دانشگاه تگزاس: تحول در نظارت بر سلامت قلب با ئی-تتو(+عکس)

دستگاه ئی-تتو دو جنبه کلیدی برای سلامت قلب را اندازه گیری می کند که شامل الکتروکاردیوگرام (ئی‌سی‌جی) و سایزموکاردیوگرام (اس‌سی‌جی) می شود.

موبنا – تیمی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آستین یک دستگاه پزشکی انعطاف‌پذیر و پوشیدنی ساخته اند که می تواند مبارزه با بیماری قلبی را متحول کند. این دستگاه که یک تتوی الکترونیکی یا ئی-تتو (e-Tattoo) نامیده می شود می تواند به سینه متصل شده تا به طور مداوم بر قلب نظارت کند.

ئی-تتو بی سیم و متحرک است زیرا دارای مدارهای فعال و حسگرهای کوچکی است که با اتصالات قابل کشش به هم متصل شده اند. وزن این دستگاه تنها ۲.۵ گرم است و به راحتی می توان آن را با پانسمان پزشکی پوشید. نیروی مورد نیاز ئی-تتو توسط یک باتری به اندازه سکه یک پنی تامین می شود که بیش از ۴۰ ساعت دوام آورده و به بیماران روشی آسان و بدون مزاحمت برای نظارت بر سلامت قلب خود ارائه می کند.

ئی-تتو؛ دو اندازه گیری کلیدی برای تصویری جامع از سلامت قلب

تحول در نظارت بر سلامت قلب با ئی-تتو

دستگاه ئی-تتو دو جنبه کلیدی برای سلامت قلب را اندازه گیری می کند که شامل الکتروکاردیوگرام (ئی‌سی‌جی) و سایزموکاردیوگرام (اس‌سی‌جی) می شود. مورد نخست، برای بررسی سیگنال الکتریکی قلب و مورد دوم برای ارزیابی سیگنال آکوستیک از دریچه های قلب است.

نوشته های مشابه

الکتروکاردیوگرام را می توان با استفاده از دستگاه های همراه مانند ساعت های هوشمند اندازه گیری کرد، و سایزموکاردیوگرام با استفاده از یک گوشی پزشکی (استتوسکوپ) قابل ارزیابی است. در حال حاضر، هیچ گزینه متحرکی وجود ندارد که قابلیت اندازه گیری هر دو مورد را داشته باشد.

با ادغام هر دو اندازه گیری، پروفایل قلب جامع‌تر و کامل‌تری شکل می گیرد که امکان اندازه گیری فواصل زمانی قلبی که یک شاخص قابل توجه برای بیماری قلبی و مسائل دیگر است را فراهم می کند.

پنج فرد سالم با این دستگاه در محیط زندگی روزانه خود آزمایش شدند و در مقایسه با گزینه های نظارتی موجود، میزان خطای پایینی مشاهده شد. مرحله بعدی شامل آزمایش های بیشتر و تایید نتایج اولیه همراه با گسترش استفاده از دستگاه به جمیعت متنوع افراد بیمار است.

پیامدهای پیشگیری از بیماری قلبی

تحول در نظارت بر سلامت قلب با ئی-تتو

بیماری قلبی از جمله دلایل اصلی مرگ و میر افراد در جهان محسوب می شود، و دستگاه ئی-تتو از این پتانسیل بالایی برای کمک به مبارزه با این مساله برخوردار است. این دستگاه امکان نظارت بدون وقفه و قابل حمل بر قلب فراتر از محدوده یک مرکز پزشکی را فراهم کرده، به تشخیص زودهنگام علائم هشدار دهنده بیماری قلبی و تسهیل تشخیص و درمان سریع کمک می کند.

به گفته نانشو لو، استاد دپارتمان هوافضا و مکانیک مهندسی و نویسنده ارشد مطالعه، اگر بتوان این کار را انجام داد، ۸۰ درصد از بیماری های قلبی قابل پیشگیری است. دستگاه ئی-تتو امکان نظارت غیر تهاجمی با قابلیت اندازه گیری جامع شاخص های مهم قلبی را فراهم کرده که می تواند به پزشکان در درک بهتر سلامت قلب افراد و به طور بالقوه پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

این مطالعه در Advanced Electronic Materials منتشر شده است.

 منبع: عصرایران

دکمه بازگشت به بالا