محققان: نوشیدنی گازدار باعث ریزش موی زودرس می‌شود

نتایج تحقیقات نشان داده که نوشیدن حتی یک قوطی از یک نوشیدنی در روز می تواند خطر ریزش موی زودرس را افزایش دهد.

موبنا – مطالعه جدید ریزش موی زودرس را با مصرف نوشابه های گازدار مرتبط کرده است. طبق گفته سرویس سلامت همگانی(NHS)، ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز اغلب بدون اینکه متوجه شوید طبیعی است. محققان دانشگاه چینهوا در پکن دریافته‌اند که خطر ریزش مو با نوشیدن حتی یک قوطی یا بطری نوشیدنی گازدار در روز افزایش می‌یابد.

وبگاه هلث‌لاین  نوشت که این امر می‌تواند به این دلیل باشد که مصرف زیاد قند باعث تحریک مسیرهای پلیول و منجر به ریزش مو می‌شود.

انجمن آکادمی پوست آمریکا می گوید نیمی از مردان سفید پوست، ریزش مو با الگوی مردانه (MPHL) را در سن ۵۰ سالگی تجربه می کنند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است در اوایل سال های نوجوانی نیز رخ دهد. شارون وانگ، یکی از نویسندگان مطالعه اخیر منتشر شده در مجله نوترینت گفت: «سلول‌های فولیکول مو دومین سلول‌هایی هستند که سریع‌ترین تقسیم را در بدن داشته و به تمام مواد مغذی یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارند. این مواد شامل پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های خوب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اما هیچ ماده غذایی فوق‌العاده کامل برای مو وجود ندارد.»

محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱۰۲۸ مرد چینی ۱۸ تا ۴۵ ساله را که بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و ریزش موی مردانه وجود دارد. همچنین سطوح مصرف بالاتر این خطر را بیشتر افزایش می دهد.

یافته های مطالعه این نتیجه گمراه کننده را تایید نمی کند که نوشیدنی های شیرین شده با شکر خطر ریزش موی مردانه را افزایش می دهد. رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت کلی شما دارد. با این حال، ریزش مو با الگوی مردانه چند عاملی است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا