کروکودیل روسی در جنگ سوریه کامل تر شد! (+فیلم و عکس)

در جنگ اخیر سوریه، هلیکوپتر می-۳۵ام عملکرد خوبی نداشت که درخواست فوری وزارت دفاع روسیه برای ارائه نسخه ای جدید برای حل کردن مشکلات موجود را به همراه داشت.

موبنا هلیکوپتر میل می-۳۵ یک نسخه عمیقا مدرن شده از هلیکوپتر افسانه ای میل می-۲۴ است. به دلیل شکل خاص بدنه و قدرت رزمی قابل توجه، خلبانان به هلیکوپتر می-۲۴ لقب “کروکودیل” داده اند.

هلیکوپتر می-۲۴/۲۵ توانایی های خود را در میدان نبرد ثابت کرده و نه تنها خلبانان نظامی از کشورهای دوست با اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه امروز، بلکه توسط محافل نظامی ناتو نیز تحسین شده است.

اما در جنگ اخیر سوریه، هلیکوپتر می-۳۵ام عملکرد خوبی نداشت که درخواست فوری وزارت دفاع روسیه برای ارائه نسخه ای جدید برای حل کردن مشکلات موجود را به همراه داشت.

افزون بر مشکلاتی در سامانه های اویونیک، سامانه های هدف‌گیری یا ثبات پیشرانه هنگام فعالیت در آب و هوای داغ، می-۳۵ام یک مشکل بزرگ دیگر نیز داشت. این هلیکوپتر قدرت مانور بسیار ضعیفی دارد که مقایسه آن حتی با هلیکوپتر ترابری چند منظوره می-۸/۱۷ را به همراه داشت. میل-۳۵ام کند و سنگین است و به عنوان یک هلیکوپتر جنگی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیست.

 

 

معرفی هلیکوپتر میل می-۳۵پی برای رفع مشکلات می-۳۵ام

با توجه به تجربیات کسب شده در میدان نبرد سوریه، هلیکوپتر میل می-۳۵پی (Mil Mi-35P) متولد شد. این هواگرد در اصل یک می-۲۴پی با برخی تجهیزات الکترونیکی می-۳۵ام همراه با بروزرسانی های دیگر است. می-۳۵پی با نام مستعار “فینیکس” به معنای ققنوس شناخته می شود. این هلیکوپتر بهبودهای قابل توجهی داشته است که از آن جمله می توان به یک ایستگاه مشاهده و نظارت با یک دوربین حرارتی ماتریسی، دوربین رنگی وضوح بالا، فاصله‌یاب لیزری، و عینک های دید در شب اشاره کرد.

هلیکوپتر میل-35پی

این به روزرسانی های جدید به ناوگان می-۳۵پی اجازه می دهد تا اهداف را در هر زمانی از شبانه روز در فاصله ای تا ۱۰ کیلومتر نابود کند. این هلیکوپتر با کابینی زره‌پوش و شیشه های ضد گلوله محافظت می شود. هلیکوپتر می-۳۵پی دارای پوشش جدیدی است که دمای اگزوز را برای دفاع در برابر موشک های پدافند هوایی جستجوگر حرارتی کاهش می دهد.

در صورت درخواست مشتری، سامانه محافظت فعال می تواند به پرتو لیزر نیز مجهز شود که موشک های دشمن را دفع کرده و مسیر آنها را منحرف می کند. می-۳۵پی به جدیدترین سامانه خلبان خودکار نیز مجهز شده است.

تسلیحات و ویژگی های هلیکوپتر میل می-۳۵پی

تسلیحات هلیکوپتر می-۳۵پی افزون بر دو توپ ۲۳ میلیمتری و موشک های هوا به سطح غیر هدایت شونده اس-۸ می تواند با استفاده از نقاط اتصال سلاح بیرونی گسترش یابد. از جمله دیگر موارد می توان به نصب توپ ۲۳ میلیمتری اضافی، موشک اس-۱۳ غیرهدایت شونده، و موشک هدایت شونده ضد تانک آتاکا یا ویخر-۱/۱ام (Vikhr-1/1M) اشاره کرد. با توجه به نیاز مشتری، مجموعه سلاح می تواند هرچه بیشتر گسترش یابد.

هلیکوپتر میل-35پی

بیشینه وزن هنگام برخاست هلیکوپتر می-۳۵پی برابر با ۱۱.۵ تن و برد پروازی آن ۴۵۰ کیلومتر است. این هلیکوپتر توسط سه خدمه شامل فرمانده، خلبان و افسر فنی مدیریت می شود.

به طور رسمی، می-۳۵، می-۲۸ و انواع آن به عنوان هلیکوپترهای تهاجمی در نظر گرفته می شوند. با این وجود، می-۳۵پی عملکردهای اضافی بیشتری دارد. این هلیکوپتر دارای محفظه حمل مسافر نیز است که می تواند هشت سرباز با تجهیزات کامل جنگی را در خود جای دهد. با درهای تعبیه شده در دو طرف بدنه هلیکوپتر، امکان استفاده از مسلسل های سنگین افزون بر تسلیحات استاندارد نیز وجود دارد.

همچنین، می-۳۵پی می تواند باری به وزن تا ۲.۴ تن روی یک قلاب بیرونی حمل کند. از این هلیکوپتر همراه با تجهیزات جستجوی رادیویی می توان برای انجام ماموریت های جستجو و نجات نیز استفاده کرد. در شرایطی که تخلیه اضطراری نیاز است می-۳۵پی می تواند بسیار مفید باشد.

یکی دیگر از بهبودهای صورت گرفته در هلیکوپتر می-۳۵پی به ارابه فرود جمع شونده آن باز می گردد. از نقطه نظر آیرودینامیکی، جمع شدن ارابه فرود در بدنه به افزایش سرعت هلیکوپتر کمک می کند.

هلیکوپتر میل-35پی

می-۳۵پی می تواند با بیشینه سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. در مقام مقایسه بیشینه سرعت می-۲۸ان‌ئی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است. در شرایطی که اختلاف ممکن است کم به نظر برسد اما در میدان جنگ شدید برای یک هلیکوپتر قابل توجه است. افزون بر این، ارابه فرود جمع شونده خطر کمتری برای نیروهای چترباز ایجاد می کند.

تجربه استفاده از می-۲۴ در میدان نبرد و تمرینات در شرایط مختلف آب و هوایی و طبیعی کارایی این هلیکوپتر را به اثبات رسانده است. در مقایسه با می-۲۴، مدل می-۳۵پی دارای تجهیزات مدرن و قابل اعتمادتر است. این امر تطبیق‌پذیری هلیکوپتر هنگام عملیات دور از پایگاه را تضمین می کند.

هلیکوپتر میل-35پی

هلیکوپتر میل-35پی

هلیکوپتر میل-35پی

هلیکوپتر میل-35پی

 منبع: مجله تصویری سلاح

دکمه بازگشت به بالا