میانگین معدل دانش آموزان حدودا ۱۱ است / زنگ خطر تخلیه ژنی بلند شده / دانش آموزان ترجیح می دهند بلاگر شوند

سامان سلامیان، دکترای روانشناسی تربینی و مدرس ریاضی با اعتقاد به این‌که از آثار فقیر شدن جامعه ایران، افت تحصیلی و کاهش شدید نمرات دانش‌آموزان است در ادامه یادآور شده است که میانگین معدل امسال کشور حدود ۱۱ است.

موبنا- سامان سلامیان ، مدرس ریاضی و روانشناس تربیتی گفت: از آثار فقیر شدن جامعه ایران، افت تحصیلی و کاهش شدید نمرات دانش آموزان است. میانگین معدل امسال کشور حدود ۱۱ است. در گذشته نه‌چندان دور، بسیاری از تحصیل کرده ها از خانواده‌های فقرا و قشر متوسط بودند و برای تغییر طبقه اجتماعی خود و خانواده شان تلاش می‌کردند. در حال حاضر برخی مهندسان بخش خصوصی تنها ۱۲ میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کنند! در این شرایط جوان امروزی با چه انگیزه‌ای مهندس شود؟ کارخانه خودروسازان داخلی و آنلاین شاپ‌های نامدار و برنامه‌‌نویسی برای تاکسی اینترنتی، خانه امید فارغ‌التحصیلان است یا مکانی برای پرکردن رزومه‌ای برای مهاجرت جوان امروزی؟ برای خرید یک پراید باید چند سال کارمندی کند؟ 

وی افزود: سن انتظار برای خرید مسکن در تهران به ۹۰ سال رسیده است، پس ترجیح می‌دهد، بلاگر شود. قشر متوسط رو به بالا و مرفه هم که به فکر مهاجرت فرزندانشان افتاده‌اند. حتی مادران زیادی به بهانه مراقبت از فرزند دانش‌آموز دبیرستانی‌اشان به کانادا مهاجرت می‌کنند.

سیاست دولت در سال ۸۴ موجب سقوط آزاد علاقه به رشته ریاضی

او در ادامه گفت: باید نگاه به تاریخ را از سال ۸۴ شروع کنیم، دولت آن‌زمان با انتخاب یک سیاست خاص و اصرار بر اجرای آن ضربه‌های زیادی به نسل‌ جوان ‌وارد آورد. از بین رفتن صنعت، باعث افت علاقه به رشته ریاضی فیزیک شد، رتبه ایران در المپیاد ریاضی و فیزیک جهانی به‌شدت افت کرد، مهندسان به‌سرعت مهاجرت کردند و این اتفاق هم‌اکنون در رشته‌های پزشکی افتاده و پزشکان به‌سرعت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال مهاجرت هستند.

از تخلیه ژنی تا خط فقر

او تاکید کرد: کافی‌ست طی ۱۸ سال گذشته، آمارهایی چون سرانه مصرف لبنیات و پروتئین، خط فقر ، شاخص فلاکت اجتماعی، میزان مهاجرت (بحران تخلیه ژنی جامعه)، سطح IQ  جامعه، میزان بیکاری، تورم و… را بررسی کرد. در یک کلام و در پاسخ باید گفت که «هر روز بهتر از فردا!». همه آمارهای فوق قابل دسترسی است.

سلامیان گفت: البته  نباید جوانان را ناامید کرد و این جملات صرفاً برای مسئولان است که درمان مشکلات به‌صورت اورژانس انجام شود.

او در ادامه تاکید کرد: معتقدم فرآیند مدیریتی جامعه طی ۱۸ سال گذشته و جدای از این‌که کدام دولت برسر کار بوده است را می‌توان به‌عنوان یک کورس دانشگاهی تدریس کرد، از این جهت که این همه اشتباه بسیار آموزنده است. بی‌پولی در بی‌انگیزگی، بی‌تدبیری و هزار «بی» دیگر تأثیر مهمی دارد. علت اصلی بی‌انگیزه شدن نسل جوان، این است که چشم‌انداز روشنی از آینده نمی بیند‌. متأسفانه با کم‌رنگ شدن ایمان، روحیه جهادی و انقلابی مسیر به‌سمتی رفته که بسیاری  فکر می‌کنند که  پول که باشه همه چیز هست؛ اما بی پولی باعث می‌شود، اولویت‌ها تغییر کنند و جمله معروف: «فقر احمق می‌کند» رخ دهد. گاهی اوقات برخی برای فرار از فقر درس می‌خوانند و برخی هم به فعالیت‌های دیگر گرایش پیدا می‌کنند. وجود سرانه مالی بالا در جامعه باعث می‌شود امیدواری به آینده بیشتر شود.

کاش اعداد رشد اقتصادی و فلاکت اجتماعی و مهاجرت نخبگان و شفافیت اقتصادی را ملاک قرار می دادید

این روانشناس تربیتی در ادامه با ارائه مثالی توضیح داده است که عربستان ، نمونه بارز این سال‌هاست. این کشور با تغییر خوب در ساختار فکری و امیدوارسازی جامعه سبب تیزهوش سازی دانش‌آموزان شده است‌. به‌عنوان مثال دعوت از رونالدو به‌عنوان یک کار سمبلیک برای دیده شدن عربستان در جهان. در همه حوزه‌های صنعت و اقتصاد، این‌ قبیل کارها هر کدام به‌صورتی، انجام شده است.

وی در پایان گفت: فقر باعث می‌شود، جامعه به سمت کم هوش شدن پیش برود. ای کاش تنها همین معیارهای کمّی را ملاک قرار می‌دادیم؛ مانند عدد رشد اقتصادی، تورم، ضریب جینی، عدد فلاکت، رتبه مهاجرت نخبگان، رتبه شفافیت اقتصادی، رتبه آزادی بیان و…. در آن صورت با ایران متفاوتی روبرو بودیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا