توصیه جهانی: فرکانس‌های نسل ۳ را به نسل ۵ اختصاص دهید

در ماه‌های قبل بانکوک تایلند میزبان سیزدهمین مجمع جهانی پهنای باند موبایل هوآوی بود. انجمن جهانی پهنای باند موبایل ۲۰۲۲ توسط هواوی و به همراه شرکای صنعتی GSMA و GTI میزبانی می‌شود و این انجمن سالانه شرکت‌های مخابراتی شبکه تلفن همراه، رهبران صنعت عمودی و شرکای اکوسیستم را از سرتاسر جهان گرد هم می‌آورد تا درباره چگونگی موفقیت تجاری ۵G و همچنین سایر موضوعات صنعتی با اولویت بالا مانند توسعه سبز، هوشمندی و تکامل ۵G بحث کنند. 

موبنا – در این رویداد توصیه‌ها، راهکارها و الزامات مهمی‌برای تسریع گذار از نسل‌های قدیمی‌شبکه‌های موبایل به نسل ۵ ارایه شد که حاوی نکات مهمی‌برای دولت‌ها، رگولاتورها و بازیگران صنعت مخابرات دنیا است.
در همین راستا ساران فالوپراکارن، رئیس بخش موبایل و محصولات مصرفی AIS تایلند و یکی از مشاوران بین‌المللی در حوزه شبکه نسل ۵ به عنوان سخنران این رویداد توصیه‌های قابل تاملی ارایه کرد.

توصیه جهانی: فرکانس‌های نسل 3 را به نسل 5 اختصاص دهید

در مطالب ارایه شده از سوی این کارشناس صنعت ارتباطات، وی در تشریح نحوه حرکت به سمت بکارگیری کامل و سریع‌تر ظرفیت‌های شبکه ۵G به ارایه راه‌کارهای جالب توجهی پرداخت و گفت: برای این منظور زمان آن فرا رسیده که کشورها با نسل ۳ شبکه‌های ارتباطی خداحافظی کرده و با خاموش کردن ۳G، فرکانس‌های آزاد شده از این محل را به توسعه شبکه‌های نسل ۴ و ۵ اختصاص دهند.
فالوپراکارن با بیان اینکه انتقال همه گوشی‌ها به  VoLTE/VONRیکی دیگر از الزامات و راهکارهای توسعه زیرساخت‌های نسل ۵ است که از سوی اپراتورها و رگولاتورها باید انجام شود، خواستار تخصیص طیف باند C (3500 مگاهرتز) برای گسترش شبکه ۵G شد.
تخصیص مجدد طیف منقضی شده (۱۸۰۰/۲۱۰۰/۲۳۰۰ مگاهرتز) و ارتقای تجهیزات رادیویی ۱۸۰۰/۲۱۰۰ مگاهرتز به MIMO (multiple-input and multiple-output) نیز از دیگر توصیه‌ها و راهکارهای ارایه شده از سوی این کارشناس بین‌المللی صنعت مخابرات و ارتباطات راه دور بود.

توصیه جهانی: فرکانس‌های نسل 3 را به نسل 5 اختصاص دهید

روند شتابان دنیا در گذار به نسل ۵

بررسی شتاب سریع کشورها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و خدمات نامحدود ایجاد شده برای اقتصاد کلان کشورها به واسطه نسل ۵ موبایل، این فناوری را به یکی از سریع‌ترین نسل‌های در حال فراگیری دنیا تبدیل کرده است. به نحوی که از اکتبر سال ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۲۳۰ اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری ۵G را ارایه کرده‌اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه ۵G راه‌اندازی کرده است که به بیش از ۷۰۰ میلیون مشترک خدمات ارایه می‌دهد.
بر اساس یک مطالعه جدید، انتظار می‌رود اندازه بازار جهانی mmWave 5G تا سال ۲۰۳۰ به ۷.۵۱ میلیارد دلار برسد. این گزارش تصویر دقیقی از پویایی بازار فعلی و تحلیلی از رشد بازار آینده ارایه می‌دهد.
تقاضای رو به رشد برای طیف mmWave در خدمات مخابراتی، پزشکی و امنیتی به دلیل توانایی آن در انتقال حجم زیادی از داده‌ها به طور موثر است. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای پهنای باند بالاتر و تغییر مصرف کنندگان به سمت فناوری نسل پنجم یکی از عوامل اصلی محرک بازار است.
همچنین انتظار می‌رود استفاده گسترده از خدمات اینترنتی و مدل‌های رایانش ابری بازار را به حرکت درآورد. از سوی دیگر، افزایش سرمایه گذاری تحقیق و توسعه و بودجه دولتی در بخش‌های دولتی و خصوصی برای بهبود فناوری mmWave  باعث رشد بازار می‌شود.
همچنین تقاضای فزاینده برای بخش سخت افزار به دلیل پذیرش محصولات در سراسر صنایع مانند مخابرات، هوافضا و دفاع و ایمنی عمومی ‌است.
بخش eMBB بیشترین سهم درآمد را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود که به دلیل پهنای باند، تراکم و تأخیر بهتر و کاربردهای متعدد آن در واقعیت افزوده، خودروهای خودران و تولید خودکار، به تسلط خود ادامه دهد.

 

آمادگی اپراتورهای ایرانی برای جهش

در همین حال و مطابق با توصیه‌های بین‌المللی و توسعه شتابان نسل ۵ برای بهره‌گیری از مزایای متنوع و اقتصادی آن، بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی اپراتورهای کشور، نشان از آن دارد که این فرصت برای توسعه ۵G در ایران نیز فراهم هست.
بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای مقطع تابستان سال ۱۴۰۱، اپراتورهای موبایل ایران در مجموع بیش از ۹۰ میلیون اشتراک مبتنی بر نسل ۴ را در کشور تحت پوشش دارند که از این میزان همراه اول به عنوان پیشران صنعت ارتباطات ایران، به تنهایی بیش از ۴۷ میلیون اشتراک از سهم بازار را در اختیار دارد.
این در حالیست که اشتراک ۳G مجموع اپراتورهای کشور نزدیک به ۱۱ میلیون اشتراک در قیاس با بیش از ۹۰ میلیون اشتراک مبتنی بر ۴G است که این مهم گویای آمادگی زیرساخت‌های کشور برای خداحافظی با نسل ۳ و اختصاص فرکانس‌های آزاد شده به نسل ۵ را دارد.

 

لزوم تعجیل وزارت ارتباطات

در این میان رگولاتوری فرکانس‌های محدود مخابراتی به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اگرچه در دولت جدید مسوولان وزارت ارتباطات بخش زیادی از برنامه و هدف‌گذاری خود را روی توسعه فیبرنوری و اینترنت ثابت قرار داده‌اند، اما این موضوع با توجه به شرایط درآمدی و سرمایه اپراتورها، نباید به منزله چشم‌پوشی و تعلل در حرکت به سمت توسعه فناوری تحول‌آفرین نسل ۵ شود.
لذا با اتکا به آمارها، توصیه‌های جهانی، رشد انفجاری ۵G در دنیا و رقابت شدید کشورها در توسعه این فناوری، از متولیان صنعت مخابرات و مسوولان وزارت ارتباطات انتظار می‌رود، با توجه به شرایط خاص اپراتورها از نظر شرایط سرمایه‌گذاری، دوران بازگشت سرمایه‌ها، عبور از تحریم‌ها و … گام‌های سریع‌تری برای بهره‌مندی کشور از مزایای گسترده، اقتصادی، اشتغال‌آفرین و استراتژیک ۵G بردارند.

 منبع: آی تی آنالیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا