آسمانخراشی شبیه کعبه در ریاض (+فیلم و عکس)

آسمانخراش مکعب یکی از چندین پروژه عظیمی است که در حال حاضر عربستان برای ساخت آن سرمایه گذاری کرده و تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور را هدف قرار داده است.

موبنا – دولت عربستان طرح خود برای ساخت آسمانخراشی مکعبی شکل به ارتفاع ۴۰۰ متر به نام “مکعب” را در ریاض ارائه کرده است.

این طرح توسعه شهری -۱۹ کیلومتر مربع- در شمال غربی مرکز ریاض ساخته خواهد شد و به عنوان نقطه عطف جدید در پایتخت عربستان معرفی می شود.

 

 

آسمانخراش مکعب؛ چهره جدید ریاض

این طرح که به عنوان “چهره جدید ریاض” توصیف می شود، اطراف سازه مکعب که یکی از بزرگترین سازه های ساخته شده در جهان خواهد بود، شکل می گیرد.

سازه مکعب ۴۰۰ متر ارتفاع خواهد شد که آن را به طور رسمی به یک آسمانخراش تبدیل می کند و پهنای آن نیز ۴۰۰ متر است.

در نمای ساختمان مکعب فرم های مثلثی روی هم قرار می گیرند که بر گرفته از سبک معماری مدرن است. این سازه شامل دو میلیون متر مربع فروشگاه، جاذبه های فرهنگی و گردشگری خواهد بود و دارای یک فضای آتریوم تقریبا تمام قد است که شامل یک برخ مارپیچ می شود.

آسمانخراش مکعب عربستان

آسمانخراش مکعب بخشی از منطقه گسترده‌تر مربع را تشکیل می دهد که طرح آن توسط شرکت توسعه مربع جدید عربستان ارائه شده است.

این طرح شامل ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و ۹ هزار اتاق هتل به همراه بیش از ۹۸۰ هزار متر مربع فروشگاه و ۱.۴ میلیون متر مربع فضای اداری خواهد بود.

همچنین این طرح شامل ۸۰ مکان تفریحی و فرهنگی، دانشگاه فناوری و طراحی، یک تئاتر چند منظوره و یک موزه نمادین خواهد بود.

آسمانخراش مکعب عربستان

سازه مکعب با بهره‌مندی از معماری شاخص و پیشرفته و همچنین حضور فناوری های روز مانند متاورس، به عنوان یک مقصد متفاوت می تواند افراد را در تجربه ای بی نظیر از  ماجراجویی در دنیای واقعی و مجازی  غوطه‌ور سازد. طراحان از واژه غوطه‌ور برای تعریف آن استفاده می کنند زیرا به عنوان ترکیبی از واقعیت و دیجیتال مجازی با انبوهی از هولوگرام ها امکان تجربه حضور در سیاره مریخ یا اعماق آب را برای افراد فراهم می کند.

به گفته دولت عربستان، این پروژه قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود. شباهت این طرح به کعبه نیز در نوع خود نظر مخاطبان را جلب کرده است!

آسمانخراش مکعب یکی از چندین پروژه عظیمی است که در حال حاضر عربستان برای ساخت آن سرمایه گذاری کرده و تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور را هدف قرار داده است. شناخته شده‌ترین و بحث برانگیزترین نمونه در این زمینه پروژه نیوم (Neom) است که شامل ساخت یک مگاسیتی خطی به طول ۱۷۰ کیلومتر می شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا