ویروس کرونا نه‌تنها در ریه، بلکه در کل بدن پخش می‌شود

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا تنها یک بیماری تنفسی نیست و در بسیاری از اندام‌های بدن گسترش پیدا می‌شود.

موبنا – مطالعه انجام‌شده به سرپرستی محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) و کالبدشکافی برخی اندام‌های بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد این ویروس در کل بدن پخش می‌شود و تنها یک عفونت تنفسی نیست.

محققان با بررسی ده‌ها کالبدشکافی در سراسر بدن از جمله ریه‌ها، قلب، طحال، کلیه‌ها، کبد، روده بزرگ، قفسه سینه، ماهیچه‌ها، اعصاب، دستگاه تناسلی، چشم، مغز و برخی دیگر از اعضای بدن متوجه شدند فردی که به کرونا مبتلا شده، نه‌تنها آثار این ویروس در ریه‌های وی دیده می‌شود، بلکه به همه قسمت‌های بدن سرایت کرده است.

در یکی از کالبدشکافی‌های انجام‌شده، بقایای ویروس کرونا در مغز یک بیمار فوت‌شده ۲۳۰ روز پس از شروع علائم اولیه رؤیت شد.

ویروس کرونا نه‌تنها در ریه، بلکه در کل بدن پخش می‌شود

ویروس کرونا و سرایت در تمام بدن

نویسندگان این مطالعه به سرپرستی محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) می‌گویند داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در برخی از بیماران، ویروس SARS-CoV-2 می‌تواند باعث عفونت سیستمیک شود و ماه‌ها در بدن باقی بماند.

پیس از این، تحقیقات دیگری در زمینه انتشار ویروس کرونا در بدن انجام شده بود. بررسی‌های قبلی نشان می‌داد که نشانه‌هایی از ویروس در برخی از بافت‌ها، اندام‌ها و مایعات بدن بعد از ابتلا رؤیت می‌شود. حالا مطالعه جدید این گسترش بیماری را به‌صورت جدی‌تری در اعضای بدن تأیید می‌کند.

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، کالبدشکافی‌های بیشتری توسط محققان انجام شد که شواهدی از لخته‌شدن خون در برخی اندام‌های حیاتی بدن تعدادی از مبتلایان به کرونا را نشان می‌داد. تحقیقات جدید NIH اکنون این نتایج را با جزئیات بیشتری نسبت به قبل تکرار کرده است و آن‌ها را تأیید می‌کند.

محققان ادعا می‌کنند که جدیدترین یافته‌های آن‌ها درواقع جامع‌ترین تحلیلی است که تاکنون در مورد ماندگاری سلولی SARS-CoV-2 در بدن انسان انجام شده. در این مطالعه ۴۴ مورد کالبدشکافی انجام شد که در آن محققان وضعیت انتشار ویروس را در ۸۵ نقطه بدن مورد بررسی قرار دادند.

این کالبدشکافی‌ها در بازه زمانی آوریل ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲ انجام شدند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر و واکسینه‌نشده‌ای که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر در معرض انتشار ویروس در بدن خود قرار داشته‌اند.

 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا