تولید نهال گردو ژنوتیپ ایرانی امید بخش برای کشاورزان تمام نقاط کشور ایران

تولید نهال گردو به صورت ژنوتیپ باعث شده تا تنوع زیادی به درختان گردو وارد شود، از این رو تعداد گردوهای تولید شده در دهه‌های گذشته در کشور ما نه تنها افزایش چشمگیری پیدا کرده، بلکه کیفیت میوه گردو به صورت روز افزون ارتقا پیدا کرده است، همین امر باعث شده تا خرید و فروش میوه گردو نه تنها در کشور ما و صادرات آن به بازار خارجی ارزآوری مناسبی برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.

نهالستان‌های مقتدر و تولید کننده که اقدام به تولید نهال گردو ژنوتیپ اصلاح شده در کشور ایران کردند، باعث شده تا صفات ارزشمندی برای این نهال ایجاد کرده و کار باغداران برای مراقبت و نگهداری کردن از آنها راحت کند، محققان دانشگاه پدرو با توجه به ارزیابی مورفولوژیکی و پومولوژیکی که بر روی ۳۶۲ نهال گردوی ژنوتیپ انجام دادند، نشانگر این است که حدود ۱۰ الی ۱۱ رقم نهال گردو اصلاح شده تولید شده در کشور ما نیز جزو این نهال گردو برتر دنیا قرار گرفته است.

فاکتورهای مهم برای ارزیابی نهال گردو ژنوتیپ

دانشمندان برای اینکه بتوانند نهال گردو را از لحاظ ژنوتیپ و میزان کیفیت آنها مورد بررسی قرار بدهند، فاکتورهای مهمی برای خود در نظر گرفتن از جمله آن فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن مغز گردو: مطمئنا یکی از فاکتورهایی که نشانگر کیفیت بالای میوه گردو است به وزن مغز گردو مربوط نی‌شود، اگر گردو سنگین باشد ولی درصد بیشتر آن مربوط به غلاف گردو بوده و مغز آن وزن کافی نداشته باشد، نشان از بی‌کیفیتی بودن گردو است.

ضخامت غلاف گردو: در یک گردو هرچه ضخامت غلاف گردو کمتر باشد و پوست آن کاغذی باشد به همان اندازه کیفیت بالایی دارد.

رنگ مغز گردو: برای تهیه آجیل لوکس و تازه خوری از گردو استفاده می‌شود که رنگ روشن و مایل به سفید داشته باشد، برای صادرات معمولاً گردو‌های مغز روشن تر و با کیفیت‌تر هستند.

خود سازگاری بالا: از نظر دانشمندان و مهندسین گیاهپزشکی گونه‌هایی از نهال گردو که دارای خود سازگاری بالا باشند نسبت به نهال‌های دیگر کیفیت بیشتری دارند، این نهال‌ها جهت تولید میوه گردو احتیاج به رقم گرده افشانی ندارند.

محتوای روغن: از نظر دانشمندان مغز گردو که دارای درصد روغن بیشتر و چربی بیشتری داشته باشد، باکیفیت‌تر بوده همچنین چربی روغن گردو حاوی امگا ۳ و اسید چرب غیر اشباع است.

شکل میوه گردو: هرچه میوه گردو کروی شکل و تخم مرغی شکل‌تر بوده، اندازه آن درشت‌تر باشد به همان اندازه با کیفیت‌تر است.

طعم هسته گردو: مطمئنا یکی از مولفه‌های اصلی برای مشخص کردن کیفیت هسته گردو طعم آن است.

مشخص کردن ارقام برتر نهال گردو در کشور ایران

البته در کشور ایران نیز مطالعات بسیار زیادی بر روی ارقام نهال گردو انجام شده است تا بتوانند بهترین نژاد را شناسایی و برای کاشت به کشاورزان معرفی کنند، شرکت برتر نهال در این ضمینه پیش گام بوده است، از آنجایی که اقتصاد کشاورزان کشور ایران ضعیف است، کمک کردن به آنها جزو وظایف اصلی مدیران نهالستان معتبر و شناخته شده است، پس آنها باید نهال میوه سازگار و باکیفیت اصلاح شده را در اختیار کشاورزان و باغداران قرار بدهند.

خوشبختانه تنوع نژادی که در نهال گردو کشور ایران وجود دارد، برخی از آنها بومی خود کشور بوده و برخی دیگر وارداتی از کشورهای خارجی است، بنابراین دست محققان ایرانی را در این زمینه باز گذاشته تا برای آنها انواع آزمایشات و مطالعات اساسی را انجام بدهند، طبق مطالعات، نهال‌های اصلاحی و پیوندی بهتر از نهال‌های بذری جواب می‌دهند.

پس به عنوان یک کشاورز سعی کنید قبل از خرید نهال گردو [https://bartarnahal.ir/walnut-seedlingsحتماً اطلاعات جامع و دقیق در مورد نژاد آن و نحوه تکثیر و تولید نهال گردو به دست بیاورید تا بتوانید از باکیفیت بودن نهال گردو خریداری شده اطمینان داشته باشید، البته اگر شما نهال گردو را از نهالستان معتبر و شناخته شده که مجوز رسمی خود را از سازمان وزارت جهاد کشاورزی گرفته باشد، هیچ دغدغه خاطری در این زمینه نخواهید داشت.
تولید نهال گردو ژنوتیپ ایرانی امید بخش برای کشاورزان تمام نقاط کشور ایران
 مشخصات ظاهری نهال گردو با کیفیت

شما برای خرید نهال دو روش پیش رو دارید:

  •  مراجعه کردن به یک نهالستان معتبر
  • مراجعه کردن به سایت یک نهالستان معتبر

اگر به صورت حضوری می‌خواهید نهال گردو را خریداری کنید حتماً به ظاهر آن کاملاً به دقت داشته باشید:

  • نهال خریداری شده حتما بین یک الی دو سال باشد، معمولاً قسمت فوقانی نهال یک الی دو ساله نیم تا یک متر است، البته باید به ریشه‌های آن نیز توجه کنید که کاملا سوا از یکدیگر بوده و اصلاً به هم گره نخورد.
  • در قسمت ریشه هیچگونه گره خوردگی، زخم، سیاه شدگی، سوختگی و کپک زدگی وجود نداشته باشد.
  • به تنه درخت گردو دقت داشته باشید تا کوچکترین زخم و حشره بر روی آن وجود نداشته باشد.

زمانی که قادر به خرید حضوری از نهالستان نیست و میخواهید آن را به صورت آنلاین و غیر حضوری از سایت نهاد و معتبر مانند برتر نهاد خریداری کنید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • نهالستان مرجع حتماً مجوز دار باشد.
  • نهال خریداری شده حتما شناسه داشته باشد.
  • نهال خریداری شده با تضمین کیفیت و کارت گارانتی تحویل داده شود.

معرفی چهار رقم از نهال اصلاحی در فروش گردو در کشور

مطمئناً بیشتر کشاورزان که به دنبال خرید نهال گردو اصلاحی و ژنوتیپ هستند، همواره سعی می‌کنند تا بهترین نهال سازگار با محیط و منطقه باغ خود را شناسایی و به خرید نهال گردو بپردازند، البته باید در ابتدا بگوییم نهال گردو به دو دسته زود گل و دیرگل تقسیم‌بندی می‌شود، به طور کل بخواهیم ۴ نهال معروف و پرفروش را معرفی کنیم عبارتند از:

  •  نهال گردو ژنوتیپ برتر
  • نهال گردو پیوندی چندلر
  • نهال گردوی اسرائیلی
  • نهال گردو فرنور

طول عمر نهال‌های خوب برحسب مدیریت کشاورزی حداقل به صد سال می‌رسد و بیشتر از آن نیز عمر اقتصادی دارد باردهی آن‌ها معمولاً بین ۴ تا ۶ تن در هکتار است، ولی نهال ژنوتیپ پالیز بیشتر از ۶ تن باردهی گردوی خشک دارد، نهال‌های معروف معرفی‌شده جزو نهال‌های زودبازده قرار داشته و معمولا اولین و دومین سال کاشت باردهی خود را شروع می‌کنند.

منبع : https://shop.arborday.org/black-walnut

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده یکی از مراحل مهم برای احداث باغ تجاری و مدرن خرید نهال گردو با کیفیت و تضمین شده است، از این رو توصیه می‌کنیم جهت خرید نهال گردو حتماً از متخصصین مربوطه راهنمایی و مشاوره لازم را کسب کنید اگر به دنبال مشاوره رایگان هستید.

لازم به ذکر است که هر کدام از ارقام نهال‌های گردو برای منطقه‌ی خاصی کاشت می‌شود برای مثال نهال گردو فرنور در مناطق با ارتفاعات ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر بهتر جواب می‌دهد برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های موجود در تماس باشید.

راه های ارتباطی :

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا