که توسط رتبه‌بندی معتبر “تایمز هایر اجوکیشن”(THE) در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. بر این اساس دانشگاه توکیو در رتبه ۳۹ و دانشگاه کیوتو در رتبه ۶۸ دانشگاه‌های دنیا قرار گرفتند.

در سراسر جهان، دانشجویان از این لیست رتبه بندی برای کمک به تصمیم گیری در مورد محل تحصیل در خارج از کشور استفاده می‌کنند.

در  رتبه‌بندی ۲۰۲۳ دانشگاه‌های جهان توسط تایمز، ۱۰۴ کشور و منطقه دنیا با شاخص‌های عملکردی در پنج حوزه تدریس، تحقیق، استنادات، چشم انداز بین المللی و درآمدهای صنعتی ارزیابی شدند. به دانشگاه‌هایی که رتبه هایی پایین‌تر از ۲۰۰ دارند، رتبه‌های انفرادی داده نمی شود و آنها در محدوده‌ای مانند ۲۰۱-۲۵۰ قرار می گیرند.

در حالی که دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در انگلیس و ایالات متحده تمایل دارند در فهرست THE رتبه‌بندی بالاتری داشته باشند، دانشگاه‌های ژاپنی به دلیل تعداد کمتر مقالات تحقیقاتی انگلیسی زبان و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین‌المللی، در زمینه‌های استناد و چشم‌انداز بین‌المللی امتیاز پایین‌تری کسب کردند.

در حال حاضر، تنها ۶ دانشگاه ژاپنی شامل دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه توهوکو، دانشگاه اوزاکا، دانشگاه ناگویا و موسسه فناوری توکیو – در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند.

به منظور به رسمیت شناختن بیشتر بین المللی، دانشگاه متروپولیتن اوزاکا در نظر دارد تا اوایل تابستان امسال یک سایت ویدیویی راه اندازی کند تا سخنرانی هایی را که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، معرفی کند.

این دانشگاه همچنین پرداخت یارانه برای تصحیح مقالات به زبان انگلیسی توسط اعضای هیأت علمی و هزینه‌های مربوط به انتشار اسناد کامل به صورت آنلاین را آغاز کرده است. علاوه بر این، مطالب تبلیغاتی توسط کارکنان بومی انگلیسی زبان تهیه می شود که منجر به فرصت های بیشتری برای پوشش رسانه های خارج از کشور می شود.

بر این اساس، ژاپنی‌ها با انجام اقداماتی اصلاحی، در راستای ارتقای رتبه دانشگاه‌های خود در رتبه‌های جهانی گام برداشته‌اند.

ایسنا

دکمه بازگشت به بالا