سالانه ۱۰ هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره سازی می شود

مرتضی ضرابی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از بانک خون بند ناف چهارمحال وبختیاری اظهارداشت: درصورتی که این نیاز افزایش یابد اطلاع رسانی برای ترغیب خانواده ها در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان و به دنبال آن ذخیره سازی بیشتر صورت می گیرد . وی یادآور شد: تاکنون ۵۲ هزار نمونه …

مرتضی ضرابی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از بانک خون بند ناف چهارمحال وبختیاری اظهارداشت: درصورتی که این نیاز افزایش یابد اطلاع رسانی برای ترغیب خانواده ها در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان و به دنبال آن ذخیره سازی بیشتر صورت می گیرد .

وی یادآور شد: تاکنون ۵۲ هزار نمونه خون بند ناف در بانکهای خصوصی و پنجهزار نمونه در بانکهای عمومی کشور ذخیره سازی شده است .

بانک بند خون ناف، محلی برای نمونه گیری وذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در هنگام تولد است و این خون برای درمان نوزاد، بستگان و یا افرادی که ازنظر ژنتیکی با صاحب این خون تشابه دارند در زمان ابتلا به بیماریهای خونی و یا فلجهای مغزی استفاده می شود .

وی با بیان تاثیر مشابه سلولهای بنیادی خون بند ناف و سلولهای بنیادی مغز استخوان در درمان بیماران افزود: برای پیوند در بیمارانی که نیازمند مغز استخوان هستند، دستکم بین سه تا پنج ماه برای یافتن نمونه مناسب مغز استخوان زمان نیاز است درحالی که برای پیوند از طریق سلولهای خون بند ناف در عرض چند دقیقه، نمونه مناسب یافت می شود و در اختیار بیمار قرار می گیرد .

ضرابی ادامه داد: برای برخورداری خانواده ها ازخون بند ناف، مادران باردار باید در ماه نهم بارداری تمایل خود برای ذخیره سازی خون نوزاد اعلام کنند.

وی همچنین نداشتن سابقه بیماریهای خاص، عفونی و یا مصرف دارو در زنان باردار را از شرایط ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان عنوان کرد و افزود: نمونه گیری ازنوزادان باید بلافاصله پس از تولد انجام گیرد و هر گونه غفلت در انجام فرآیند، استحصال سلولهای ناکافی و یا آلوده شدن خون ونمونه، امکان استفاده از خون بندناف را از بین می برد.

ضرابی در ادامه بر شناسنامه دار کردن بانکهای خون بند ناف در استانها تاکید کرد و گفت: اگر ذخیره سازی خون بند ناف برای هر استان بصورت جداگانه وجود داشته باشد به دلیل ذخیره سازی نمونه ها براساس ژنتیک مشابه قومی، امکان درمان سریعتر افراد بومی استانها فراهم می شود .

به گزارش ایرنا، بانک خون بند ناف چهارمحال وبختیاری به همت جهاد دانشگاهی استان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی استان امروز در کلینیک بیمارستان هاجر شهرکرد بهره برداری شد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا