شیر قرمز رنگ فلامینگو برای جوجه هایش! (+فیلم و عکس)

در برخی گونه ها مانند کبوترها و فلامینگوها، هم پرنده نر و هم پر ماده می توانند برای مراقبت از جوجه ها شیر چینه دان تولید کنند. در گونه های دیگر مانند پنگوئن های امپراتور فقط یک پرنده والد شیر چینه دان تولید می کند.

موبنا – فلامینگوها به واسطه رنگ صورتی متمایز پرها و نحوه حرکت خود شناخته شده هستند. آنها همچنین به واسطه نحوه تغذیه جالب توجه جوجه های خود مشهور هستند. فلامینگوها برای تغذیه جوجه های خود ماده ای را تولید می کنند که به نام شیر محصول یا شیر چینه دان (Crop milk) شناخته می شود.

 

 

فلامینگوها به واسطه رنگ صورتی متمایز پرها و نحوه حرکت خود شناخته شده هستند. آنها همچنین به واسطه نحوه تغذیه جالب توجه جوجه های خود مشهور هستند. فلامینگوها برای تغذیه جوجه های خود ماده ای را تولید می کنند که به نام شیر محصول یا شیر چینه دان (Crop milk) شناخته می شود.

برخلاف شیر پستانداران، شیر چینه دان که به نام شیر پرنده نیز شناخته می شود دارای کلسیم یا کربوهیدرات نیست. ترکیب دقیق شیر چینه دان به گونه پرنده و رژیم غذایی پرنده والد بستگی دارد.

شیر چینه دان رنگ های مختلفی دارد که از سفید مایل به زرد تا خاکستری، بژ و برای فلامینگو قرمز روشن را شامل می شود. این ماده حاوی مواد مختلفی از جمله موارد زیر است:

– چربی

– پروتئین

– مواد معدنی

– آنتی اکسیدان ها

– پادتن ها

– باکتری ها

شیر محصول فلامینگو

جوجه ها تا زمانی که قادر به خوردن غذاهای دیگر باشند با شیر چینه دان تغذیه می شوند. پرندگان بالغ ممکن است به تدریج غذاهای دیگر را به رژیم غذایی جوجه ها اضافه کنند تا از شیر چینه دان گرفته شوند.

در برخی گونه ها مانند کبوترها و فلامینگوها، هم پرنده نر و هم پر ماده می توانند برای مراقبت از جوجه ها شیر چینه دان تولید کنند. در گونه های دیگر مانند پنگوئن های امپراتور فقط یک پرنده والد شیر چینه دان تولید می کند.

شیر چینه دان نه تنها حاوی مواد مغذی برای تغذیه جوجه ها، بلکه حاوی ویژگی های سازنده سیستم ایمنی با کمک آنتی اکسیدان ها و پادتن ها از پرندگان والد است. باور بر این است که شیر چینه دان نقش مهمی در رشد سلامت پرندگان جوان ایفا می کند.

شیر چینه دان فلامینگوها

شیر محصول فلامینگو

فلامینگوها شیر چینه دان را از طریق غدد ویژه ای که در قسمت بالایی دستگاه گوارش آنها قرار دارد، تولید می کنند. هورمون پرولاکتین تولید شیر چینه دان را در فلامینگوها تحریک می کند. جوجه فلامینگوها تا زمانی که امکان تغذیه با غذای جامد را پیدا کنند، با این ماده تغذیه می شوند. حدود دو ماه طول می کشد تا فلامینگوهای جوان به اندازه کافی رشد کنند تا امکان خوردن غذای پرنده های بالغ را داشته باشند.

به واسطه رنگ قرمز روشن شیر چینه دان فلامینگوها، در برخی ویدئوها ممکن است این گونه به نظر برسد که پرنده های بالغ درگیر رفتاری خشونت آمیز شده اند، اما واقعیت چیز دیگری است. به عنوان نمونه، در یک ویدیو که بسیار پر بازدید شده بود، این گونه به نظر می رسید که یکی از پرنده های والد سر پرنده دیگر را سوراخ کرده و جوجه را با خون تغذیه می کند. اما در واقع، از سر پرنده دیگر به عنوان واسطه ای برای دادن شیر چینه دان به جوجه استفاده می شد.
رنگ قرمز شیر چینه دان فلامینگو به واسطه سطوح بالای کاروتنوئیدها از جمله کانتاگزانتین (Canthaxanthin) است که این رنگدانه ها عامل رنگ صورتی متمایز فلامینگوها نیز محسوب می شوند.

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا