ام۷۲ لاو؛ سلاح جنگ ویتنام که ۱۰۰۰۰ قبضه آن به اوکراین ارسال شده! (+فیلم و عکس)

ام۷۲ لاو شبیه به سلاح ضد تانک ای‌تی۴ است. این یک سلاح دوش پرتاب لوله ای شکل یک بار مصرف است. با برد موثر ۲۰۰ متر، ام۷۲ لاو با خرج زره‌شکاف نیرومند خود می تواند به زره ۱۲ اینچی نفوذ کند.

موبنا – برای مقابله با واحدهای زرهی روسیه، متحدان غربی کشور اوکراین سلاح های ضد تانک مختلفی را در اختیار این کشور قرار داده اند. سلاح ضد تانک سبک ام۷۲ (M72 Light Anti-Tank Weapon) که به اختصار ام۷۲ لاو (M72 LAW) نامیده می شود، از نمونه هایی است که در تعداد زیاد به اوکراین اهدا شده است.

ام۷۲ لاو سلاح جدیدی نیست، اما توانایی های خود را بارها در میدان نبرد ثابت کرده است. کانادا (۴۵۰۰ قبضه)، نروژ (۲۰۰۰ قبضه) و دانمارک (۲۷۰۰ قبضه) از جمله کشورهایی بوده اند که این سلاح را به اوکراین اهدا کرده اند.

 

 

آشنایی با سلاح ام۷۲ لاو

ام۷۲ لاو شبیه به سلاح ضد تانک ای‌تی۴ است. این یک سلاح دوش پرتاب لوله ای شکل یک بار مصرف است. با برد موثر ۲۰۰ متر، ام۷۲ لاو با خرج زره‌شکاف نیرومند خود می تواند به زره ۱۲ اینچی نفوذ کند.

ام۷۲ لاو نسخه ای قابل حمل و سبک از یک پرتابگر راکت ۶۶ میلیمتری است. طول این سلاح در حالت غیرمسلح ۶۳۰ میلیمتر و در حالت مسلح شده ۸۸۱ میلیمتر است. سرعت دهانه ام۷۲ لاو برابر با ۱۴۵ متر بر ثانیه است.

سلاح ضد تانک ام72 لاو

ام۷۲ لاو: تاریخچه سلاح

ام۷۲ لاو از اوایل دهه ۱۹۶۰ به ویژه برای مقابله با تانک های سبک شوروی در اروپا خدمت خود را آغاز کرد. این سلاح در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و به عنوان یک سامانه موشکی یکبار مصرف با توانایی از کار انداختن تانک با یک شلیک، در آن زمان محصولی نوآورانه محسوب می شد.

سربازان آمریکایی طی جنگ ویتنام از ام۷۲ لاو برای نفوذ و تخریب سنگرهای دشمن استفاده می کردند. اما عملکرد نه چندان موثر در برابر تانک های ارتش ویتنام شمالی و برخی نواقص موجب شد تا بهبود عملکرد و طراحی این سلاح در دستور کار قرار بگیرد.

از آن زمان، با معرفی چندین نسخه جدید، سلاح لاو نسبت به مدل اولیه بهبودهای چشمگیری را تجربه کرده است. نسخه های ارتقا یافته ام۷۲ لاو در میدان های نبرد از جمله در افغانستان و عراق عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

سلاح ضد تانک ام72 لاو

ام۷۲ لاو در دوران مدرن همچنان مورد توجه است

از سلاح سبک ام۷۲ لاو نه تنها علیه تانک (با استفاده از گلوله های ضد تانک با قابلیت انفجار قوی)، بلکه علیه ساختمان ها و خودروهای زرهی سبک‌تر مانند نفربرها نیز استفاده می شود. ام۷۲ لاو توازن خوبی بین وزن و اندازه برای اثربخشی در میدان نبرد را ارائه می کند.

ام۷۲ گزینه خوبی برای مقابله با نیروهای دشمن در برد نزدیک تا متوسط محسوب می شود. این سلاحی با قابلیت استفاده سریع و آسان است و به عنوان گزینه ای سرکوب کننده و در عین حال، دقیق و مرگبار در نظر گرفته می شود.

سلاح ضد تانک ام72 لاو

استفاده از ام۷۲ آسان است

شلیک با ام۷۲ لاو ساده است و گزینه خوبی برای آموزش مبارزان کم تجربه اوکراینی مانند نیروهای ذخیره دفاعی محسوب می شود. آماده‌سازی این سلاح برای شلیک شامل کشیدن سوزن مسلح کردن، برداشتن درپوش عقب، گرفتن قسمت عقب سلاح و کشیدن برای باز شدن کامل لوله، قرار دادن دسته ماشه روی حالت مسلح، نشانه گیری و شلیک می شود. فشار گاز برای راکت ۶۶ میلیمتری بقیه کار را انجام می دهد.

سلاح ضد تانک ام72 لاو

ام۷۲ سبک و مرگبار است

نکته مهم درباره ام۷۲ لاو قابل حمل بودن آن است. این سلاح ضد تانک تنها ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد. سربازان می توانند آن را با یک بند روی دوش خود حمل کنند، در شرایطی که سلاح اصلیشان را نیز آماده نبرد نگه می دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بارها از کشورهای غربی خواستار دریافت مهمات ضد تانک شده است، اگرچه وی سلاح های هدایت شونده مدرن مانند سامانه شلیک کن و فراموش کن جاولین را ترجیح می دهد.

اما ام۷۲ لاو به عنوان گزینه ای ارزان‌تر، قابل حمل‌تر، و ساده برای استفاده همچنان می تواند سلاحی موثر برای مقابله با نیروهای روسیه باشد. تا زمانی که در برد مناسب استفاده شود، راکت انداز سبک ام۷۲ لاو می تواند برای تانک ها و خودروهای زرهی دشمن مرگبار باشد.

سلاح ضد تانک ام72 لاو

سلاح ضد تانک ام72 لاو

سلاح ضد تانک ام72 لاو

سلاح ضد تانک ام72 لاو

 

 منبع: مجله تصویری سلاح
دکمه بازگشت به بالا